PLC-fanaat wrote:dag jurgen
nu haal je een onderwerp aan waar ik reeds meer dan 10 jaar aan werk om zo'n zelfbouwsysteem te ontwerpen, ik ben er volgens mijn besheiden mening in geslaagd om 95% van de nadelen om te zetten naar voordelen, die laatste 5% blijft onoverkomelijk (de PRIJS, het blijft duurder dan een gewone woning, doch normaal: is ook geen gewone woning)
hoe doe ik het? :
* gebruik makend van professioneel industrieel materiaal (verkrijgbaarheid en betrouwbaarheid)
Welke materialen gebruik je hier dan zoal, want zelfs plc's hebben een beperkte levenscyclus, niet ?
PLC-fanaat wrote:
* alle documentatie meegeven (gebruikshandleidingen, schema's, werkingsprincipes ...)
Als je hier voorbeelden kan en wilt meegeven, moet je er eens enkele op het forum publiceren, zo weet iedereen hoe je zoiets moet aanpakken ...
Bij mij is ook alles al goed gedocumenteerd, maar helaas alleen nog maar voor mezelf, nu nog in een leesbaar formaat voor iedereen gooien.
PLC-fanaat wrote:
* combinatiesturingen toepassen die iedereen toch zelf zou doen (voorgeprogrammeerde functies)
* bij gebruik door een buitenstaander toch werkend als een normale woning (basishandelingen zijn gelijk aan een normale woning)
* in ieder lokaal zijn de combinatiesturingen per knop steeds hetzelfde (anders niet te onthouden)
Welke combinaties maak je ? 1 keer drukken en 2 keer drukken of nog meer ?
PLC-fanaat wrote:
* eenvoudig principe achter bedienigswijze (in 5minuten werkt men met de volledige mogelijkheden zonder nadenken)
* volledig aanpasbaar aan eigen wensen (zonder specifieke software gewoon tekstcommando's met terminal programma)
* alle sofwareadressen vrijgeven (zodat u zelf extern kunt beinvloeden afhankelijk van de kennis)
* terug omschakelbaar naar gewone woning door de 2 systemen in elkaar te bouwen (volautomatisch bij problemen, manueel door 1 schakelaar)
Is dit op de manier zoals ik in een van de topics aangehaald heb, of hoe voorzie jij een omschakeling naar manuele bediening zonder poespas ?
PLC-fanaat wrote:
* alles overdimensioneren zodat het bedrijfzeker werkt (en degelijk materiaal gebruiken)
Met wat ga je zoal overdimensioneren ? Voeding ? Want als je met plc's moet overdimensioneren gaat het nogal geld kosten vrees ik ...
PLC-fanaat wrote:
* alles met plugbaar materiaal uitvoeren in stuurkast (duurder doch snel omwisselen)
Dit is een factor die bij mij misschien nog beter had gekunnen, m'n teleruptors zijn dus uit één geheel, en als je er dan nog eens 2 hulpcontacten naast hangen hebt, die allemaal bedraad zijn, dan kan ik je verzekeren dat het niet zo makkelijk eruit te halen is voor een leek ...
PLC-fanaat wrote:
* alles parametreerbaar KNIP KNIP KNIP ....
misschien voldoet dit als antwoord op aan uw vraag?
reakties altijd welkom
mvg
romatica (domotica voor en door hobbyist, doe-het-zelver)
ROger-autoMAtisatie-domo[u:451b
Ha, vandaar komt die naam, goed gezien ...
Groeten,
Bart
There's No Home Like An Automated Home ...