nikobus en verwarming???

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
hansdemeester
DomoMember
Posts: 1
Joined: Tue Aug 30, 2005 9:21 pm

nikobus en verwarming???

Post by hansdemeester »

Hoi,
ik ben op zoek naar de concrete manier om de cv installatie aan te sturen met bv nikobus. Sturen van electrische kleppen voor de verschillende verwarmingscircuits in de woning. Hoe gaat zoiets in z'n werk...met analoge uitgangen(0...10v) of uitgangen van de schakelmodule(0 of 1)...of zijn er speciale interfaces voor verwarming. En kan ik dan de kamerthermostaten op de nikobus gebruiken???

Graag wat info hierover

MVG, hans :? :D
wouter_67
DomoMember
Posts: 2
Joined: Wed Aug 31, 2005 9:02 am
Location: Hoegaarden - België

Post by wouter_67 »

Indien niet bv Niko-Bus gebruikt zou worden maar bv EIB, dan is de oplossing simpel. Het verwarmingsventiel (bv Möhlenhof) kan een 24V AC dacht ik, of 230VAC type zijn. Deze wordne met kontaktloze aktoren aangestuurd. De sturing is een zogenoemd PWM (Puls Weite Modulatie) en verlangt frequent schakelen van de aktor. Die kontaktloze aktoren kunnen dit aan, en hebben het voordeel dat je ze dan ook niet hoort. Afhankelijk van de bouwvorm en inbouwplaats kan dit voordelen opleveren.
De ruimtethermostaat wordt ook ergens op de bus aangesloten, kan zelf gekombineert zijn met toetsen voor andere applicaties (verlichting / zonwering / display, etc.)
Bijkomend voordeel bij EIB is dat men naast de ruimtetemparatuur afhankalikke regeling, ook de sturing uit kan breiden naar de ketel sturing van Viessmann of Buderus. Op die manier wordt er echt aan enrgie optimalisatie gedaan. Resultaat is dat de stooklijn afgestemd wordt aan de warmtevraag in de woning. Geen warmte vraag? Lage stooktemperatuur...
Alleen warmte vraag in de studeerkamer? Geen probleem, de verwarmingsketel levert genoeg (niet te veel, niet te weinig)
KristofD
DomoMember
Posts: 4
Joined: Thu Aug 25, 2005 1:36 pm
Location: Hasselt - België

Post by KristofD »

Hans,
naast uitzonderingen -zoals met EIB beschreven door Wouter- bestaat er niet veel anders dan dat je met je domoticasysteem simpelweg relais aanstuurt (aan/uit), waarmee je het gedrag van je CV installatie kan beinvloeden. Maar veel meer heb je in feite ook niet nodig.

Voorbeelden:

- aan/af schakelen van ciruclatie pomp of zoneventiel
- aan: temperatuur te laag (klokthermostaat)
- af: niemand aanwezig in de ruimte/zone (energiebesparing)

- intelligente sturing van retour pomp voor tapwater (indien aanwezig) volgens tijdschema en/of op vraag

Ikzelf heb ook Nikobus maar heb (voorlopig) enkel mijn retour pomp gekoppeld. De rest van de sturing behoort tot de CV installatie (pompen en ventielen gestuurd door conventionele kloktheromstaten). Ik plan evenwel om later een parallelle sturing te voorzien via Nikobus om wat meer mogelijkheden te krijgen (energiebesparing vooral) en de bedieining te vergemakkelijken (centrale bediening i.p.v. verschillende klokken verspreid in het huis).

Misschien wel opmerken dat de nieuwere CV installaties ook al meer mogelijkheden hebben (eigen bussysteem), en tegelijk minder makkelijk te sturen zijn vanuit andere systemen, tenzij ze daarvoor bedoeld zijn natuurlijk.

Groeten,
Kristof.
Het hart van mijn domoticasysteem is gebaseerd op Nikobus. Ik heb momenteel een sturing van de verlichting, zonnewering, voeding van de meest belangrijke/kristische apparaten en een koppeling met mijn alarmsysteem.
Post Reply