Mijn systeem ...

Moderator: Domotix-Moderators

Jan
DomoExpert
Posts: 62
Joined: Thu Jan 06, 2005 5:29 pm

Re:

Post by Jan »

[quote="on4cet"]@JAN :
en die HDMI en DVI, hoeveel draden heb je daar voor nodig ? Kan dit via een utp, of zal je hiervoor ook een extra iets moeten voorizen ?

Bart[/quote]

HDMI-kabel bestaat uit 19 koperdraadjes, DVI iets meer (ik dacht 23?), bovendien tamelijk beperkt in lengte. Niet echt bedoeld om A/V door je huis te sturen, wel om het signaal van de drager naar het scherm/versterker te sturen.

Greetz,

Jan
Jeronimo
DomoMember
Posts: 5
Joined: Tue Oct 18, 2005 3:36 pm

Post by Jeronimo »

Heel erg Bedankt,

Ik zal alleszins genoeg UTP voorzien en speakerkabels en natuurlijk de nodige wachtbuizen om later nieuwe standaarden te kunnen gebruiken.

Daarmee zal ik voorlopig wel toekomen.

We zijn bovendien van plan Qbus domotica te gebruiken om te automatiseren (later ook mss audio integreren). Het is mss niet de grootste producent, maar het pakket lijkt mij wel prijsgunstiger dan andere, heeft vrij veel mogelijkheden (bv. ook via ethernet en internet controleren en besturen) en heel erg geschikt voor doe-het-zelvers.

Groetjes,

Jeronimo
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Al een vrij oud topic, maar ik ben bij nieuw materiaal uitgekomen wat er erg knap en degelijk uitziet, 'k zou eens moeten informeren achter prijzen !

http://www.amx.com/products/categoryEndeleo.asp

Groetjes,

Bart
Last edited by on4cet on Tue Mar 27, 2007 2:22 pm, edited 1 time in total.
There's No Home Like An Automated Home ...
stef
DomoMember
Posts: 8
Joined: Wed Oct 04, 2006 1:19 pm
Location: Westerlo - België
Contact:

[link]http://www.amx.com/products/categoryEndeleo.asp[/link]

Post by stef »

Hoi Bart,

Leuke link gevonden! :wink:
Wat betreft de prijzen, da's weer relatief he...

De TVM1600, wat het hart is van het systeem, en toelaat een auio/video RF signaal te verdelen over 16 punten via Cat 5 kost zo'n € 5 800. Vrij veel geld dus. Maar je moet bedenken dat dit toestel uitgerust is met 16 tuners/demodulatoren (één tuner per uitgang) die toelaten tot 192 kanalen per Cat5 run door te sturen.

Je komt dus 'gewoon' met je antennesignaal (kabeldistributie en/of satteliet ontvanger) binnen in dat ding en je kan het onmiddelijk verdelen naar 16 display devices.(Die dan zelf niet uitgerust hoeven te zijn met een tuner)
En dit op een maximale lengte cable run van 1000 meter (per uitgang). Ter plekke (na die max 1000 meter) heb je telkens een 'decodertje' nodig die rond de € 320 kost.

Het systeem laat ook toe, via interne HTML (web) pagina's, welke kanalen er naar welk eindpunt kunnen/mogen doorgestuurd worden.
Verder kan er (optioneel) ook gewerkt worden met 'scheduling': daar bepaal je op welk moment van de dag welke display wat toont, en kan je ook berichten laten verschijnen op de display (Digital Signeage)...

Misschien dus wel iets meer 'industriëel' gericht dan naar Residentiële toepassingen.

Groetjes,

Stef
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Inderdaad Stef,

Ik vrees dat het voor de rijkeren onder ons is, maar misschien leest die ene belg in rang 2 van de euro-millions van dit week-end wel mee ;-)

Maar zoals gezegd, dit forum is voor iedereen toegankelijk, en waarom zouden er geen mensen meelezen die om maar iets te zeggen, een groot hotel of conferentie-complex willen uitbouwen ... Lijkt me perfect voor hen hé ...

Iedereen heeft nu éénmaal de neiging om alles over cat5 te sturen (ook voip dus), waarom de rest dan niet ...

Zouden ze het aanvaarden, als ik zeg dat ik proefpersoon wil zijn om dat ding te testen ... ? Eigenlijk een grapje hoor, want was het maar waar hé

Toch in ieder geval knappe apparatuur !

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Soi
DomoMember
Posts: 3
Joined: Fri Jan 04, 2008 12:01 pm
Location: Mechelen - België

Post by Soi »

Beste Bart,

Graag had ik wat meer info bekomen over je lichtsturing mbv de teleruptors. In het bijzonder de \"groepssturing door speciaal hulpcontact en 4 relais (alles aan/uit voor gelijkvloers en verdiep apart)\" interesseert me wel.
Ook ik ben immers van plan om mijn lampen te sturen mbv teleruptors als tijdelijke/betaalbare/flexibele stap naar latere uitbreidingen door bvb de Siemens Logo.

Allen,
Over de fameuze \"alles uit knop\" mbv teleruptoren.
Is het mogelijk om een schakeling te bouwen waarbij:
1) de \"alles uit knop\" zoals de naam het zegt alles uitschakelt. Bij meermaals indrukken van deze knop moet alles uit blijven. Eigenlijk gewoon een reset van de hele installatie dus.
2) Na bediening van de \"alles uit knop\" moet alles gewoon blijven werken zoals anders. Geen \"alles aan knop\" dus. Bediening van drukknop 1 moet gewoon terug lamp 1 aanschakelen.

