Is mijn project mogelijk ??

Moderator: Domotix-Moderators

Sven
DomoFan
Posts: 36
Joined: Thu Jan 06, 2005 4:14 pm
Location: Meerhout - België

Is mijn project mogelijk ??

Post by Sven »

We zitten nu al een dik half jaar in onze nieuwbouw en hebben terug wat geld gespaard.
Vandaar dat we wat extra verlichting gaan aankopen voor binnen/buiten.

Tijdens de ruwbouw heb ik lang over een systeem nagedacht en heb ik hier al enkele vragen gesteld.
Nu is het systeem volledig uitgewerkt (in m'n hoofd) en wil ik hier effe checken of dit allemaal wel kan vooraleer over te gaan tot de aanschaf ervan.

Uiteindelijk is het vrij simpel, het bevat gewoon zaken die wij nodig achten en gaan gebruiken... Zaken dus die ons het leven vergemakkelijken.

Situatie nu :
Overal zijn draden getrokken (3G1,5) voor de lichtpunten. Deze vertrekken allemaal aan de kast (elektriciteitskast)
Verder heb ik SPV 8x0,8 getrokken voor de drukknoppen op 12V.

De SPV is aangesloten op kroneblokken
De 3G1,5 is aangesloten op Railklemmen.

Momenteel hebben we al een hoop drukknoppen en lichtpunten aangesloten aan teleruptoren (enkel- en dubbelpolige)

Buitenverlichting is er nog niet en alle kelderlicht (7 tl-lampen in 5 kelders) zijn verbonden aan 1 dubbelpolige teleruptor. Maw tis ofwel alles aandoen in de kelder ofwel niets.

Wat had ik nu in gedachten (aan jullie op aan te geven of dit al dan niet mogelijk is)

Ik ben van plan om een logo met 3 uitbreidingen (maximum) aan te kopen.
Dit om volgende dingen te verwezelijken :

1) Vermits we 5 kelders hebben zouden 5 in en uitgangen van de logo gebruikt worden om de lichten in die kelders afzonderlijk aan/uit te doen.
In kelder 1 bevindt zich de keldertrap naar de hall. Boven aan de keldertrap is een drukknop voorzien :
1 keer indrukken = licht in kelder 1 aan/uit
1 keer 2sec indrukken = licht in alle kelders uit

2) In kelder 5 is de buitendeur om zo via de buitentrap naar boven te gaan (in kelder 5 staat grasmachine, fietsen, kruiwagen, etc).
Aan de buitendeur is een drukknop voorzien :
1 keer indrukken = licht in kelder 5 aan/uit
1 keer 2sec indrukken = licht in alle kelders uit + licht aan de achterinkom (is de deur om de berging in te gaan, die zich bovenaan de keldertrap bevindt) aan voor 2min + licht aan de zijkant van het huis (spots in dakoversteek garage) aan voor 2 min + licht boven kelderdeur aan voor 2min.
Dit is voor als je bijvoorbeeld met de fiets vertrekt en als het donker is.
Het licht mag natuurlijk enkel aangaan als het donker is (ofwel via schemerschakelaar laten bepalen ofwel instellen met een klokje)

3) De garage springt bij ons 1,7m naar voor en naar rechts uit. Hier is een dakje op gemaakt met oversteek.
In de oversteek zou ik spotjes willen steken :
Eentje aan de linkerkant (1m70) om de voordeur wat te belichten
3 vooraan om de poort te belichten
3 aan de rechtkant om dat padje te verlichten
1 aan de achterkant (1m70) om de kelderdeur te belichten.

Vooraan zou ik een sensor willen hangen die wanneer hij iets detecteert de 3 voorste spotjes en hetgeen aan de linkerkant laat aangaan voor 2 min.
Dit voor wanneer je 's avonds thuiskomt en de garage inrijdt of wanneer er bezoek komt.
Aan de zijkant zou ik ook een sensor willen hangen die de overige 4 spotjes laat branden gedurende 2 min wanneer met langs achter (achterinkom) binnen wilt komen om zo dat padje te verlichten en de keldertrap indien men de fiets ofzo beneden moet zetten.

4) Aan de achterinkom (in de berging) is een drukknop voorzien om :
1 keer indrukken = licht in berging aan/uit
1 keer 2sec indrukken = licht in berging uit + licht aan de achterinkom aan voor 2min + licht aan de zijkant van het huis (spots in dakoversteek garage) aan voor 2 min + licht boven kelderdeur aan voor 2min.

