Verbinding tussen twee zekeringkasten

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
User avatar
GeertVc
DomoExpert
Posts: 59
Joined: Mon Jan 03, 2005 8:04 pm
Location: Torhout - België

Verbinding tussen twee zekeringkasten

Post by GeertVc »

Hallo,

Zoals men in een van mijn vorige posts kan lezen, opteer ik om zowel beneden als boven een zekeringkast te plaatsen.

Momenteel komt een kabel van 4x10mm2 of 4x16mm2 binnen naar de teller (weet het niet meer zeker welke het is).

Vraag: mag ik met een dunnere sectie van mijn kast beneden naar mijn kast boven gaan? Zeg maar: 4x6mm2? Of moet ik dezelfde draadsectie behouden (welke die nu ook moge zijn: 4x 10mm2 of 4x 16mm2)?

Best rgds,

--Geert
\" Minds are like parachutes, they only work when open \"
Thorgal
DomoFreak
Posts: 121
Joined: Thu Nov 20, 2003 11:40 am
Location: Aalst - België

Om het even

Post by Thorgal »

Volgens mij is dat om het even, als je maar die kabel in de eerste verdeelkast met de juiste zekering afsluit.

Het lijkt zinloos om een dikkere kabel te gebruiken. Je kan dus dezelfde kabel gebruiken of een dunnere, zolang die maar in de eerste zekeringskast met een passende zekering is afgesloten.
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Persoonlijk zou ik dezelfde dikte blijven houden, dan zit je later niet met mogelijke problemen als je ergens gaat uitbreiden ... Stel dat je ergens een vuurtje bijplaatst, dan ga je direkt met meer stroom zitten, als je dan maar 6 mm² liggen hebt, zou het op het randje kunnen worden ... Theoretisch natuurlijk ...

Ik heb van m'n tellerkast naar m'n zekeringkast ook met 25 mm² verder bedraad ... En ik dacht dat iemand zei, dat dat verplicht was, maar ik denk ook niet dat ik ooooit zoveel kan verbruiken, dat ik daar 25 mm² nodig heb ...

Groeten,

Bart
Last edited by on4cet on Fri Jul 08, 2005 3:11 pm, edited 1 time in total.
Xilinx
DomoExpert
Posts: 88
Joined: Tue Jan 11, 2005 10:41 pm
Location: Overijse - België

Post by Xilinx »

is niet verplicht om dezelfde sectie te gebruiken. Je moet enkel de juiste beveiliging kiezen ifv de draadsectie...
Post Reply