VRAAGJE

Dingen die nergens anders thuis horen ... / Sujets qui n'entrent pas dans les autres catégories ...

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
jurgenvande
DomoMember
Posts: 5
Joined: Tue Dec 06, 2005 6:18 pm
Contact:

VRAAGJE

Post by jurgenvande »

Ik heb een vraagje: ik ben al geruime tijd aan het 'lezen' op dit forum. Nu is er iets waar ik al eens bij nadenk.

ik zie hier regelmatig 'zelfbouw' domotica systemen of toepassingen verschijnen. En ik heb indertijd zelf zoiets gemaakt (korte beschrijving : spanningsvergelijking door middel van een aantal dioden te schakelen, het aantal dioden die tussen mijn twee lusdraden geschakeld waren bepaalden de thyristor die aangstuurd werd, en alle kanalen waren dimbaar). ondertussen heb ik daar al wat problemen mee gekend. een elektronica onderdeel die in de schakeling was opgenomen, is stuk gegaan en is op die 8 jaar tijd door de fabrikanten binnenin hertekend, hoewel hij dezelfde werking zou hebben. Wat was het fenomeen : wanneer ik dat onderdeel vernieuwde, werkte schakeling 3 seconden zeer goed en daarna had ik rook. uiteindelijk heb ik dit systeem met de vuilkar meegegeven.

mijn vraag is nu als volgt: met die zelfbouwsystemen, kan er dan ook iemand anders aan werken of ben jij het enkel die ervan op de hoogte bent?????

Waarom : in mijn geval gingen volgende scenario's door mijn hoofd

- ongeval van mijn persoon en mijn echtgenote kent er niks van, noch iemand anders
- de woning wordt verkocht, moet ik dan levensland instaan voor de service van een eigen ontwerp??
- ongetwijfeld zijn er nog meer situaties die zo uitdraaien........

Waarom dan niet gewoon een commercieel systeem die gekend is door enkele installateurs, waaraan nadien door een andere aan gewerkt kan worden.

ik ben benieuwd naar de antwoorden :mrgreen:
Xilinx
DomoExpert
Posts: 88
Joined: Tue Jan 11, 2005 10:41 pm
Location: Overijse - België

Post by Xilinx »

Dit is een zéér goede opmerking. Ik heb zelf ook een hele tijd nagedacht over dit probleem. Ik heb het systeem zodanig voorzien dat indien ik heel die PLC installatie beu ben, ik alles op een redelijk eenvoudige manier met teleruptoren kan laten werken (mits ombouw). Nu als je naar een commerciel systeem gaan, dan heb je het probleem dat na 10 of 15j dat systeem misschin niet meer bestaat... dus wat je ook doet... voordeel van eigen ontwerp is dat je zelf alles in de hand hebt( of toch zou moeten hebben). Als je hiermee niet kan leven 't ja dan zit er niets anders op dan op de antieke manier tewerk te gaan met kruis, en wissel en... schakelaars.

Als je zelf een systeem maakt is het belangrijkste van heel de installatie DOCUMENTATIE EN SCHEMAS.

Groetjes
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Dit kan ik alleen maar beamen ...

Vandaar dat ik nu ook alleen nog maar teleruptoren en relais heb, weliswaar met groepssturing (zowel verlichting als rolluiken), en ik ben tot hiertoe nog altijd aan het denken om een plc eraan te koppelen, maar indien dit zo zou zijn, moet het systeem wel manueel te bedienen zijn ...

Ik ben van plan hier iets rond te bouwen, zodat als de plc geen voeding meer heeft (of indien hij er dus tussenuit genomen is), de voeding terug naar de teleruptoren geschakeld wordt, terwijl in het normale geval (met plc) de voeding naar de plc gaat, en die plc dan de teleruptoren aanstuurd ... Dit zou normaal gezien wel mogelijk moeten zijn, en ik dacht hier op het forum ook eens gelezen te hebben dat iemand dat op ongeveer zo'n manier gedaan had ...

Maar schema's, en alle andere uitleg is HET belangrijkste ... Ik ga een hele kaft aanleggen, met alles wat nodig is erin, compleet met alle specs erbij enzo ...