5) Paniekknop :
In onze slaapkamer hebben we 1 licht centraal hangen en aan elke kant van het bed een apart lampje.
Ieder heeft dan ook 2 drukknoppen aan z'n zijde : 1 om het centraal licht aan te doen en 1 om zijn/haar lampje aan te doen.

Drukknop 1, 1 keer indrukken : licht aan uw kant aan/uit
Drukknop 1, 2 sec indrukken : alle lichtpunten die met de logo verbonden zijn uit
Drukknop 2, 1 keer indrukken : centraal licht in slaapkamer aan/u
Last edited by Sven on Tue Dec 06, 2005 11:56 pm, edited 3 times in total.
EIB-FORUM
DomoFan
Posts: 28
Joined: Wed Nov 30, 2005 10:59 pm
Contact:

Post by EIB-FORUM »

T'is een hele installatie en je weet blijkbaar exact wat je wil.

Indien je met LOGO voldoende overweg kunt mag dat normaal geen probleem zijn.
EIB FORUM

Hèt Nederlandstalige EIB Domotica forum van Vlaanderen & Nederland!

www.EIB-FORUM.BE
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Mij lijkt er ook niks mis mee ... Na 2 keer alles overlezen te hebben ('t was wel heel wat, en inderdaad piekfijn beschreven) ...

Komt in orde !!!


Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Sven
DomoFan
Posts: 36
Joined: Thu Jan 06, 2005 4:14 pm
Location: Meerhout - België

Post by Sven »

Effe vervolgen op m'n initieel bericht want zie nu net dat er een stuk afgekapt is...

5) Paniekknop :
In onze slaapkamer hebben we 1 licht centraal hangen en aan elke kant van het bed een apart lampje.
Ieder heeft dan ook 2 drukknoppen aan z'n zijde : 1 om het centraal licht aan te doen en 1 om zijn/haar lampje aan te doen.

Drukknop 1, 1 keer indrukken : licht aan uw kant aan/uit
Drukknop 1, 2 sec indrukken : alle lichtpunten die met de logo verbonden zijn uit
Drukknop 2, 1 keer indrukken : centraal licht aan/uit
Drukknop 2, 5 sec indrukken : alle lichtpunten (o.a. grote buitenphare en nog een paar centrale punten in het huis) die met de logo verbonden zijn aan (is voor als ze binnen moesten zitten ;-) )

Voila dat is het zo'n beetje.

VRAGEN :
1) Is dit allemaal mogelijk. Veronderstel van wel want zo complex is het nu ook weer niet.
2) Momenteel voorzie ik dat de sensors beide elk een ingang krijgen op de logo omdat het ik anders de status niet kan opvragen van de lichtpunten die ze sturen. Is dit nodig ?
Ik vraag het me af omdat je anders wel conflicten kan verkrijgen :
Stel ik verbind de sensors rechtstreeks met de lichtpunten,
ze detecteren beweging buiten en laten de spotjes aangaan,
Ik druk dan de alles-aan knop in,
Vermits de spotjes buiten branden zal de logo de spotjes uit laten gaan terwijl hij denkt dat ze aan gaan...
Wanneer ik dan de alles-uit knop indruk, gaan ze dan weer aan...

Of zie ik dit verkeerd ?

Misschien toch maar best om de sensors aan de logo te koppelen...

3) Nog suggesties/opmerkingen ?
=> Als er iets is wat je me aanraadt van ook bij te voorzien, let me know.

Thanks !

Nog een laatste vraagje : Heeft er iemand een goed adresje waar ik m'n logo + toebehoren kan aanschaffen en waar ze ook weten waarover ze spreken ?
Want een logo aankopen is geen probleem, maar nog een goede uitleg krijgen wel.
PLC-fanaat
DomoExpert
Posts: 52
Joined: Mon Dec 05, 2005 10:47 pm
Location: Brugge - België

Post by PLC-fanaat »

hallo sven

uw wens lijkt me niet zo moeilijk en waarschijnlijk haalbaar
met de LOGO versie 5 is het nu toch wat luxueuzer werken (mogelijkheden en geheugen - jammer van beperkte in-uitgangen)

wat stel je voor of verwacht je van goede uitleg?

