Mijn systeem ...

Moderator: Domotix-Moderators

User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Mijn systeem ...

Post by on4cet »

Kwestie van het goede voorbeeld te geven hieronder een beschrijving van mijn systeem in wording :

Het geheel is opgebouwd uit volgende entiteiten :
* Grote zekeringenkast Hager (7 rails met 24 standaard modules)
* Grote lichtstuurkast Hager (7 rails met 24 standaard modules)
* Grote rolstuurkast Hager (7 rails met 24 standaard modules)
* 19\" Rack Rittal
* Alarmsysteem Cytech Comfort (met volledige domoticasturing)

Het afwerkmateriaal is de Light Tech reeks van bTicino ...

Heb je graag meer info over elke entiteit, dan zal ik dit verder uitdiepen in de reply's op dit onderwerp !

Bart
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

De Zekeringenkast ...

Post by on4cet »

Bij deze een foto van de zekeringenkast ... :

Image

Hoofddifferentieel Selectief 300 mA
Per 10 kringen een aparte Differentieel 30 mA
Aparte Differentieel van 10 mA voor badturbine en andere high-risk app.

Alle kringen zijn zo uitgebouwd, dat overal minstens 1 licht moet blijven branden, en dat de stopcontacten van een bepaalde ruimte nooit het licht beinvloeden van diezelfde ruimte !

Verdere info kan je bekomen op vraag ...

Bart
Last edited by on4cet on Wed Dec 06, 2006 12:07 pm, edited 1 time in total.
ThE ScReW
DomoMember
Posts: 3
Joined: Tue Oct 21, 2003 11:49 am
Location: Kortrijk - België

Re: De Zekeringenkast ...

Post by ThE ScReW »

on4cet wrote:Bij deze een foto van de zekeringenkast ... :

Image

Hoofddifferentieel Selectief 300 mA
Per 10 kringen een aparte Differentieel 30 mA
Aparte Differentieel van 10 mA voor badturbine en andere high-risk app.

Alle kringen zijn zo uitgebouwd, dat overal minstens 1 licht moet blijven branden, en dat de stopcontacten van een bepaalde ruimte nooit het licht beinvloeden van diezelfde ruimte !

Verdere info kan je bekomen op vraag ...

Bart
Zoveel stopcontacten in je kast? Why
Image
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Stopcontacten

Post by on4cet »

Ja,

Dit is niet de bedoeling, hiervan moeten er nog een deel verhuizen naar de andere 2 stuurkasten ... bedoeling is dat er stuk of 4 in elke kast zitten ...

Ik heb dit gedaan ipv. de lelijke opbouwstopcontacten die je op de betonplex plaat moet zetten ...


Bart
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Lichtstuurkast ...

Post by on4cet »

Bij deze een kleine voorstelling van de lichtstuurkast :

Image

Stuk of 35 Teleruptoren met hulpcontact voor groepsturing
Stuk of 5 hulpcontacten voor signalisatie op afstand
Alle bewegingssensoren van buiten gepatcht op railklemmen (bovenaan)
Alle sturing over SVV 16 aderig en 10 aderig, alles gepatcht onderaan op de railklemmen.
Groepssturing door speciaal hulpcontact en 4 relais (alles aan/uit voor gelijkvloers en verdiep apart)

Zo, dat was het kort, van de foto zijn eventueel detailfoto's ook ... ik hoor het wel ....

Bart
Last edited by on4cet on Tue Mar 27, 2007 2:18 pm, edited 1 time in total.
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

19\" Rack

Post by on4cet »

Hier een korte voorstelling van het 19\" Rack :

Image

In dit rack komen meer dan 50 UTP en FTP kabels toe op 2 patchpanelen
Hier komen ook meer dan 25 Coax kabels toe voor tv en video distributie en satelliet ...
Hier komen ook alle coax kabels toe voor de radio amateur hobby ...
Ook alle luidspreker kabels van de stereotoren (7) komen hier toe en vertrekken hier terug naar de verschillende lokaties ...
Hier komen ook een boel audio (line-level) kabels toe en vertrekken er terug, om bv. muziek van in de hobbykamer in de kelder te kunnen inmengen op de versterker in de living etc....

Ook alle apparaten voor ir-distributie etc... en hubs/switches komen hier in te staan ...

Meer info op aanvraag ...

Bart
Last edited by on4cet on Tue Mar 27, 2007 2:19 pm, edited 1 time in total.
idm
DomoFan
Posts: 19
Joined: Mon Aug 23, 2004 10:44 am
Location: Oud-Heverlee - België
Contact:

Post by idm »

Allemaal wel leuk, maar wat is er nu domotica aan je installatie?
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Uitleg

Post by on4cet »

Wel, ik meen nergens het woord domotica in de mond genomen te hebben bij het uitdiepen van mijn systeem ... maar je kan het wel domotica-ready noemen .... of pré-domotica ... en mijn domotica zit 'em in de alarmcentrale (cytech comfort) zoals reeds elders beschreven. En dit systeem kan dan de rest aansturen ...

