Luxom - Home and Building Automation

Aanbieders stellen zich voor ... / Des sociétés se présentent

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
Tim
DomoMember
Posts: 7
Joined: Mon Dec 12, 2005 10:21 am
Location: Dilbeek - België

Luxom - Home and Building Automation

Post by Tim »

Beste forumleden,

Enkele dagen geleden kregen wij (Luxom) de vraag onze produkten en visie even voor te stellen op dit forum. Daar gaan wij uiteraard graag op in. Met dank aan Bart voor het medium, en aan jullie, de lezers, voor de aandacht.

Minelec NV werd zo'n 13 jaar geleden uit de grond gestampt door oprichter Erik De Waele. Het bedrijf had toen nog hoofdzakelijk een engineering bezigheid, maar tussen de regels door ontstond het eerste domotica systeem. Nu zoveel jaren later zijn wij nog steeds hartstochtig met automatisatie bezig, weliswaar met een groter team en een uitgebreid nieuw gamma aan produkten: Luxom

Het Luxom systeem wordt gekenmerkt door een aantal troeven. Ik tracht ze hier op te sommen, telkens met een voorbeeldje erbij.

1. Decentrale intelligentie

Het Luxom systeem bevat geen centrale controller of PC. Alle intelligentie zit immers in de individuele modules. Die modules communiceren bidirectioneel met elkaar over een 3-draads bus. (+24V, Signaal, -24V). In de praktijk wil dit zeggen dat als een module bijvoorbeeld de vraag krijgt een verbrijker uit te schakelen, ze dit doet én een bericht op de bus stuurt dat ze dit heeft gedaan. Zodoende kan je makkelijk statusweergave verzorgen, of communiceren met andere toestellen (van andere fabrikanten bv.)

2. Open protocol

De communicatie die over de BUS kabel loopt is gedocumenteerd en vrij voor iedereen. In tegenstelling tot andere systemen waar het dikwijls gaat over een \"propriëtair\" protocol. Dit wil zeggen dat je zelf ASCII strings kan sturen en ontvangen naar/van het systeem. Een voorbeeld: ik leg een IP connectie tussen mijn PC en de Luxom installatie en stuur de string *S,0,0,01;
De laatste 1 komt overeen met het licht in de keuken, en dus schakel ik met dat \"SET\" commando die kring aan.
De drie commando's zijn SET: inschakelen, CLEAR: uitschakelen en TOGGLE: omschakelen.
Hiermee bedien je de volledige installatie. Dit gegeven maakt het ook meteen duidelijk hoe wij moeiteloos integreren met andere merken, toestellen of systemen. Je kan dus ook je eigen (web-, PDA-, ...) interface schrijven, indien je de onze niet leuk vindt uiteraard!

3. Flexibel

Vermits het gaat over een decentraal systeem is het heel eenvoudig te starten met een klein basispakket en later uit te breiden. Een voorbeeld:
Bij de bouw van je nieuwe woning zijn er nog geen kinderen, en jammer genoeg ook geen grote geldreserves. Je begint met de benedenverdieping, waar je hoofdzakelijk lichten en stopcontacten schakelt, met mischien 1 of 2 temperatuurzones en de luifel over het terras. Enkele jaren later is er weer budget en vervang je enkele relais door universele dimmers, leg je boven enkele lichtkringen bij en werk je de temperatuur en motorsturing verder uit. Het enige wat je in het begin natuurlijk moet voorzien is de buskabel. Je kan uitbreiden tot 4096 adressen per segment.

4. Universeel

Wij zijn geen schakelaarfabrikant. Daarmee wil ik zeggen dat je gewoon kiest voor een merk (Bv. bTicino, Gardy,...) en onze ingangen gebruikt. Je beschikt over binaire ingangen, analoge (0-10V) ingangen, NPN, PNP ingangen, transistor ingangen... om een hele reeks toestellen aan te sluiten. Je kan dat decentraal doen met de intelligente 10 kanaals I/O module die achter de drukknoppen komt te zitten, of gewoon de ingangen in de kast gebruiken en in sterconfiguratie werken. (Bv. om een teleruptor installatie te vervangen)

5. Makkelijk

Luxom wordt geconfigureerd, niet geprogrammeerd. Wij ontwikkelden daartoe de PlusConfig software die je toelaat om met een \"Drag en Drop\" systeem eenvoudig en snel te configureren. Draadloos over WiFi, met draad over TCP/IP of gewoon serieel over RS232.
Een installateur volgt traditioneel 1 à 2 dagen opleiding, waarna hij/zij mits wat oefening het systeem beheerst.

Ik hoop hiermee een beetje inzicht te hebben verschaft maar reageer gerust op deze thread indien je vragen en/of opmerkingen hebt.

Tot slot geef ik nog even onze website mee voor diegenen die nog wat extra willen lezen. http://www.luxom.be

Mvg,

Tim
Tim
DomoMember
Posts: 7
Joined: Mon Dec 12, 2005 10:21 am
Location: Dilbeek - België

Luxom vervolg

Post by Tim »

Het vervolg:

Tot slot geef ik nog even onze website mee voor diegenen die nog wat extra willen lezen. http://www.luxom.be

Mvg,

Tim
Post Reply