Niko drukknop

Nikobus specifiek forum / Fore spécifique Nikobus

Moderator: Domotix-Moderators

MR.T
DomoMember
Posts: 14
Joined: Tue Aug 02, 2005 9:24 am
Location: Antwerpen

Niko drukknop

Post by MR.T »

Heeft er iemand zelf een Nikobus geprogrammeerd met de logische pc interface ?
NIKO BUS SYSTEEM
DirkB
DomoMember
Posts: 8
Joined: Thu Aug 04, 2005 9:20 am
Location: Bilzen - België

Nikobus programmatie

Post by DirkB »

Ik heb mijn Nikobus systeem zelf geprogrammeerd a.d.h.v. de PCLink (05-200). Enkel positieve ervaringen.
Nikobus user
MR.T
DomoMember
Posts: 14
Joined: Tue Aug 02, 2005 9:24 am
Location: Antwerpen

Post by MR.T »

Ha en wat heb je zoal als ik vragen mag. Zelf stuur ik mijn rolluiken aan, heb dimmermodules, alles uit, paniektoets enz.

Gebruik jij ook de shifttoets ?
NIKO BUS SYSTEEM
DirkB
DomoMember
Posts: 8
Joined: Thu Aug 04, 2005 9:20 am
Location: Bilzen - België

Nikobus programmatie

Post by DirkB »

Gebruik momenteel 12-voudige schakelmodule (05-000-02) en een 12-voudige dimcontroller (05-007-02) plus PCLink (05-200), momenteel enkel voor verlichting, enkele uitgangen van dimcontroller sturen solid state relais.

Gebruik geen shifttoetsen, wel paniekschakelaar, alles uit, aanwezigheidsimulatie en klokfuncties. Later mogelijk verbinding naar een alarm systeem, verluchting, CV...

Graag zou ik zelf (Delphi) via de PCLink uitgangen kunnen sturen en de status opvragen: aangezien dit via de Nikobus software kan, moet dit perfect mogelijk zijn, er is echter niets te vinden qua documentatie hierover.
Nikobus user
MR.T
DomoMember
Posts: 14
Joined: Tue Aug 02, 2005 9:24 am
Location: Antwerpen

Post by MR.T »

Beste Dirk,

Wij sturen heel het huis aan met Niko, dit van de lichtpunten t.e.m. verluchting en verwarming. En dit werkt vrij goed.

Ik heb een programma gemaakt in Visual Basic, en wil ook graag de Nikobus aansturen zoals de pclogic functie. Op dit moment nog niet gevonden hoe maar het moet gaan, zal maar verder zoeken. Gebruik jij ook toeten met eel delay tijd (VB. M07 Vertraagd opkomen)
NIKO BUS SYSTEEM
DirkB
DomoMember
Posts: 8
Joined: Thu Aug 04, 2005 9:20 am
Location: Bilzen - België

Nikobus programmatie

Post by DirkB »

Beste Tom

Ik gebruik momenteel geen delays (M07), geeft dit problemen?

Heb je contact gezocht met Niko i.v.m. sturing via zelf geschreven software? Ik vrees dat het bus protocol zeer gesloten zal zijn, misschien dat ze wel iets willen lossen over de seriële communicatie tss PC en PCLink/PCLogic.
Nikobus user
B@ckBone
DomoFan
Posts: 47
Joined: Fri Aug 05, 2005 12:20 pm

Post by B@ckBone »

Ook ik ga nikobus implementeren en ook ik zou de bus van niko willen ontleden .

Wat met de OCX , DLL `s in het nikobus proggie , wordt je daar niks wijzer van ?

Kan ik ook een kopij van iemand hebben ? Ik krijg namelijk nergens de software vast tenzij ik de pc link module koop . Ik zou het graag eens eerst uitproberen alvorens ik de pclink koop
DirkB
DomoMember
Posts: 8
Joined: Thu Aug 04, 2005 9:20 am
Location: Bilzen - België

Nikobus communicatie

Post by DirkB »

Misschien kan je de software verkrijgen via http://www.domoticashop.be/
onder de rubriek downloads.

Persoonlijk zou ik liever de communicatie tss PC en PCLink ontleden, dan het Nikobus protocol. Bij de Nikobus software hoort een serial.dll ,waarin functies zitten als Serial_OpenComPort, Serial_SendAndWaitForByte, Serial_WriteComm. Misschien kunnen we hier wat mee.
Nikobus user
MR.T
DomoMember
Posts: 14
Joined: Tue Aug 02, 2005 9:24 am
Location: Antwerpen

Post by MR.T »

Ik heb Niko een mail gestuurd maar heb tot op heden nog geen antwoord (zal dit misschien ook niet krijgen) Misschien zoals je zegt Dirk eens mee spelen. Zal dit van het weekend eens bekijken.
NIKO BUS SYSTEEM
chfauco
DomoFan
Posts: 19
Joined: Sat Jan 08, 2005 4:52 pm

Post by chfauco »

MR.T
DomoMember
Posts: 14
Joined: Tue Aug 02, 2005 9:24 am
Location: Antwerpen

Post by MR.T »

Dirk,

Heb jij al iets kunnen vinden met serial.dll ?
NIKO BUS SYSTEEM
DirkB
DomoMember
Posts: 8
Joined: Thu Aug 04, 2005 9:20 am
Location: Bilzen - België

Nikobus communicatie

Post by DirkB »

Ben even in de weer geweest met Portmon van Sysinternals ( http://www.sysinternals.com/utilities/portmon.html ), eerst 'connect local' naar COM1 met Portmon en dan Nikobus software opstarten en verbinding maken. Geeft een enorme vloed aan I/O, zelfs na filtering moeilijk om enige lijn hierin te zien. De data pakketjes zijn wel zichtbaar.

Was er niet ooit een forum reactie van iemand werkzaam bij Niko, misschien dat we via die weg wat info kunnen bekomen? Het is immers enkel voor eigen huisgebruik, niet als commerciële toepassing.
Nikobus user
MR.T
DomoMember
Posts: 14
Joined: Tue Aug 02, 2005 9:24 am
Location: Antwerpen

Post by MR.T »

Ik heb een antwoord van Niko gekregen:

Beste Mhr. Hendrickx,

Vooreerst willen we U bedanken voor de interesse die U toont voor onze producten en het vertrouwen dat U hiermee stelt in ons bedrijf.

Ik moet U helaas teleurstellen wat betreft het Nikobus protocol. Dit is namelijk een protocol eigen aan ons nikobus-systeem en dit wordt niet vrijgegeven.


Ik hoop dat U hiervoor begrip heeft.

Met vriendelijke groeten,

Filip Raman


Dus moeten we een ander manier zoeken om er achter te geraken.
NIKO BUS SYSTEEM
B@ckBone
DomoFan
Posts: 47
Joined: Fri Aug 05, 2005 12:20 pm

Post by B@ckBone »

Misschien eens de vraag stellen als het protocol tussen de serial port en de nikobus module open is ?

Dan zijn we al heel wat verder > Je zou de command moeten kunnen uitfilteren .
johanvdv
DomoMember
Posts: 7
Joined: Wed Aug 24, 2005 9:01 am

Post by johanvdv »

Ik ben zelf ook bezig met het ontcijferen van het Nikobus protocol. Heb via een COM port sniffer en een Java applicatie al een paar lichtpunten kunnen schakelen.

ben zeer geinteresseerd om dit terug op te nemen...

JOhan
Post Reply