ETS3

Eib specifiek forum / Fore spécifique Eib

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
Frans_W
DomoMember
Posts: 1
Joined: Sat Oct 01, 2005 9:18 pm

ETS3

Post by Frans_W »

Hallo,
Zijn er hier wat ervaren gebruikers in ETS 3?
Ik heb dit programma sinds kort maar ik heb er een vraagje over.

Hoor het graag!
Frans
johan swinnen
DomoExpert
Posts: 63
Joined: Sat Jan 08, 2005 3:45 pm
Location: Lier - België

Re: ETS3

Post by johan swinnen »

Frans_W wrote:Hallo,
Zijn er hier wat ervaren gebruikers in ETS 3?
Ik heb dit programma sinds kort maar ik heb er een vraagje over.

Hoor het graag!
Frans
ik denk niet dat ik supper expert ben maar als je vraag niet te ingewikkeld is kan ik het misschien beantwoorden. Ik heb een 4 daagse cursus gevolgd in ETS3 ... laat maar komen die vraag.
mvg
johan
Thorgal
DomoFreak
Posts: 121
Joined: Thu Nov 20, 2003 11:40 am
Location: Aalst - België

ETS 3

Post by Thorgal »

Laat maar komen, die vraag.

Inmiddels kan je overigens de versie ETS 3.0d downloaden.
Zie http://www.eiba.com/en/software/ets3/ets30c.html
johan swinnen
DomoExpert
Posts: 63
Joined: Sat Jan 08, 2005 3:45 pm
Location: Lier - België

Re: ETS 3

Post by johan swinnen »

Thorgal wrote:Laat maar komen, die vraag.

Inmiddels kan je overigens de versie ETS 3.0d downloaden.
Zie http://www.eiba.com/en/software/ets3/ets30c.html
Thorgal,

is het niet de versie ETS 3.0c (de d versie kan ik toch nergens vinden hoor)

johan
Thorgal
DomoFreak
Posts: 121
Joined: Thu Nov 20, 2003 11:40 am
Location: Aalst - België

ETS 3.0c

Post by Thorgal »

:oops: Het is inderdaar 3.0c.
EIB-FORUM
DomoFan
Posts: 28
Joined: Wed Nov 30, 2005 10:59 pm
Contact:

Re: ETS3

Post by EIB-FORUM »

Frans_W wrote: Zijn er hier wat ervaren gebruikers in ETS 3?
Ik heb dit programma sinds kort maar ik heb er een vraagje over.
Stel ze maar, ik zal wel zien of ik je kan helpen.
EIB FORUM

Hèt Nederlandstalige EIB Domotica forum van Vlaanderen & Nederland!

www.EIB-FORUM.BE
s2000jan
DomoFan
Posts: 16
Joined: Wed Jan 04, 2006 9:01 am
Location: Lier - België

Post by s2000jan »

Hallo,

Wij gaan een EIB installatie plaatsen in onze nieuwbouw.
Het zal Merten materiaal zijn.

Standaard zal de leverancier dit programmeren zodat alles kan werken (met 3 x gratis aanpassing het eerste jaar).

Blijkbaar is de benodigde software hiervoor ETS; ik kende deze - tot gisteren - niet.

Mijn vragen:
- Er bestaat een ETS Professional (gevonden op de website www.eiba.com) en er bestaat een ETS Starter; welke heb ik nodig om zelf mijn installatie aan te passen/controleren/herprogrammeren? Zijn er beperkingen?
- Wat is de prijs van die software?

Thanks!
s2000jan
DomoFan
Posts: 16
Joined: Wed Jan 04, 2006 9:01 am
Location: Lier - België

Post by s2000jan »

... en bestaat er geen 'gratis'/shareware alternatief ?
Thorgal
DomoFreak
Posts: 121
Joined: Thu Nov 20, 2003 11:40 am
Location: Aalst - België

Post by Thorgal »

De ETS is een software die door de EIB installateur wordt gebruikt voor de configuratie en programmatie van de EIB installatie. Hij is dus bedoeld voor een beroepspubliek, dat hiermee meerdere projekten kan maken met een onbeperkt aantal deelnemers. Ook particulieren kunnen deze software gebruiken, maar er is voor hen geen speciale versie ... € 875.

