Modulerende ketel regelen met domotica?

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
jonnyvdb
DomoMember
Posts: 3
Joined: Fri Sep 09, 2005 6:33 pm

Modulerende ketel regelen met domotica?

Post by jonnyvdb »

Hallo,

Dit jaar gaan mijn vrouw en ik bouwen. Nu zijn we allerlei offertes aan het verzamelen waaronder voor de verwarming en voor een domoticasysteem.
De verwarmingsinstallateur heeft ons in onze situatie (75 m² vloerverwarming en 6 radiatoren) een Atag Blauwe Engel voorgesteld met buitenvoeler en BrainQ en MadQ-regeling. Op mijn vraag of het mogelijk was om de verrwarming te regelen met domotica reageerde hij dat dit echt niet aan te raden is.
Nu heb ik ook al met een aantal verschillende verdelers van domotica gepraat en die stelden voor om de verwarming dan weer wel te regelen met hun systeem, en dit dmv elektrovenielen en een contact dat de thermostaat zou vervangen. Volgens hen was dit perfect mogelijk.
Wie heeft er nu gelijk? Ik weet het zo ondertussen niet meer... Ik zou immers graag de regeling integreren in de domotica.
Xilinx
DomoExpert
Posts: 88
Joined: Tue Jan 11, 2005 10:41 pm
Location: Overijse - België

Post by Xilinx »

Wij hebben ook een ATAG BE2 met zo een brainQ besteld voor onze woning. Die thermostaat is niet een gewone on-off thermostaat maar werkt met een data bus, nu misschien zijn er wel mogelijkheden om dit te integreren maar dat weet ik (nog) niet.

Als je hier meer info over hebt... :-)

greetz
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Naar mijn inziens, als je enigzins je verwarming wil gaan sturen via domotica, voorzie dan inderdaad electroventielen of laat er zeker plaats voor tussen je collector en het plafond ...

Ikzelf heb enkel een groepsturing voor de living via een aparte valve ..., maar kan overal nog electroventielen tussen zetten als ik wil, en de stuurkasten zijn vlakbij deze collectoren (zelfde ruimte), dus moest ik ooit van gedachte veranderen ....

Groeten,

Bart
kris
DomoFan
Posts: 22
Joined: Sun Aug 21, 2005 4:33 pm

Post by kris »

De eerste vraag die je je moet stellen is de mate waarin je je CV wil integreren met je domotica.

Als je volledige controle wil over alles wat je verwarmingsketel en zijn pompen uitvoeren, dan moet je waarschijnlijk uitwijken naar Buderus of Viesmann die interfaces hebben met EIB. Deze interfaces laten je toe om zelf pompen te schakelen, modualtie en stookcurves te regelen alsook de verschillende temperaturen in te stellen. Ben zelf geen expert maar vind dit toch al behoorlijk ingewikkeld klinken.

Een tweede aspect is de kamerafhankelijke temperatuurregeling. M.a.w. dat je de gewenste temperatuur per kamer kan gaan bepalen en dat je domotica actie onderneemt om de bijbehorende radiatoren in te schakelen. Dit gebeurt door middel van de eerder vermelde electro ventielen die op de collectoren geplaatst worden en een temperatuursensor per kamer. Je krijgt een gelijkaardige functie als met thermostatische kranen, alleen dat je nu wel alle kranen of specifieke zone kan schakelen als je het huis verlaat of in functie van de tijd en kalender. Je kan de radiatoren ook laten stoppen als er nog ramen open zouden staan.

Dit tweede aspect heeft voor mij de grootste toegevoegde waarde qua comfort en rationeel energie verbruik.
Het eerste aspect is iets wat m.i. perfect kan overlaten aan de intelligentie van de CV. Deze zal zelf bepalen wat zijn modulatie is in functie van de buitentemperatuur en de hoeveelheid 'energie' die je radiatoren op elk moment vragen.
(Wat niet wegneemt dat het wel 'cool' is als je alle parametertjes van je ketel kan zien... maar in de praktijk zal je daar weinig aan hebben/mee doen)


Zelf heb ik ook een ATAG Blauwe Engel en ben zeer tevreden (de naam is echter wel een beetje 'stom')


kris
msomers
DomoMember
Posts: 4
Joined: Sun Sep 11, 2005 4:13 am
Location: Utrecht - Nederland
Contact:

Re: Modulerende ketel regelen met domotica?