jammer dat u iets verder woont

kom anders gerust eens langs voor uitleg

ps ik verkoop geen materiaal (wel complete stuurkasten)
doch heb wel alles liggen en werkend opgesteld
en kan misschien adres bezorgen (groothandel)

groeten
roger roelandt
omgeving brugge
EIB-FORUM
DomoFan
Posts: 28
Joined: Wed Nov 30, 2005 10:59 pm
Contact:

Re:

Post by EIB-FORUM »

Sven wrote: 2) Momenteel voorzie ik dat de sensors beide elk een ingang krijgen op de logo omdat het ik anders de status niet kan opvragen van de lichtpunten die ze sturen. Is dit nodig ?
Zou ik zeker doen.
Sven wrote: Ik vraag het me af omdat je anders wel conflicten kan verkrijgen :
Stel ik verbind de sensors rechtstreeks met de lichtpunten,
ze detecteren beweging buiten en laten de spotjes aangaan,
Ik druk dan de alles-aan knop in,
Vermits de spotjes buiten branden zal de logo de spotjes uit laten gaan terwijl hij denkt dat ze aan gaan...
Wanneer ik dan de alles-uit knop indruk, gaan ze dan weer aan...

Of zie ik dit verkeerd ?

Misschien toch maar best om de sensors aan de logo te koppelen...
Als je de sensors aan de LOGO koppelt kan je mits de 'goede' logica in de LOGO te steken dit wel verwezenlijken (AND & OR functies ed).
Indien je de sensoren niet aan de ingang van de logo koppelt en enkel via teleruptoren gaat werekn ga je dit probleem hebben.

Ik veronderstel dat je dan wel een 4-tal logo-modules gaat nodig hebben.

Waarom denk je niet om een 'echte' domotica te installeren. Als je alles (logo modules + uitbreidingen, sensoren, drukknoppen, teleruptoren, bedradingskosten, .., ...) gaat optellen zal je op een heel bedrag uit komen.
EIB FORUM

Hèt Nederlandstalige EIB Domotica forum van Vlaanderen & Nederland!

www.EIB-FORUM.BE
Sven
DomoFan
Posts: 36
Joined: Thu Jan 06, 2005 4:14 pm
Location: Meerhout - België

Re:

Post by Sven »

EIB-FORUM wrote:
Sven wrote: Ik vraag het me af omdat je anders wel conflicten kan verkrijgen :
Stel ik verbind de sensors rechtstreeks met de lichtpunten,
ze detecteren beweging buiten en laten de spotjes aangaan,
Ik druk dan de alles-aan knop in,
Vermits de spotjes buiten branden zal de logo de spotjes uit laten gaan terwijl hij denkt dat ze aan gaan...
Wanneer ik dan de alles-uit knop indruk, gaan ze dan weer aan...

Of zie ik dit verkeerd ?

Misschien toch maar best om de sensors aan de logo te koppelen...
Als je de sensors aan de LOGO koppelt kan je mits de 'goede' logica in de LOGO te steken dit wel verwezenlijken (AND & OR functies ed).
Indien je de sensoren niet aan de ingang van de logo koppelt en enkel via teleruptoren gaat werekn ga je dit probleem hebben.
Dacht ik al...
EIB-FORUM wrote: Ik veronderstel dat je dan wel een 4-tal logo-modules gaat nodig hebben.

Waarom denk je niet om een 'echte' domotica te installeren. Als je alles (logo modules + uitbreidingen, sensoren, drukknoppen, teleruptoren, bedradingskosten, .., ...) gaat optellen zal je op een heel bedrag uit komen.
Ik dacht om logo te nemen omdat ik overal al drukknoppen heb zitten, alle kabels tot in de kast zijn getrokken en ik al teleruptors heb geïnstalleerd (voor het licht dat al reeds aangesloten is (we wonen er dus al))
Uiteindelijk is het enigste wat ik nog nodig heb de logo met z'n uitbreidingen en 2 buitensensors.

