qualiteit van schakelaars

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
johan swinnen
DomoExpert
Posts: 63
Joined: Sat Jan 08, 2005 3:45 pm
Location: Lier - België

qualiteit van schakelaars

Post by johan swinnen »

Hoi,

Wie heeft er hier ervaring met de qualiteit van de bestaande \"domotica\" schakelaars (e.g : Gira,BTcino,Siemens,Berker,...)
ik heb het dan in het bijzonder over de meertoets toestanden (4,6,8 knoppen) met of zonder display.
Welke merken verkiezen jou voorkeur en waarom? Ik wil het hier niet zozeer hebben rond de kleur (zwart,wit,rood enz..) maar over de kwaliteit, stevigheid, robustheid het clickgevoel...
bv. soms druk je op een knop en dan vraag je je af of je al dan niet gedrukt hebt; als gevolg druk je dan telkens goed door, met een nog snellere slijtage tot gevolg, dit vind ik dus geen qualiteit. of kan je op een knop slagen zonder dat je schrik hebt dat hij in stukjes zal vallen.
Welke merken scoren hoog.. welke merken zijn puur design maar geen qualiteit.
Graag input.
Alvast bedankt.
Johan.

( :idea: ik zou best kunnen wachten tot batibouw en eens alle standen afgaan maar ik zou zo lang niet willen wachten. )
hallo
DomoFan
Posts: 46
Joined: Thu Aug 25, 2005 8:22 pm

Re: qualiteit van schakelaars

Post by hallo »

johan swinnen wrote: ( :idea: ik zou best kunnen wachten tot batibouw en eens alle standen afgaan maar ik zou zo lang niet willen wachten. )
De BIS-beurs is niet zo ver meer af.

Soit, ik dacht ook eerst Niko te nemen, omwille van de goede degelijkheid, maar was een beetje bevreesd dat hun drukknoppen zo gigantisch groot zijn. Bticino bleek uiteindelijk in de prijs te vallen (Gira, Merten, en de anderen zijn nogal duur) en hoewel men mij voor de zwakke kwaliteit van Bticino waarschuwde ben ik sedert gisteren toch aangenaam verrast dat ze niet zo heel petieterig zijn en niet zo bros als ze er uit zien. De drukknoppen voelen stevig aan en geven een klik-gevoel, zonder een klik te laten horen.
Thorgal
DomoFreak
Posts: 121
Joined: Thu Nov 20, 2003 11:40 am
Location: Aalst - België

Bij mij thuis

Post by Thorgal »

heb ik EIB, en ik gebruik Merten drukknoppen.

Heel wat andere drukknoppen geven een zachter drukgevoel (Jung), of zijn niet echt stevig (heb al eens een Siemens 'kapotgedrukt'). Sommige geven ook zo'n 'plastiekgevoel' (Busch-Jaeger, GIRA).

Die van Merten zijn nog het stevigst, zijn niet te klein en klikken nog behoorlijk. Kwestie van smaak natuurlijk.

Heb ook Ticino, maar dat is zo'n heksentoer om die juist te monteren.
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Beste Hallo,

Kan je eens zeggen welk type (artikelnr.) van drukknoppen je van bTicino hebt ... De mijne geven een beetje teveel 'klik' geluid naar m'n goesting, terwijl jij zegt, dat je geen 'klik' hoort ...

Nu ben ik echt curieus ...

Bart
hallo
DomoFan
Posts: 46
Joined: Thu Aug 25, 2005 8:22 pm

Re:

Post by hallo »

on4cet wrote:Beste Hallo,

Kan je eens zeggen welk type (artikelnr.) van drukknoppen je van bTicino hebt ... De mijne geven een beetje teveel 'klik' geluid naar m'n goesting, terwijl jij zegt, dat je geen 'klik' hoort ...

Nu ben ik echt curieus ...

Bart
ik heb de N4519 (enkele drukknop) en N4036 als dubbele (dus toetsen die juist groot genoeg zijn om je vinger te dragen. Ik bezig de Light versie (zo simpel mogelijk).
't Kan natuurlijk ook zijn dat ik het niet "wil" horen, maar het stoort me alleszins niet.
'k Heb gisteren wel ondervonden dat de modulehouders van 7 modules een beetje licht uitvallen om 3 stopcontacten te dragen. De middelste blijft niet goed zitten.
hallo
DomoFan
Posts: 46
Joined: Thu Aug 25, 2005 8:22 pm

Re:

Post by hallo »

hallo wrote:
on4cet wrote:Beste Hallo,

Kan je eens zeggen welk type (artikelnr.) van drukknoppen je van bTicino hebt ... De mijne geven een beetje teveel 'klik' geluid naar m'n goesting, terwijl jij zegt, dat je geen 'klik' hoort ...