Domotica is altijd opgebouwd aan de hand van drukknoppen en dergelijke, maar het kan makkelijk slechts 1 apparaat zijn, dat zorgt voor de werkelijke domoticafunctionaliteit ...

Bv. Ik kan een hele kast vol met relais hebben om de rolluiken aan te sturen, daar is niks domotica aan, maar hang ik daar een klok aan en ik programmeer dat ding om samen met een lichtsensor te ageren, dan heb je opeens wel domotica, niet ?

Groeten,

Bart

PS. Het is dat net wat ik hier poog te bereiken, dat iedereen klaar kan zijn om z'n systeem domotica-enabled te maken, als je op voorhand genoeg en degelijke voorbereidingen treft !
idm
DomoFan
Posts: 19
Joined: Mon Aug 23, 2004 10:44 am
Location: Oud-Heverlee - België
Contact:

Post by idm »

Akkoord, domotica is een breed begrip maar ik had eerder gedacht dat jij als eigenaar van dit forum juist een \"echt\" domoticasysteem zou hebben...
opgepast, versta nu \"echt\" weer niet verkeerd :lol:
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

no problem

Post by on4cet »

Neen hoor, geen probleem ...

Maar indien ik een kant en klaar systeem had laten installeren bv. van Vantage ofzo, dan denk ik niet dat hier direkt zoveel over te vertellen valt. In de meeste gevallen is het namelijk zelfs zo, dat je daar als eigenaar niet aan mag komen, en voor alles moet bellen ...

Daar hebben we hier niet veel aan hé ... het is juist het knutselen en daar de resultaten van kunnen zien en gebruiken, dat maakt het leuk !

't is meestal ook zo, dat als je als eigenaar geld hebt voor zoiets, je niet direkt de behoefte hebt, van daar over te praten, het werkt gewoon, en doet het dat niet, of niet juist, dan komt de installateur erbij !

Maar weet wel, dat ook deze dingen hier mogen komen, alleen kan ik daar zelf niet over schrijven ...

Ik hoop toch dat het een tof initiatief is, en dat mensen zo ook eens iets anders kunnen zien, dan hetgeen ze bij zichzelf staan of hangen hebben. Ook voor mensen die met domotica willen beginnen is er hier een plaats ... en zowel ik met m'n pré-domotica kan hier raad geven als U en anderen met de kant-en-klare full-option domotica apparatuur !

Groetjes,

Bart
Joey
DomoMember
Posts: 3
Joined: Tue Nov 30, 2004 4:49 pm
Location: Schilde - België

Post by Joey »

Ik doe nu een eindwerk i.v.m domotica en meer bepaalt Domo@Vantage.
Nu zit het zo volgens mij dat je de hele software zelf kunt programmeren of dit nu aangeraden is ja of nee aan u de keuze.

Ik ben er heel zeker van dat na de installatie van de installateur dat je later zelf nog enige veranderingen kunt aanbrengen in het hele domotica-systeem.

Greetz Joey
Jeronimo
DomoMember
Posts: 5
Joined: Tue Oct 18, 2005 3:36 pm

Post by Jeronimo »

To: On4cet

Zou je kunnen schetsen hoe je het audiogedeelte (zowel speakers als audio) hebt aangepakt en welke materialen (kabels (RCA, digitaal, ...), contactdozen in de muur, type aansluiten in jouw centrale kast (RCA, digitaal, ...) je daarvoor hebt gebruikt ?

In hoeverre kan zo een audionetwerk gecombineerd worden met het UTP Cat5/6 netwerk om audio te verdelen over verschillende kamers (cfr. zoals Abitana doet). Of is het beter of enkel mogelijk een apart netwerk te leggen voor audio zoals jij hebt gedaan.


Wij bouwen in 2006 en willen ook een netwerk aanleggen om internet, telefoon, tv en audio te hebben in alle kamers. Dit met een centraal patch paneel voor de flexibiliteit.
Dus als ik het goed begrijp zouden we het volgende moeten doen:
- UTP Cat5/6 netwerk voor internet en data en telefonie
- Coax verdelen over alle kamers
- Audio verdelen naar alle kamers (voor speakers)

Klopt dit ?
Is het ook nuttig om S-video of Composite aansluitingen te hebben in de muren ? Om bv. camera of laptop aan te sluiten op tv ? en moest dit bestaan via S-video splitter een film vanop de laptop sturen naar 2 verschillende TV's ?