Onafhankelijk of ik nu 'echte' domotica installeer of Logo, die drukknoppen, kabels en sensors heb ik zowiezo vandoen... en zal normaal toch ook duurder uitkomen ... Niet ?
Sven
DomoFan
Posts: 36
Joined: Thu Jan 06, 2005 4:14 pm
Location: Meerhout - België

Re:

Post by Sven »

PLC-fanaat wrote:hallo sven

uw wens lijkt me niet zo moeilijk en waarschijnlijk haalbaar
met de LOGO versie 5 is het nu toch wat luxueuzer werken (mogelijkheden en geheugen - jammer van beperkte in-uitgangen)
Ah is er een nieuwe versie ? Eens opzoeken...
PLC-fanaat wrote: wat stel je voor of verwacht je van goede uitleg?
Gewoon dat de verkoper precies weet wat ik nog nodig heb want daar heb ik geen idee van. Veronderstel dat ik met de logo en 3 uitbreidingen niet zal toekomen. Voeding ?? enzo.
PLC-fanaat wrote:jammer dat u iets verder woont

kom anders gerust eens langs voor uitleg
Tja, spijtig inderdaad... Brugge is wel heel ver.
PLC-fanaat
DomoExpert
Posts: 52
Joined: Mon Dec 05, 2005 10:47 pm
Location: Brugge - België

Post by PLC-fanaat »

dag sven,

mijn ondervinding na van de eerste dag dat logo bestaat er mee te werken:

soms ziet een combinatie er simpel uit, maar heeft teveel geheugenblokken nodig, soms ziet het er ingewikkeld uit en kan het met weinig blokken

veel van mijn ontwerpen hebben meerdere programmasystemen nodig gehad om in het logogeheugen te kunnen (soms wel 20 keer herbeginnen op een andere manier) ik wens altijd teveel van die toestelletjes door PLC gewoontes

dus het blijft zelfs nu nog een vraag zal een bepaald project lukken (lukt altijd maar niet met alle handige combinaties die men soms wilt, of met kleine toegevingen)

dus een verkoper die weet wat je juist nodig hebt??? ik moet die ook nog vinden (ik zoek al 35 jaar naar zo iemand, verschillende benaderen dit wel)

mvg

roger
JeroenB
DomoFan
Posts: 23
Joined: Tue Aug 02, 2005 10:43 pm

Post by JeroenB »

Ik moet PLC-fanaat gelijk geven, die goedkopere miniPLC’s hebben voor mij ook veel te weinig werkgeheugen. Ik heb wat met de Zelio logic software gespeeld en voor één enkele traphalverlichting met bewegingssensor te programmeren was ik al 10% van mijn werkgeheugen kwijt. Het vroeg inderdaad meer stappen dan ik vermoedde. Dus die miniPLC’s zijn geen optie voor mij.
Ik heb dan naar Siemens S7-200 reeks gekeken: Van 4 tot 16 kB werkgeheugen, maar dat lijkt me ook wat mager al zal het al veel beter zijn dan LOGO. Software is voor een leek echter niet te begrijpen, ik spreek voor mezelf. Bovendien heb ik geen idee wat ze vragen voor een licentie van deze software???
Nu is mijn blik op de C-Control 2 station van Conrad gevallen: 16 bit processor, 64kb ram en 512 kb Flash, doormiddel van I2C zijn mogelijkheden quasi onbeperkt uitbreidbaar. Software is gratis en programmeren is nog in de “good old fashion wayâ€
PLC-fanaat
DomoExpert
Posts: 52
Joined: Mon Dec 05, 2005 10:47 pm
Location: Brugge - België

Post by PLC-fanaat »

hallo Jeroen
wat het geheugen voor een PLC betreft, dit is zeker niet beperkt (kijk eens wat ik in een 16kB geheugen programmeer en nog plaats over heb)
een uitgebreide uitleg vind u op mijn site www.romatica.be
een voorbeeld: 80 knoppen met elk 10 functies parametreerbaar, (800 stuuruitgangscombinaties), 128 lichten met elk max.brandduur, auto aan/af (378parameters), 30 rolluikgroepen met elk tot 5 rolluiken gecombineerd (150 combinaties), 64 extra relais uitgangen, 10 temperatuursensoren, 80 extra ingangen (sensoren), meer dan 30 voorgeprogrammeeerde extra functies, sfeercombinaties, touch screen, tekstdisplay, PC-communicatie (samen door meer dan 2000 parameters in te stellen .....)

dus beperkt? ja voor sommigen, neen voor mij

enige nadeel iets kostelijker (doch goed verkrijgbaar, lang verkrijgbaar, software door velen gekend (automatiseringsbedrijven en studenten),
altijd aanpasbaar

mvg roger
Sven
DomoFan
Posts: 36
Joined: Thu Jan 06, 2005 4:14 pm
Location: Meerhout - België

Post by Sven »

Ondertussen heb ik de logo aangekocht en geïnstalleerd (het voorbije weekend) en alles wat ik eerder hierboven beschreven heb in een programma'tje gestoken.