Post by msomers »

Het Hometronic domotica systeem van Honeywell integreert, beveiliging (inbraak, brand, water, etc), verwarming (vloerverwarming, radiatorverwarming, modulerende ketels en aan/uit ketels) en verlichting.

Kijk maar eens op www.waakzaamwonen.nl/catalog/pdf/hometronictech.pdf voor de technische consumenten brochure
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Ik heb zelf een Viessmann ketel (vitogas 100) met extra boiler van 200L, en op deze ketel heb ik een vitotronic 200 regeling zitten. Hierbij ook nog een vitotrol 300 voor het op afstand instellen van tal van parameters. Deze hangt in de keuken bij mij ...

En ik kan je vertellen, dat je al die instellingen niet zomaar even juist kan zetten ... Hier is enige kennis toch serieus vereist, en dan nog, maar je kan hier wel een hoop dingen mee doen, die je anders niet kan ...

En inderdaad je kan het ook allemaal via EIB, dan heb je de vitocom 200 nodig ... Voor bediening via telefoon, de vitocom 100 ... En je kan het ook met de PC, dan heb je vitosoft 200 of 300 nodig ...

Groeten,

Bart
Attachments
Vitogas 100
Vitogas 100
vitogas-100.jpg (6.7 KiB) Viewed 22099 times
Vitotronic 200
Vitotronic 200
vitotronic200.gif (13.58 KiB) Viewed 22099 times
vitotrol 300
vitotrol 300
vitotrol-300.jpg (7.5 KiB) Viewed 22100 times
msomers
DomoMember
Posts: 4
Joined: Sun Sep 11, 2005 4:13 am
Location: Utrecht - Nederland
Contact:

Hometronic systeem van Honeywell

Post by msomers »

Als toevoeging op mijn voorgaande post.

Als je nog geen keuze hebt gemaakt met betrekking tot je ketel zou ik je adviseren gebruik te maken van een modulerende ketel die werkt via het OpenTherm protocol. Dit is een gestandaardiseerd protocol, waarin de meeste modulerende ketels \"praten\". Zo kun je als je gebruik maakt van een modulerende ketel en het Hometronic systeem van Honeywell flink besparen op je energierekening; energie is al duur genoeg.
Jos
DomoFan
Posts: 23
Joined: Thu Nov 20, 2003 11:24 pm
Location: Breda - Nederland

Post by Jos »

Honeywell's Hometronic dus! De voorgaande schrijver heeft het al in het kort gezegd, en ik kan me er alleen maar bij aansluiten.
Kies inderdaad een ketel met OpenTherm protocol, en je kunt hem dan modulerend sturen met diverse regelingen.
(Ik heb zelf een Agpo Elegance URS stadsverwarmings \"ketel\" met zowel een on/off aansluiting als een OpenTherm interface.)
Hometronic kan perfect in elke kamer de temperatuur regelen, ook voor vloerverwarming (het komt niet voor niets uit de Honeywell stal).
Tevens nog inbraakbeveiliging, zonnescherm regelingen, lifestyles etc.
Extra pluspunt van Hometronic: er is/komt een aansluiting met Holec/Eaton's Xanura systeem, zodat er nu ook makkelijk van déze inbouw modules gebruik gemaakt kan gaan worden voor aanvullende 230V sturingen.
Enige minpunt momenteel bij Hometronic: je kunt niet de DHW (Domestic Hot Water) setting regelen, dat hebben ze er (tot mijn verbijstering) weer uitgegooid. Dus doe ik dat nu via een omweg, want gelukkig heeft die ketel daar weer een aparte ingang voor.

