Volledige installatie van nieuwbouw woning

Moderator: Domotix-Moderators

Gizzmo
DomoExpert
Posts: 86
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:34 am

Post by Gizzmo »

Thx Farao!
Ben ik weer mee :D
Gizzmo
DomoExpert
Posts: 86
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:34 am

Post by Gizzmo »

Wie kan me even uitleggen wat het verschil is tussen gewone teleruptor en eentje met een pulsar op?
Ik zag ze vandaag in de Cevo liggen maar wist niet onmiddelijk waar het voor diende.

(heb op het forum enkel iets over rolluiken kunnen vinden ??)
Thx
D.
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Hey David,

Die Pulsars dat zijn ook gewone teleruptors hoor. Pulsar is de naamgeving die Vynckier (nu GE) geeft aan hun teleruptors ...

Wat ik wel weet, is dat deze een stappen-inpulsschakelaar hebben : De Pulsar-S ! Afhankelijk van wat je juist wil, heb je hier 2 mogelijke types die je kan aanschaffen :

PLSSA : cyclus 0-A-0-B-0
PLSSB : cyclus 0-A-AB-B-0

Voor meer info over die pulsars volgende link :

http://www.gepowercontrols.com/47/11000 ... 26692.html

Groetjes,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Gizzmo
DomoExpert
Posts: 86
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:34 am

Post by Gizzmo »

Hey bart ... thx voor de uitleg!

Heb je ook een practisch voorbeeld waarvoor ik dit soort teleruptor zou nodig hebben?

Thx.
D.

(dit weekend beginnen de eerste kabel slijp werken :) )
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Neen, niet zo direkt, ik zie niet echt in, wanneer ik lichtpunt A aan wil, om nadien gewoon uit te doen, en dan met diezelfde knop lichtpunt B aan wil, om daarna deze ook weer uit te doen ...

Nee, niet direkt, maar er zal allicht wel een doel zijn, maar als je er zo niet kan opkomen, ga er dan maar vanuit, dat je het niet nodig hebt !


Mvg,

Bart

PS. Uitvoerig verslag uitbrengen hé van de werken, is altijd leuk !
There's No Home Like An Automated Home ...
Gizzmo
DomoExpert
Posts: 86
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:34 am

Post by Gizzmo »

Effe 2 praktische vragen:

1. is er een minimum hoogte waarop stopcontacten moeten staan van de vloer gemeten? Momenteel wil ik ze op 20 cm zetten ... kan er ook niets van in het AREI vinden?

2. Moet ik een vast opstelling volgen in de 0node ruimte?
In deze ruimte komt ook de energiebocht binnen en zitten er dus ook de water- en gas-aansluiting ... ik heb wel eens een boekje gekregen met een indeling van alle onderdelen, maar ik zou het toch liever iets anders aanpakken.

Thx!
EIB-FORUM
DomoFan
Posts: 28
Joined: Wed Nov 30, 2005 10:59 pm
Contact:

Re:

Post by EIB-FORUM »

Gizzmo wrote:Effe 2 praktische vragen:

1. is er een minimum hoogte waarop stopcontacten moeten staan van de vloer gemeten? Momenteel wil ik ze op 20 cm zetten ... kan er ook niets van in het AREI vinden?
Zolang je boven het waterniveau blijft niet. 20cm is dus perfect mogelijk.
Gizzmo wrote:
EIB FORUM

Hèt Nederlandstalige EIB Domotica forum van Vlaanderen & Nederland!

www.EIB-FORUM.BE
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Hoi David,

die vaste opstelling is er om het de mensen van de nutsvoorzieningen (installateurs dus) makkelijker te maken ...

Mij hadden ze ook halveling bang gemaakt, met de uitleg, dat als het zo niet was, ze niet zouden aansluiten etc...

Als het niet haalbaar is, kan je het natuurlijk anders doen ... En vermits wij domotica-liefhebbers (hi hi) altijd net wat meer willen, komt het wel heel frequent voor, dat de opstelling veranderd dient te worden ...

Hou er gewoon rekening mee dat ze niet te ver om moeten met hun leidingen, en dat het technisch haalbaar blijft ... Een elektrische kabel is nog tamelijk om te leggen, maar met quasi onbuigzame gasbuis, is het al wat lastiger ...

Voor de rest, zorg er gewoon voor, dat je zo makkelijk mogelijk alle componenten met mekaar kunt verbinden ... Daarvoor wordt ook alles best in de zelfde ruimte geinstalleerd (zoals je zelf al aangaf met node0).
Bij mij was dit niet mogelijk ..., en heb dan maar geopteerd voor boven mekaar te werken, dus een deel in de kelder, en de rest op het gelijkvloers ... Watermeter zit bij mij in de kelder, gasmeter en elektr. meter op het gelijkvloers ... Zekeringkast op gelijkvloers en tellerkast ook, stuurkasten in de kelder ... Zo zie je maar ... Heb zelfs die energiebocht niet kunnen gebruiken !