Ook scenario's, zoals, indien bv. een rolluik niet meer gaat, wat te doen :

1) Nakijken of relais nog schakelt, indien niet, in de kaft kijken naar specs van rol-relais, en een nieuwe halen in de winkel, opklikken zoals bijgevoegde foto of uitleg ....

Enfin, dit maar om aan te tonen, hoe je alles tot in het uiterste kan documenteren, en geloof me, als je als elektricien niet met relais ofzo overweg kan, dan ben je de job toch niet waardig hé ... ?

Groeten,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
EIB-FORUM
DomoFan
Posts: 28
Joined: Wed Nov 30, 2005 10:59 pm
Contact:

Re: VRAAGJE

Post by EIB-FORUM »

jurgenvande wrote:
Waarom dan niet gewoon een commercieel systeem die gekend is door enkele installateurs, waaraan nadien door een andere aan gewerkt kan worden.
Onder andere daarom is er EIB domotica op de markt gekomen.

140-tal fabrikanten die volgens dezelfde norm werken.
Programmatie van al deze componenten (+/-8000) gebeurt in één en dezelfde software: ETS

Als de klant over het 'EIB project' beschikt kan éénder welke EIB installateur de installatie aanpassen, onderhouden, uitbreiden, ...
EIB FORUM

Hèt Nederlandstalige EIB Domotica forum van Vlaanderen & Nederland!

www.EIB-FORUM.BE
Koen Matthijs
DomoFreak
Posts: 149
Joined: Fri Apr 01, 2005 9:01 pm
Location: Berlare - België
Contact:

Post by Koen Matthijs »

Wat doen sommige (de meeste ?) mensen als ze een huis kopen ? De electriciteit vervangen (als het al een ouder huis is) !

In mijn geval (ik heb alles in ster naar de kast gebracht), kan er gelijk welk systeem aangesloten worden (als het een stersysteem blijft) indien een nieuwe eigenaar niet tevreden is met de huidige toestand.

Volgens mij heb je met een klassieke installatie en GEEN schemas ook genoeg miserie om uit te vissen wat nu precies waar aanhangt en mee verbonden is ?

Groeten,
Koen.
PLC-fanaat
DomoExpert
Posts: 52
Joined: Mon Dec 05, 2005 10:47 pm
Location: Brugge - België

Post by PLC-fanaat »

dag jurgen

nu haal je een onderwerp aan waar ik reeds meer dan 10 jaar aan werk om zo'n zelfbouwsysteem te ontwerpen, ik ben er volgens mijn besheiden mening in geslaagd om 95% van de nadelen om te zetten naar voordelen, die laatste 5% blijft onoverkomelijk (de PRIJS, het blijft duurder dan een gewone woning, doch normaal: is ook geen gewone woning)
hoe doe ik het? :

* gebruik makend van professioneel industrieel materiaal (verkrijgbaarheid en betrouwbaarheid)
* alle documentatie meegeven (gebruikshandleidingen, schema's, werkingsprincipes ...)
* combinatiesturingen toepassen die iedereen toch zelf zou doen (voorgeprogrammeerde functies)
* bij gebruik door een buitenstaander toch werkend als een normale woning (basishandelingen zijn gelijk aan een normale woning)
* in ieder lokaal zijn de combinatiesturingen per knop steeds hetzelfde (anders niet te onthouden)
* eenvoudig principe achter bedienigswijze (in 5minuten werkt men met de volledige mogelijkheden zonder nadenken)
* volledig aanpasbaar aan eigen wensen (zonder specifieke software gewoon tekstcommando's met terminal programma)
* alle sofwareadressen vrijgeven (zodat u zelf extern kunt beinvloeden afhankelijk van de kennis)
* terug omschakelbaar naar gewone woning door de 2 systemen in elkaar te bouwen (volautomatisch bij problemen, manueel door 1 schakelaar)
* alles overdimensioneren zodat het bedrijfzeker werkt (en degelijk materiaal gebruiken)
* alles met plugbaar materiaal uitvoeren in stuurkast (duurder doch snel omwisselen)
* alles parametreerbaar (men wenst soms bepaalde functie uit te schakelen,wijzigen, tijden aanpassen, koppelen, meten...)
* enkel nuttige dingen sturen (geen showwoning, een leefbaar en comfortabel woning voor iedereen ook bezoekers)
* standaard materiaal gebruiken (geen busleiding en codeerprinten, normale drukknoppen, poorten, hekkens, knoppen,...)
* op veilige spanning werken (24Vdc) voor alle stuur en controle leidingen
* voorzien op eventuelen uitbreiding (beperkt want men wijzigt niet veel in een bestaande woning, buiten een knopje bij of wegnemen,circuit sturen en vast onder stroom)
* door iedereen te plaatsen (wij leveren kant en klaar gemonteerde stuurkast wordt ingesteld en aangesloten op uw bedrading)
* verzekerd van de goede werking (waarborg op systeem)