Voor verdere info/datasheets: www.totalhomesolutions.nl , en stel hier gerust je vragen!

Zie mijn vorige postings over dit onderwerp:
Xanura: bij downloads/links
Hometronic: bij vraagbaak (maart vorig jaar)
Attachments
bedieningspaneel Hometronic
bedieningspaneel Hometronic
Hometronic.jpg (8.74 KiB) Viewed 22037 times
Last edited by Jos on Wed Sep 14, 2005 9:42 pm, edited 1 time in total.
KristofD
DomoMember
Posts: 4
Joined: Thu Aug 25, 2005 1:36 pm
Location: Hasselt - België

Post by KristofD »

Hallo allemaal,
Volgens mij is het raadzaam om ervoor te zorgen dat je CV installatie ten alle tijden kan werken zonder domotica, in het geval deze laatste 'op z'n gat zou liggen'. En dat kan alleen als je niet te ver gaat met je koppeling (in geval van verschillende systemen).

Als je de (gewone) kamerthermostaat b.v. zou vervangen door een systeem met beinvloeding van ketelparameters via een bus-sturing enz. (i.p.v. gewone aan/uit sturing door een contact) dan verlies je volgens mij de garantie dat je systeem nog in een soort 'safe-mode' kan draaien, of dat je vlot wisselstukken kan vinden.

Ikzelf heb voorlopig enkel een intelligente sturing van mijn retourpomp voor tapwater door domotica (Nikobus), en plan een uitgebreidere koppeling om de radiatorkringen automatisch af te schakelen bij afwezigheid, gestuurd door domotica (via zoneventielen enz.). Aan mijn vloerverwarming kom ik niet (als ik voor langere tijd weg ben zet ik mijn installatie zowieso manueel af (=in vorstbeveiliging).

En verder dan dat ga ik niet gaan (zou trouwens niet weten hoe) en ik ga zeker een mogelijkheid voorzien om die koppeling ten alle tijden te kunnen uitschakelen. Kwestie van in de winter niet in de kou te moeten zitten als Murphy daar is...

Ten slot: kan iemand mij vertellen hoeveel je wint als je stooklijnen gaat optimaliseren ifv de (gevraagde) temperatuur per ruimte ?? Volgens mij is de winst voor een normale (maar goed geisoleerde) woning zeer klein. Misschien kan je zelfs averechtse effecten krijgen door te veel parameters die je moet regelen... Thermostatische kranen zorgen impliciet al voor een terugkoppeling naar de ketel, die zijn warmteproductie bijstelt adhv monitoring van het verloop van de temperatuur van het ketelwater/collector (toch voor moderne condenserende ketels).

Wat niet wil zeggen dat ik het nut van een GLOBALE stooklijn in twijfel trek he. En ook niet dat het afschakelen van zones niet zinvol zijn. Ik schakel b.v. 's nachts de radiatoren van mijn gelijkvloers volledig af via een zoneventiel en in het weekend overdag de verdieping, want dan is er toch bijna niemand aanwezig. Ik ben ervan overtuigd dat dit bespaart (=simpele logica van de wetten van de thermodynamica)

My 2 cents,
Kristof.
Het hart van mijn domoticasysteem is gebaseerd op Nikobus. Ik heb momenteel een sturing van de verlichting, zonnewering, voeding van de meest belangrijke/kristische apparaten en een koppeling met mijn alarmsysteem.
Pol VDS
DomoMember
Posts: 9
Joined: Thu Dec 25, 2008 2:04 pm

Post by Pol VDS »

Hallo,
kijk ook eens op www.cvtuning.nl. Begrijp dat zij installaties optimaliseren door er vaak regeltechniek uit te gooien. Daar is men zelfs van mening dat je in een gewone gezinswoning met één 'referentieruimte' beter uit bent zonder een weersafhankelijke regeling, dus alleen met een modulerende kamerthermostaat.
Post Reply