Alvast bedankt,
Soi
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Re:

Post by roeln »

Soi wrote:Ook ik ben immers van plan om mijn lampen te sturen mbv teleruptors als tijdelijke/betaalbare/flexibele stap naar latere uitbreidingen door bvb de Siemens Logo.
toen ik prijzen heb gevraagd bij de groothandels kwamen teleruptors duurder uit dan logo's....
Soi
DomoMember
Posts: 3
Joined: Fri Jan 04, 2008 12:01 pm
Location: Mechelen - België

Post by Soi »

Je hebt daar mogelijk wel een punt. Toch zal ik ook bij de logo nog iets extra moeten voorzien om een aantal stopcontacten van de keuken mee uit te schakelen. (logo relais is max 16A).
Een extra bijkomend probleem is dat ik het komende jaar niet de tijd zal kunnen vinden om mij te verdiepen in de logo programmatie. De teleruptorschakeling zou hierdoor een mooie tussenoplossing kunnen zijn. Nadien herbruik ik de teleruptors voor de kamers en plaats ik voor de leefruimten de logo module met nodige uitbreidingen.
Toch zou ik als de alles uit/reset knop er graag van in het begin al bijhebben.
User avatar
ON4TOP
DomoFreak
Posts: 112
Joined: Fri Jun 30, 2006 12:42 am
Location: Bavikhove - België

Post by ON4TOP »

Kijk eens bij Eltako ...kom je toch nog pak goedkoper uit .. dan een logo of mechanische teleruptoren ..

Hier kan je al 4 afzonderelijke lichtpunten mee bedienen .. alles/uit/aan en geen zware transfo nodig ..
http://www.eltako.com/dwl/es12z-4x_4929_internet_nl.pdf

http://www.eltako.com/dwl/ES12Z_4872_in ... l_KW30.pdf

of zelfs dimmers :

http://www.eltako.com/dwl/eud12z_4810_internet_nl.pdf
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Hoi Soi,

Zoals Tom het zegt, moest ik het NU opnieuw doen, zou ik waarschijnlijk ook voor de eltako-teleruptoren gaan, omdat die inderdaad minder eisen stellen aan voeding etc...

Die 4 relais zijn als volgt opgebouwd : 1 relais voor gelijkvloers alles AAN, 1 relais voor gelijkvloers alles UIT, 1 relais voor verdiep alles AAN, 1 relais voor verdiep alles UIT ...
Voorlopig gebruik ik enkel de relais voor de alles UIT, deze zijn gekoppeld aan een uitgang van het alarmsysteem, waardoor je als je weggaat, en het alarm aan zet, zowel het gelijkvloers als het verdiep de lichten laat uitgaan. Bij het activeren van het alarm in 'night mode', gaan enkel de lichten op het gelijkvoers uit !

Deze relais zijn dus verbonden met alle hulpcontacten van de teleruptors, deze hulpcontacten kunnen een teleruptor dus echt in de AAN of UIT stand zetten ... (dmv. diodes dacht ik). De alles UIT zorgt er dus gewoon voor dat alle teleruptoren op UIT staan, waarbij nadien alles gewoon terug manueel mogelijk is, dus als je dan een licht aandoet, zal dat gewoon terug blijven branden, tot je opnieuw het licht uitdoet, of opnieuw de alles UIT activeert ...

Sorry voor het ietwat late antwoord, maar ik denk dat alles nu wel duidelijk zal zijn !
Met die eltako's is het bijna hetzelfde, alleen zitten hier de hulpcontacten als het ware geintegreerd in de teleruptoren ! Enig nadeel dacht ik, is dat deze teleruptoren altijd per 4 gebundeld zijn, dus als je 1 component koopt, heb je meteen 4 teleruptoren ...

Juist toch hé tom ? Jij hebt er ervaring mee ;-)

Groeten,
Bart

<edit> ik merk juist dat er ook enkele zijn !
There's No Home Like An Automated Home ...
Soi
DomoMember
Posts: 3
Joined: Fri Jan 04, 2008 12:01 pm
Location: Mechelen - België

Post by Soi »

Bedankt voor de uitleg.
In grote lijnen was ik er ondertussen al achtergekomen, maar dit is inderdaad de bevestiging.
Ondertussen heb ik ook nog wat verdergesmurft op dit forum.
Vooral deze projecten tak is om te watertanden, maar vooral ook zeer leerrijk.
Van teleruptors naar Logo naar Zelio en terug naar Logo. Geweldig.
Waarschijnlijk wordt het bij mij dus de logo, ondanks het feit dat een touchscreen onmogelijk blijkt. You win some, you lose some.

Andermaal, zeer bedankt voor de uitleg.
Soi
koen
DomoFan
Posts: 34
Joined: Mon Aug 28, 2006 9:28 am

Re:

Post by koen »

on4cet wrote: Met die eltako's is het bijna hetzelfde, alleen zitten hier de hulpcontacten als het ware geintegreerd in de teleruptoren ! Enig nadeel dacht ik, is dat deze teleruptoren altijd per 4 gebundeld zijn, dus als je 1 component koopt, heb je meteen 4 teleruptoren ...
niet juist, je hebt er met 1NO, 2NO en 4NO en dimmers en multifunctionele...
die 4NO zijn per stuurbare uitgang het voordeligst

Koen
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

@Koen : Ik had m'n post al aangepast, maar kennelijk nog niet genoeg, er zijn er inderdaad in alle maten en vormen ;-)

@Soi : Blij dat het forum een hulp mag zijn in je zoektocht ... 't is inderdaad leuk om ook de milestones van anderen te volgen !

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Post Reply