enige nadeel het wordt kostelijk (2 volledige installatie in 1 woning verwerkt en beiden dezelfde elementen gebruiken, enkel alle koppelingen en sferen,.... werken niet manueel) dus altijd werkend en door zelf plaatsen bekabeling nog steeds betaalbaar en ook niemand nodig bij eventuele aanpassingen (prijs dus dubbele van normale installatie is nog 2 à 3x minder dan de gangbare systemen)

misschien voldoet dit als antwoord op aan uw vraag?
reakties altijd welkom

mvg
romatica (domotica voor en door hobbyist, doe-het-zelver)
ROger-autoMAtisatie-domoTICA
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Re:

Post by on4cet »

PLC-fanaat wrote:dag jurgen

nu haal je een onderwerp aan waar ik reeds meer dan 10 jaar aan werk om zo'n zelfbouwsysteem te ontwerpen, ik ben er volgens mijn besheiden mening in geslaagd om 95% van de nadelen om te zetten naar voordelen, die laatste 5% blijft onoverkomelijk (de PRIJS, het blijft duurder dan een gewone woning, doch normaal: is ook geen gewone woning)
hoe doe ik het? :

* gebruik makend van professioneel industrieel materiaal (verkrijgbaarheid en betrouwbaarheid)
Welke materialen gebruik je hier dan zoal, want zelfs plc's hebben een beperkte levenscyclus, niet ?
PLC-fanaat wrote: * alle documentatie meegeven (gebruikshandleidingen, schema's, werkingsprincipes ...)
Als je hier voorbeelden kan en wilt meegeven, moet je er eens enkele op het forum publiceren, zo weet iedereen hoe je zoiets moet aanpakken ...
Bij mij is ook alles al goed gedocumenteerd, maar helaas alleen nog maar voor mezelf, nu nog in een leesbaar formaat voor iedereen gooien.
PLC-fanaat wrote: * combinatiesturingen toepassen die iedereen toch zelf zou doen (voorgeprogrammeerde functies)
* bij gebruik door een buitenstaander toch werkend als een normale woning (basishandelingen zijn gelijk aan een normale woning)
* in ieder lokaal zijn de combinatiesturingen per knop steeds hetzelfde (anders niet te onthouden)
Welke combinaties maak je ? 1 keer drukken en 2 keer drukken of nog meer ?
PLC-fanaat wrote: * eenvoudig principe achter bedienigswijze (in 5minuten werkt men met de volledige mogelijkheden zonder nadenken)
* volledig aanpasbaar aan eigen wensen (zonder specifieke software gewoon tekstcommando's met terminal programma)
* alle sofwareadressen vrijgeven (zodat u zelf extern kunt beinvloeden afhankelijk van de kennis)
* terug omschakelbaar naar gewone woning door de 2 systemen in elkaar te bouwen (volautomatisch bij problemen, manueel door 1 schakelaar)
Is dit op de manier zoals ik in een van de topics aangehaald heb, of hoe voorzie jij een omschakeling naar manuele bediening zonder poespas ?
PLC-fanaat wrote: * alles overdimensioneren zodat het bedrijfzeker werkt (en degelijk materiaal gebruiken)
Met wat ga je zoal overdimensioneren ? Voeding ? Want als je met plc's moet overdimensioneren gaat het nogal geld kosten vrees ik ...
PLC-fanaat wrote: * alles met plugbaar materiaal uitvoeren in stuurkast (duurder doch snel omwisselen)
Dit is een factor die bij mij misschien nog beter had gekunnen, m'n teleruptors zijn dus uit één geheel, en als je er dan nog eens 2 hulpcontacten naast hangen hebt, die allemaal bedraad zijn, dan kan ik je verzekeren dat het niet zo makkelijk eruit te halen is voor een leek ...
PLC-fanaat wrote: * alles parametreerbaar KNIP KNIP KNIP ....
misschien voldoet dit als antwoord op aan uw vraag?
reakties altijd welkom