Nu ben ik echt curieus ...

Bart
ik heb de N4519 (enkele drukknop) en N4036 als dubbele (dus toetsen die juist groot genoeg zijn om je vinger te dragen. Ik bezig de Light versie (zo simpel mogelijk). 'k Moet zeggen dat de N4519 wel meer klikt, maar het stoort mij alleszins niet.
De N4036 is heel zacht.
'k Heb gisteren wel ondervonden dat de modulehouders van 7 modules een beetje licht uitvallen om 3 stopcontacten te dragen. De middelste blijft niet goed zitten.
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Die N4036 heb ik gevonden in de cataloog, dat zijn bijna dezelfde als die ik voor de rolluiksturing gebruik, daarvoor heb ik de NT4037 en NT4027 geloof ik ...

Maar die N4519 kan ik nergens terugvinden, ik kan trouwens maar 1 drukknop (enkele) vinden, en dat is de L4005 ...

Kijk dat eens na, en zeg me eens waar ik die kan vinden ... Probleem met die dubbele drukknop is dat je tamelijk hard moet drukken wil hij contact maken ... Maar die hoor je inderdaad NIET ...

Bart
hallo
DomoFan
Posts: 46
Joined: Thu Aug 25, 2005 8:22 pm

Re:

Post by hallo »

on4cet wrote:Maar die N4519 kan ik nergens terugvinden, ik kan trouwens maar 1 drukknop (enkele) vinden, en dat is de L4005 ...
Bart
Deze staat een bladzijde verder, bij de verlichtbare toestellen. Je kan er druktoetsen van 2 of 2 modules breeds van maken.
Met N4036 heb ik nog geen probleem, je moet inderdaad hard drukken. Volgende week hang ik mijn centrale. Dan weet ik meer of de hardheid storend is.
johan swinnen
DomoExpert
Posts: 63
Joined: Sat Jan 08, 2005 3:45 pm
Location: Lier - België

Re: qualiteit van schakelaars

Post by johan swinnen »

hallo wrote: ..... Bticino bleek uiteindelijk in de prijs te vallen (Gira, Merten, en de anderen zijn nogal duur) en hoewel ....
Heeft iemand referentie betreft de prijzen. Je zegt dat Gira en Merten duur zijn. Hoeveel duurder is dit?
Waar kan ik de prijs voor vb een 4x drukknop (EIB) van merten, Gira, Bticino, Gira, siemens,...) vinden. (standard drukknoppen.)
Of kan iemand dit voor mij opzoeken. websites met prijzen?
Alvast bedankt.
Johan
Thorgal
DomoFreak
Posts: 121
Joined: Thu Nov 20, 2003 11:40 am
Location: Aalst - België

GIRA

Post by Thorgal »

Heb vandaag net de GIRA newsletter ontvangen.

Ga eens kijken onder http://www.gira.de/newsletter/?id=1082.
Thorgal
DomoFreak
Posts: 121
Joined: Thu Nov 20, 2003 11:40 am
Location: Aalst - België

EIBA Belgium

Post by Thorgal »

Voor de anderen moet je de klassieke groothandel contacteren. Steek eens je licht op bij EIBA Belgium http://www.eiba.be.
Jan
DomoExpert
Posts: 62
Joined: Thu Jan 06, 2005 5:29 pm

Re: qualiteit van schakelaars

Post by Jan »

[quote="johan swinnen"][quote="hallo"] ..... Bticino bleek uiteindelijk in de prijs te vallen (Gira, Merten, en de anderen zijn nogal duur) en hoewel ....[/quote]

Heeft iemand referentie betreft de prijzen. Je zegt dat Gira en Merten duur zijn. Hoeveel duurder is dit?
Waar kan ik de prijs voor vb een 4x drukknop (EIB) van merten, Gira, Bticino, Gira, siemens,...) vinden. (standard drukknoppen.)
Of kan iemand dit voor mij opzoeken. websites met prijzen?
Alvast bedankt.
Johan[/quote]

Zowel Jung.de als Berker.de geven richtprijzen op hun website (Jung als download en Berker in de on-line catalogus).

Greetz,

Jan.
Post Reply