Hetgeen er nog niet is zijn de 2 bewegingsdetectoren, maar die komen er zeer spoedig. Vermits het signaal van de bewegingsdetector 230V is en de ingangen van de logo maar 24V, zal ik er telkens een relais'ke tussenplaatsen.

Nu alles aangesloten is, is er iets dat niet werkt zoals voorzien en roep ik jullie hulp in... Het probleem is het licht in de kelder...

Even de situatie schetsen :
Wij hebben in totaal 5 ruimtes (kamers) in de kelder. In elke kelder hangen 1 of 2 TL lampen (naargelang de grootte van de ruimte...).
In elke kelder hangen drukknoppen om het licht in die ruimte aan/uit te doen.

Drukknoppen werken op 24V en zijn rechtstreeks aangesloten op de juiste ingangen van de logo.

De uitgangen van de logo zijn verbonden met de TL lampen...

Wanneer ik nu op een drukknop druk, gebeurt het vaak dat het licht uit blijft of wanneer het aan was, terug aan gaat... Enfin, precies dus alsof de drukknop blijft steken.
Ik ben er vrij zeker van dat dit te maken heeft met het feit dat dit een inductieve belasting (of hoe het ook precies mag noemen) is.

Bijkomend blijkt dat de rest dat zou moeten gebeuren wanneer je een drukknop in de kelder indrukt ook niet werkt :
Wanneer ik de drukknop aan buitendeur 2 secs indruk, moet het licht in de kelder uitgaan en moeten de buitenspotjes 1 minuut gaan branden.

Wanneer ik de drukknop inhou, begint de TL lamp te flikkeren, precies of hij stroom/geen stroom/stroom/geen stroom/ etc krijgt

Programmatorisch is er niets aan de hand, want ik heb hetzelfde voorzien aan de berging (ook een buitendeur) en daar werkt het wel.
Het enigste verschil met de kelder is dat het licht in de berging een spot is ipv een TL lamp.

Hierbij mijn vraag : Wat kan ik doen om m'n logo tegoei te laten werken met TL Lampen ???
Last edited by Sven on Tue Feb 21, 2006 9:49 am, edited 2 times in total.
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Post by roeln »

Is het misschien nodig om de drukknoppen te ontdenderen alvorens ze op de logo aan te sluiten?
Condensatortje in serie?

Dit is trouwens ook de vraag die ik me stel. (Ben me momenteel aan 't amuseren met de logo demo software)
PLC-fanaat
DomoExpert
Posts: 52
Joined: Mon Dec 05, 2005 10:47 pm
Location: Brugge - België

Post by PLC-fanaat »

dag sven,

zeer eigenaardig, ik gebruik tot 15 logo's allemeel niet ontstoort en alle bedrading samen,

ik zou toch eerder aan uw software denken

(heb een 30-tal installaties staan zonder dergelijke problemen dus zeker geen toeval denk ik)

groeten
roger
Sven
DomoFan
Posts: 36
Joined: Thu Jan 06, 2005 4:14 pm
Location: Meerhout - België

Re:

Post by Sven »

PLC-fanaat wrote:dag sven,

zeer eigenaardig, ik gebruik tot 15 logo's allemeel niet ontstoort en alle bedrading samen,

ik zou toch eerder aan uw software denken

(heb een 30-tal installaties staan zonder dergelijke problemen dus zeker geen toeval denk ik)

groeten
roger
Dacht ik eerst ook, maar wanneer ik het proggie test in de logosoft simulator, werkt alles perfect zoals voorzien.

Ik zou nu nog een keer aan die uitgang een gewone spot kunnen hangen ipv een TL-lamp. Als het dan werkt, ben ik zeker dat de software in orde is...

Heb jij in je installaties ook TL-lampen en drukknoppen ?

Heb snel de situatie gemaakt in een logo programma. Je vindt een printscreen hier
Het voorbeeldje beperkt zich tot 2 ingangen en 3 uitgangen.
Wanneer ik drukknop 1 langer dan 2 secs inhou, moet alle lichten in de kelder uit en de spots buiten branden. Wanneer ik minder dan 2 secs inhou moet het licht in die kelder aan/uit gaan.

Als er iemand een idee heeft wat er fout is met m'n proggie of met m'n installatie ???
Post Reply