mvg
romatica (domotica voor en door hobbyist, doe-het-zelver)
ROger-autoMAtisatie-domo[u:451b
Ha, vandaar komt die naam, goed gezien ...

Groeten,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
PLC-fanaat
DomoExpert
Posts: 52
Joined: Mon Dec 05, 2005 10:47 pm
Location: Brugge - België

Post by PLC-fanaat »

hallo bart

alles hier omschrijven is teveel het systeem is te uitgebreid
mijn documentatie bij een installatie omvat ongeveer 500blz.
of een CD van +/-500Mb meegeleverd bij de stuurkast

als u wat door de site loopt vind u alle informatie
meer dan 150 pagina's

http://www.romatica.be

als er iets onduidelijk is vraagt u maar


groeten

RoMaTica
PLC-fanaat
DomoExpert
Posts: 52
Joined: Mon Dec 05, 2005 10:47 pm
Location: Brugge - België

Post by PLC-fanaat »

sorry bart te snel doorgezonden

antwoorden kort:

beperkte levensduur PLC (werk reeds 30 jaar met Siemens PLC's zeker 95% nog in bedrijf gebruikte ook mitsubishi; telemecanique, omron, joucomatic, .... alles goegkoper doch minder bedrijfzeker en grootste probleem nooit lang verkrijgbaar in zelfde uitvoering, vervanger past niet qua soft, in-uitgang combinatie...)

voorbeeld documentatie op site bij handleidingen (enkele bladzijden staan daar)

combinatie (1x,2x3x kort drukken = lichtpunten in eigen lokaal 1= hoofdlichtpunt 2=dichtsbij extra lichtpunt,3= verder gelegen extra lichtpunt of 3 dimwaarden voor 1 lichtpunt) (1x langer drukken >1sec = lichtpunt in naastliggend lokaal) (meer dan 3sec tot roluik loopt = eigen rolluik(en)) nog 2 sec langer houden is alle rolluiken samen) tijdens rolluiken werken 1,2,3x drukken verder, >1sec is stoppen eigen rolluiken, >3sec = alle rolluiken stoppen, 2e x na stoppen is mijn rolluik terugzetten wanneer automatisch gestart was) dit ziet er ingewikkeld uit doch het duurt langer om uit te leggen dan om het zelf toe te passen en dan nog zonder nadenken want langer houden is tot de rolluiken lopen en dat ziet en hoort men
kunt gerust eens komen testen op mijn demokoffer na enkele malen kan iereeen dit feilloos (reeds meer dan 10 jaar bewezen in woningen en niemand die klaagt van moeilijk of verkeerde werking door henzelf of bezoekers) dit was mijn moeilijkste taak een systeem vinden dat overzichtelijk en foutloos werkt zonder te moeten nadenken bij bediening

omschakeling gebeurt door wisselkontakten relais en deze schakelen drukknoppen tussen manueel en automatisch (uitleg en principe op site)

bvb 2 voedingen van 4A=8A totaal beschilbaar voor een gemiddeld max. verbruik van 2A (op 24V) relais 16A per lichtpunt relais met speciale goudlegeringskontakten voor schakelsignalen .... PLC stuurt nooit rechtstreeks verbruikers (buiten signalisatie natuurlijk) enkel relais/kontaktorspoelen

en als laatste verbruik stuurkast +/-20ma OP 230v dus 5W gemeten op installatie door concept werking (lang aangestuurde kringen sturen door relais af te leggen (NC contact gebruiken) en bij stroomuitval of manueel krijgt circuit stroom (2vliegen in 1 klap))

groeten
ROger
autoMAtisatie
domoTICA
PLC-fanaat
DomoExpert
Posts: 52
Joined: Mon Dec 05, 2005 10:47 pm
Location: Brugge - België

