Logo en teleruptoren

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
Lode
DomoMember
Posts: 2
Joined: Thu Nov 03, 2005 12:34 pm

Logo en teleruptoren

Post by Lode »

Beste

Ik zou graag gebruik maken van Logo plc's voor mijn nieuwbouw. Een groothandelaar in electriciteit wees me erop dat je bij de Logo wel vaak bijkomende teleruptoren dient te installeren omdat het schakelend vermogen slechts 3A bedraagt per module... toch voor de Logo 24, anders is het 10A. Wat is eigenlijk het verschil tussen indictieve en resistive belasting en hoe hou je daar rekening mee.
(zie ook https://mall.automation.siemens.com/WW/ ... &display=R)

Klopt dit? Ik dacht Logo te gebruiken ipv teleruptoren (is ook goedkoper), maar als bovenstaande klopt verdwijnt een stuk van de toegevoegde waarde van het Logo systeem.

Met vriendelijke groet

Lode
Coop
DomoFan
Posts: 18
Joined: Sun Oct 23, 2005 3:13 pm
Location: Bilzen - België
Contact:

Post by Coop »

Denk dat 3A voor de belichting ruim voldoende is, als je geen halogeenlamp gebruikt tenminste.
Voor garagepoortsturing of rolluikstuuring zet je best een relais ertussen denk ik.
Lode
DomoMember
Posts: 2
Joined: Thu Nov 03, 2005 12:34 pm

Post by Lode »

De bedoeling is om 12v spots met een transfo te schakelen via Logo en een ventilatiesysteem. Behalve voor gewone lampen of leds dien je er dan altijd een relais tussen te plaatsen?

Mag ik de regel nemen P=U xI dus ik kan 3A X 230 V = 690 W schakelen? Normaal hebben de spots minder vermogen, maar ik moet waarschijnlijk rekening houden met piekstromen?

Is dit dan 3A per contact of voor gans de module. Als alternatief bekeek ik Gardy Freedom. De basismodule daarvan biedt 10A per 4 uitgangen.

Mvg

Lode
Stefan
DomoMember
Posts: 6
Joined: Fri Jan 07, 2005 9:33 pm
Location: Tongeren - België

Post by Stefan »

Lode,

ik denk dat verlichting steeds een \"resistive load\" is. En een \"inductieve load\"past beter bij elektrische motoren. Je vraagt misschien best na, want ik ben helemaal niet zeker.

De main logo module kan 10A resistive schakelen terwijl de uitbreidingen 5A resistive kunnen schakelen. Voor hoge inductieve loads zou je dan bijv Logo! Contact kunnen gebruiken (er staat bij de documentatie trouwens bij voor resistive loads of motoren, dus mijn uitleg klopt misschien nog wel :wink:)

Groeten,
Stef
Post Reply