Groetjes,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Gizzmo
DomoExpert
Posts: 86
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:34 am

Re:

Post by Gizzmo »

EIB-FORUM wrote:
Gizzmo wrote:Effe 2 praktische vragen:

1. is er een minimum hoogte waarop stopcontacten moeten staan van de vloer gemeten? Momenteel wil ik ze op 20 cm zetten ... kan er ook niets van in het AREI vinden?
Zolang je boven het waterniveau blijft niet. 20cm is dus perfect mogelijk.
Gizzmo wrote:
En wat wordt er precies bedoeld met het water niveau?
Kan natuurlijk veel zijn :roll:
Iemand?
Gizzmo
DomoExpert
Posts: 86
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:34 am

Post by Gizzmo »

Ik ben dit net nog tegen gekomen, moet ik mij zorgen beginnen maken??

http://www.vhm.be/prof2004/B2005/Deel7/hfd71.htm
--------------------------------------------
Uitvoering

· De inplanting dient overeen te stemmen met de aanduidingen op de plannen. Op de plannen worden naast elkaar opgestelde apparaten ook alsdusdanig weergegeven.

· De veiligheidszones voor het opstellen van schakelaars in badkamers en vochtige ruimten zullen in overeenstemming zijn met de voorschriften van het A.R.E.I.. Algemeen worden volgende afmetingen aangehouden bij de plaatsing van de contactdozen :

Toepassing Verticale afstand t.o.v. referentievlak Horizontale afstand t.o.v. referentievlak

Lichtschakelaars 110 cm boven afgewerkte vloerpas 15 cm t.o.v. het deurkozijn (klinkzijde)

Stopcontacten plint 30 cm boven afgewerkte vloerpas Loodrecht onder de schakelaars

Stopcontacten keuken 110 cm boven afgewerkte vloerpas Minimaal 60 cm van de spoeltafel
-------------------------------------------

Komt er echt iemand met een meetlatje naast je stopcontacten en lichtknopjes staan? of is het maar een regel op papier die met een korrel zout moet genomen worden?

Thx
David
Farao
DomoExpert
Posts: 78
Joined: Mon Oct 24, 2005 11:51 am
Location: Stabroek - België

Post by Farao »

@Gizzmo,

Dat zijn lastenboeken van de Vlaamse Huisvestingsmaatschappij, als een aannemer voor hen bouwt moet die zich daaraan houden, da's alles.

Heeft dus niks te maken met privebouw en is zeker geen wet.

Gewoon gezond verstand gebruiken, bijv. in een kelder zou ik de stopcontacten niet op 20cm boven de vloer zetten.
Voor hoogte en afstand van deuropening van schakelaars zou ik eens meten hoe het is waar je nu woont, zo ben je het gewoon. Is wel handig als je in het donker feilloos de schakelaar kan vinden.
Hou wel rekening met de verhoging van de vloer na afwerking- isolatie, chape, etc.
Voor de rest vooral in de badkamer goed de regels van AREI volgen ivm afstanden van douche en bad.

Farao
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Inderdaad, in de badkamer is het heel belangrijk, maar mijn stopcontacten staan ook hoop en al op 20 cm van de vloer hoor, en zeker geen 30 cm ... Dat trekt volgens mij op niet veel ...

Zooo kritisch zijn ze nu ook weer niet ... Kleine foutjes (als je het al zo kan noemen) worden getolereerd, maar als de veiligheid een reëel probleem vormt, dan moet men correct zijn ...

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Gizzmo
DomoExpert
Posts: 86
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:34 am

Post by Gizzmo »

Wie heeft er een goede oplossing voor het voorzien van wachtbuizen voor zonnescreens?

In de toekomst zoeken we ZonneScreens te plaatsen van Harol... Deze worden aan de buitenzijde van de raamgeplaatst en kunnen van binnen uit met drukknoppen of remote worden bediend.

Nu wil ik al zoveel mogelijk voorzien zodat ik in de toekomst bijna geen extra werk heb met het monteren van deze screens. Maar is het wel een goed idee om nu al gaten door men buiten muren te gaan boren?
Volgens de installateur kan je gewoon een 3G1.5 naar de motor van het screen trekken ... maar ik zat eerder aan een 5G te denken?

Iemand ervaring met dit soort spullen?

Alvast met dank!
David

PS. ik moet dringend eens wat foto's plaatsen 8)
Farao
DomoExpert
Posts: 78
Joined: Mon Oct 24, 2005 11:51 am
Location: Stabroek - België

Post by Farao »

De meeste van die screens en zonnetenten zijn tegenwoordig te verkrijgen met een ingebouwde ontvanger voor een RF afstandsbediening. In dat geval is een 3G1,5 voldoende. Als je op zeker wil spelen zou ik een 4G1,5 leggen. Zo'n RF bediening is makkelijk om te installeren, nl. geen schakelaars te plaatsen, maar moeilijk te integreren in een domoticasysteem.

Farao
Gizzmo
DomoExpert
Posts: 86
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:34 am

Post by Gizzmo »

Mag ik voor sturing van de Thermostaat van de verwarming een SVV kabel gebruiken?? Ik dacht dat die tot 1000 Volt mocht hebben dus die 230V is geen probleem.
Maar hoe zit het met de ampere die over die kabel mogen?

Ik heb anders nog voldoende SVV liggen, anders moet ik weer 5G1.5 gaan kopen.

Wie weet het antwoord?
Thx
David
Post Reply