Post by PLC-fanaat »

Documentatie bij de Ro MaTica-plc-sturinginstallatie:

ik maak gebruik van excel om alle data van de woning in te voeren
de tabellen beslaan nu ongeveer 10Mb en een 15-tal werkbladen,
welke volledig gekoppeld en grafisch (kleuren) alles aanpassen,
de parameters voor de PLC zijn langs een VB-programma gekoppeld en
worden aangepast in die tabellen, om steeds up-to-date te blijven
men kan altijd terugkeren naar de originele instellingen omdat alle parameters dubbel in het geheugen staan (origineel en gewijzigde)

hieronder enkel voorbeeelden van de documentatie in de excel-file:
Image
Image

mvg roger
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Hoi Roger,

'k weet niet meer of ik hier ook een voorbeeld van m'n railklemmen-tabel gepost had, maar dit is nog wat extra verzorgd met kleurtjes enzo ...

Ik heb ook aparte documenten voor al m'n preflexen enzo, maar je kan inderdaad zoals jij doet, één en ander bij mekaar brengen, geen slecht idee !!

't geeft de beginners in ieder geval genoeg ideeën om hun systeem zorgvuldig te documenteren !

Groeten,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
PLC-fanaat
DomoExpert
Posts: 52
Joined: Mon Dec 05, 2005 10:47 pm
Location: Brugge - België

Post by PLC-fanaat »

hallo bart

ja dit is slechts een klein voorbeeld van de tabellen, alles is gekoppeld en wijzigt van kleur volgens de data die ingevoerd word, wijzigt men het type kabel dan wijzigt ook de volledige kleurcombinatie, de tabellen beslaan ongeveer 10Mbyte en zij het resultaat van meer dan een jaar werk

doch dit kan daar ik meerdere installatie bouw, dus is het de moeite om alles automatisch te laten invullen en aanpassen

de bedoeling is ook om te gebruiken door de doe het zelver die met deze installatie werkt

langsover een visualbasic programma wordt dan nog eens de parameters uit de plc uitgelezen, gewijzigt en naar deze tabellen aangepast

het enige probleem begint de beperking van excel te worden, door de massa data en formules, opmaken en koppelingen ben ik op het maximum van de excelmogelijkheden gekomen en moet nu bij kleine aanpassingen trukken uithalen om dit er nog bij te krijgen, had niet gedacht dat excel zo beperkt was (bij manier van spreken natuurlijk, ik wens misschien te veel)

groeten roger

ps het volledige systeem is nu ook beschikbaar voor volledige zelfbouw
(plannen, PLC, documentate, exceltabellen, communicatiesoftware...)
alle ander materiaal schaft men zelf aan en bouwt dit samen volgens de bijgeleverde op maat gemaakte plannen
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

En wat kost dit dan nog ... en hoe geraak je eraan ... ?

Dit zijn misschien tips voor wie het systeem geschikt lijkt, maar het inderdaad graag zelf zouden doen ...


Groeten,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
PLC-fanaat
DomoExpert
Posts: 52
Joined: Mon Dec 05, 2005 10:47 pm
Location: Brugge - België

Post by PLC-fanaat »

hallo Bart
als antwoord op uw vraag: kostprijs systeem en software

het RoMaTica-domotica zelfbouwpakket:

1x Siemens S7-200/CPU226 (24xdc in / 16xrelais out)

complete software volgens uw specificaties (woning-data)
exceltabellen
gebruikershandleidingen (van bouw tot gebruiken (10-tal manuels))
stuurkast plannen
zekeringkast plannen
1-draad schema's (volgens woning) voor keuring
situatieschema's voor keuring
uitleg en ondersteuning (tel. / e-mail / bij ons)
parameters (2000-tal) aan te passen met uw PC (gratis software)
volledig zelf in te stellen (alle speciale functies in software aanwezig)

1489.14€ +btw =1801.69€
(prijs dec/2005)

mogelijkheden zie website www.romatica.be
Post Reply