Er bestaan geen alternatieven. Dit is het voordeel van EIB: de installateur hoeft maar één enkele software te kennen. Het is natuurlijk een mes dat aan twee kanten snijdt.

De ETS 3 Starter is stukken goedkoper, maar de EIB fabrikanten ondersteunen de ETS 3 Starter niet in al hun produkten ... zeg maar in zeer weinig (uitzondering: Jung). Je hebt er ook veel minder mogelijkheden om parameters te zetten e.d.

Je kan eventueel wel de ETS 3 downloaden, een licentie aanvragen, dan krijg je een voorlopige sleutel die één maand werkt, maar dan is het afgelopen... Ofwel kan je de "Trainee" bestellen, die loopt een jaar, maar beperkt zich tot 20 apparaten...
s2000jan
DomoFan
Posts: 16
Joined: Wed Jan 04, 2006 9:01 am
Location: Lier - België

Post by s2000jan »

Bedankt Thorgal.

Dus als ik het goed begrijp is EIB een OPEN standaard en zorgt de software er voor dat het terug GESLOTEN wordt .... :cry:

Dit is toch de wereld op zijn kop niet ?

Nu, de vraag stelt zich, worden er - na installatie van een volledig systeem - nog veel aanpassingen verricht aan de instellingen ?

En voor een visueel overzicht van wat er allemaal gebeurd met mijn domotica, heb ik daar dan nog andere software voor nodig? Is daar een shareware alternatief voorhanden ?
Thorgal
DomoFreak
Posts: 121
Joined: Thu Nov 20, 2003 11:40 am
Location: Aalst - België

Open, gesloten

Post by Thorgal »

Tja ... het is natuurlijk de vraag van hoe je open en gesloten definieert. Iets is open als het voor iedereen toegankelijk is. Dat wil niet zeggen dat het gratis is... Bovendien betreft "Open" eerder dat de technologie voor andere fabrikanten ter beschikking staat, andere fabrikanten kunnen dus onder redelijke voorwaarden de technologie gebruiken. Dat is wat anders dan bij LON waar er feitelijk maar één fabrikant de hardware levert (en de software, en ook nog eens eigen installateurs heeft, en waar de andere fabrikanten de technologie eigenlijk gewoon licentiëren ....)

Typisch worden er in de beginfase wel nog wijzigingen doorgevoerd. Een paar tijden die je anders wilt installen, een paar knoppen die je anders wenst te bedienen, ... en dan na verloop van tijd komen er natuurlijk uitbreidingen.

ETS is inderdaad niet bedoeld voor visualisatie. Daarvoor staat er anders software ter beschikking van derden, niet door EIBA. Er zijn ook veel displays.
s2000jan
DomoFan
Posts: 16
Joined: Wed Jan 04, 2006 9:01 am
Location: Lier - België

Post by s2000jan »

Ik wil toch nog eens terugkomen op het feit dat de nodige software voor het aansturen van EIB-apparaten niet 'open' zou zijn ...
Ik begrijp het dus nog steeds niet.
Als ik Merten EIB materiaal in mijn huis laat plaatsen en de leverancier programmeert het geheel met zijn ETS3 licentie, kan ik dan naderhand zelf niet eender welke software gebruiken die het EIB-protocol ondersteunt, gebruiken??? Waar zit het addertje ? Welke zin heeft een standaard anders?

Ik ben niet technisch aangelegd, maar volgens mij komt alles samen in de schakelkast en krijgt ieder EIB-'toestel' een adres (zoiets als een IP-adres op je computer) en 'zeg' je gewoon tegen ieder adres 'als jij ingedrukt wordt, dan stuur je een boodschap naar adres y om actie z uit te voeren'. Vergis ik mij?
Indien dit zo is, dan moet dit toch te programmeren zijn met welke software dan ook ... tenslotte moet je maar de 'taal' van het ontvangende EIB-toestel spreken en laat dat nu juist 'standaard' zijn ...