Alvast Bedankt !
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Hoi Geronimo,

Ik heb op dit moment nog geen digitale dingen voorzien, ik heb wel wachtbuisjes extra gestoken, zodat ik ten alle tijde met een glasvezel kan vertrekken en aankomen naar heel wat lokaties in de living ... De rest van de vertrekken heb ik gepoogd alles in te stoppen wat mij redelijk leek, en heb dan ook weinig of geen wachtbuisjes naar daar. Kan wel met serieus wat buisjes van de kelder naar de zolder, en eventueel van daaruit naar eender welke kamer op de verdieping, maar als je dan tot beneden moet, zal het even kappen zijn ...

't is altijd zo moeilijk van op voorhand ALLES te voorzien, daarom, ook met je S-video ... Als jij er een toepassing voor ziet, zou ik het proberen te integreren, al was het voorlopig via wachtbuisjes ... Maar waar velen geen rekening mee houden is het feit, dat ook al heb je wachtbuisjes zitten, je ook nog plaats moet overhouden in je potjes (afwerking dus) ...

Voor de luidsprekerkabels heb ik overal 1,5m² gelegd geloof ik, wel niet het duurste van alles, gewoon de standaard uit de preflex-series ...

Line-level (gewoon audio dus), heb ik wel degelijke kabel gebruikt (prefer zoek maar ergens op het forum, daar heb ik alle gegevens gezet) ...

Line-level inderdaad gewoon afgemonteerd via cinch (tulp-pluggen)
Speakers via speciale speakercontactblokjes (zie bTicino cataloog), op het patchpaneel, komen dan gewoon dezelfde stekkertjes, maar dan als chassis-deel, kan je in elke elektronicazaak kopen ...

Je kan zowel audio als video over cat5/6 sturen, met de juiste impedantie-aanpasser ertussen ... Hier bestaan genoeg commerciele produkten voor ... Ik weet wel dat sommige dingen liever UTP hebben, en sommige liever FTP of STP, maar is weeral even geleden dat ik die materie doorgenomen heb ...

Je kan inderdaad naar alle kamers speaker-kabel leggen, zolang ze maar in Node0 (centrale plaats) uitkomen... Zelf heb ik enkel de living, terras, keuken en badkamer genomen, maar kan via de zolder alle andere desnoods ook wel bereiken ... Garage en berging is misschien ietske moeilijker, maar ook haalbaar indien echt gewenst, maar vanwege de WAF (wife approval factor) en niet echt nodig heb ik het tot bovenstaande gehouden...

Eens de kabels er liggen bepaald de elektronica de rest, dus, met je opsomming zal je wel goed zitten dan !

Groeten,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Jan
DomoExpert
Posts: 62
Joined: Thu Jan 06, 2005 5:29 pm

Re:

Post by Jan »

[quote="Jeronimo"]To: On4cet

Zou je kunnen schetsen hoe je het audiogedeelte (zowel speakers als audio) hebt aangepakt en welke materialen (kabels (RCA, digitaal, ...), contactdozen in de muur, type aansluiten in jouw centrale kast (RCA, digitaal, ...) je daarvoor hebt gebruikt ?

In hoeverre kan zo een audionetwerk gecombineerd worden met het UTP Cat5/6 netwerk om audio te verdelen over verschillende kamers (cfr. zoals Abitana doet). Of is het beter of enkel mogelijk een apart netwerk te leggen voor audio zoals jij hebt gedaan.


Wij bouwen in 2006 en willen ook een netwerk aanleggen om internet, telefoon, tv en audio te hebben in alle kamers. Dit met een centraal patch paneel voor de flexibiliteit.
Dus als ik het goed begrijp zouden we het volgende moeten doen:
- UTP Cat5/6 netwerk voor internet en data en telefonie
- Coax verdelen over alle kamers
- Audio verdelen naar alle kamers (voor speakers)

Klopt dit ?
Is het ook nuttig om S-video of Composite aansluitingen te hebben in de muren ? Om bv. camera of laptop aan te sluiten op tv ? en moest dit bestaan via S-video splitter een film vanop de laptop sturen naar 2 verschillende TV's ?


Alvast Bedankt ![/quote]


De toekomst is digitaal, je kan je dus afvragen of coax leggen nog wel zin heeft? Ook S-video en scart-toestanden hebben hun beste tijd gehad en worden stilaan verdrongen door DVI/HDMI/SPDIF/...
Wij leggen gewoon overaal UTP en luidsprekerkabels naar een centraal punt. Dan kan je nog alle kanten op...

Greetz,

Jan.
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

@JAN :

Zolang je wachtbuisjes genoeg zitten hebt, kan je alles nog ... , maar in vele gevallen kan je digitaal ook via cinch sluizen hé ...

en die HDMI en DVI, hoeveel draden heb je daar voor nodig ? Kan dit via een utp, of zal je hiervoor ook een extra iets moeten voorizen ?

We zullen wel zien wat het wordt, maar nu de plasma's en lcd's goedkoper worden mogen we wel verwachten dat tussen dit en 5 jaar die standaarden wel tamelijk ingeburgerd zullen raken ...

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Post Reply