Allez, tis maar dat ik er niet goed aanuit meer kan en dat ik mijn initiële idee om Teletask te gebruiken heb opgegeven om EIB te gaan doen zodat alles veel 'universeler' zou kunnen en nu blijkt dat ik ga vasthangen aan bepaalde software??? :shock:

Alle feedback welkom uiteraard !
Thorgal
DomoFreak
Posts: 121
Joined: Thu Nov 20, 2003 11:40 am
Location: Aalst - België

Re:

Post by Thorgal »

Als ik Merten EIB materiaal in mijn huis laat plaatsen en de leverancier programmeert het geheel met zijn ETS3 licentie, kan ik dan naderhand zelf niet eender welke software gebruiken
Er bestaat niet "eender welke software", er is opzettelijk maar één enkele software die door EIBA wordt ontwikkeld, onafhankelijk van de fabrikant van het EIB apparaat.
Voordeel: je moet maar één enkele software leren gebruiken.
Nadeel: je kan maar één enkele software gebruiken
Waar zit het addertje ? Welke zin heeft een standaard anders?
De standaard betreft de manier waarop signalen gecodeerd worden, de opbouw van telegrammen, het protocol, de codering van de data en de manier waarop apparaten geprogrammeerd worden. Daardoor kunnen fabrikanten apparaten bouwen die met elkaar kunnen communiceren.
Open is vooral een argument naar de fabrikant toe en laat de eindgebruiker toe apparaten van verschillende fabrikanten te mengen.
Ik ben niet technisch aangelegd, maar volgens mij komt alles samen in de schakelkast en krijgt ieder EIB-'toestel' een adres (zoiets als een IP-adres op je computer) en 'zeg' je gewoon tegen ieder adres 'als jij ingedrukt wordt, dan stuur je een boodschap naar adres y om actie z uit te voeren'. Vergis ik mij?
Als eerste benadering is dit niet zo helemaal fout.
° Alles komt niet noodzakelijk samen in de schakelkast. Je bedraad hoe je wilt. Bij mij is het een combinatie van ster en boom.
° ... stuur dan een boodschap naar adres y ... betekent dat er een adres moet geschreven worden in de adrestabel van de zender. Dat is niet zo eenvoudig, en er zijn een paar varianten. Dat is wat ETS berekent en in het geheugen van de deelnemer schrijft.

[quoteIndien dit zo is, dan moet dit toch te programmeren zijn met welke software dan ook ... tenslotte moet je maar de 'taal' van het ontvangende EIB-toestel spreken en laat dat nu juist 'standaard' zijn ...[/quote]
° Tussen apparaten onderling wordt een sterk gestandardiseerd taaltje gesproken. De communicatie is groepencommunicatie.
° Voor het schrijven in het geheugen is er één enkele zender, nl. ETS, die elk apparaat afzonderlijk "programmeert" (er wordt ook wel degelijk een programmaatje geladen voor de microcontroller die in de deelnemer zit. De taal tussen die deelnemer en ETS is eveneens grotendeels gestandardiseerd ... maar er is er maar ééntje die aan de zender kant staat: ETS.
Allez, tis maar dat ik er niet goed aanuit meer kan en dat ik mijn initiële idee om Teletask te gebruiken heb opgegeven om EIB te gaan doen zodat alles veel 'universeler' zou kunnen en nu blijkt dat ik ga vasthangen aan bepaalde software???
Troost je:
- Je kan producten van alle EIB fabrikanten combineren; je hangt niet vast aan één leverancier.
- ETS is niet nodig tijdens normaal bedrijf, enkel tijdens het programmeren (niet dat dat veel aan de zaak verandert...)
s2000jan
DomoFan
Posts: 16
Joined: Wed Jan 04, 2006 9:01 am
Location: Lier - België

Post by s2000jan »

Bedankt Thorgal voor dit verhelderend antwoord !

Ik heb ondertussen al wel door dat ETS-programmatie iets complexer in elkaar zit dan bv de software die teletask levert (op basis van de trial die ik van de ETS3 software gezien heb)
s2000jan
DomoFan
Posts: 16
Joined: Wed Jan 04, 2006 9:01 am
Location: Lier - België

Post by s2000jan »

... en nu ik mijn bovenstaande antwoord nog eens herlees evenals het antwoord van Thorgal: de programmatie van de EIB-apparatuur zou je toch kunnen vergelijken met een XML-bestand (dit is dan de EIB-standaard) dat door de EIB-apparaten opgepikt en gebruikt kan worden.

Mijn idee was dan: eender welke software kan een XML bestand aanmaken ... (in de hoop dat ik mijn punt nog iets verder verduidelijk)

Maar zo te zien zal ik er mij moeten bij neerleggen dat het ETS3 and nothing but ETS3 zal worden so help me EIBA ! :lol:
Post Reply