Max. aantal lichtpunten op een kring?

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
User avatar
GeertVc
DomoExpert
Posts: 59
Joined: Mon Jan 03, 2005 8:04 pm
Location: Torhout - België

Max. aantal lichtpunten op een kring?

Post by GeertVc »

In het AREI vind ik terug dat je max. 8 stopcontacten of stopcontactgroepen per kring mag hebben. Echter, over de verlichting vind ik niet echt iets terug.

Weet iemand hoeveel lichtpunten er max. op een kring mogen geplaatst worden?

-- Geert
\" Minds are like parachutes, they only work when open \"
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Zou het kunnen dat dit hetzelfde is, aangezien het feit, als je in een stopcontactenkring, lichtpunten bij opneemt, dat elk lichtpunt geld als een stopcontacten(groep) ... ?

Ik heb hier toch nooit meer dan 4 of 5 lichtpunten op 1 kring gehangen, en alles zorgvuldig bekeken, dat als er ergens 1 kring faalt, je toch nog ligt hebt in de nabijheid ...

Groeten,

Bart
User avatar
GeertVc
DomoExpert
Posts: 59
Joined: Mon Jan 03, 2005 8:04 pm
Location: Torhout - België

Re:

Post by GeertVc »

on4cet wrote:Zou het kunnen dat dit hetzelfde is, aangezien het feit, als je in een stopcontactenkring, lichtpunten bij opneemt, dat elk lichtpunt geld als een stopcontacten(groep) ... ?

Ik heb hier toch nooit meer dan 4 of 5 lichtpunten op 1 kring gehangen, en alles zorgvuldig bekeken, dat als er ergens 1 kring faalt, je toch nog ligt hebt in de nabijheid ...

Groeten,

Bart
Wat dat laatste betreft, heb ik ook zo opgesteld (ben er wel nog mee bezig). In iedere plaats is er minstens (meestal ook hoogstens) 1 licht dat op een andere kring zit.

Echter, ik wil bijna al mijn lichtpunten apart kunnen bedienen (via relais). Dit komt er bij mij op neer dat dit bijna voor iedere lamp afzonderlijk is. Als ik dan iedere lamp moet tellen als 1 van de max. 8 lichtpunten op een lichtkring, dan kom ik wel een pak meer lichtkringen uit dan ik nu heb (6 voor het ogenblik).

Ik hoop dat men voor verlichting meer toelaat. Desnoods vraag ik het even rechtstreeks aan de verdeler.

-- Geert
\" Minds are like parachutes, they only work when open \"
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Een zekering kost nu geen geld hé ... Ik heb per 10 kringen nog eens een 30mA differentieel, die kosten pas geld !


Bart
Xilinx
DomoExpert
Posts: 88
Joined: Tue Jan 11, 2005 10:41 pm
Location: Overijse - België

Post by Xilinx »

Er is geen beperking op het aantal lichtpunten per kring.
Men moet wel minstens 2 lichtkringen hebben per installatie.


Groetjes

Xilinx
User avatar
GeertVc
DomoExpert
Posts: 59
Joined: Mon Jan 03, 2005 8:04 pm
Location: Torhout - België

Re:

Post by GeertVc »

Xilinx wrote:Er is geen beperking op het aantal lichtpunten per kring.
Men moet wel minstens 2 lichtkringen hebben per installatie.


Groetjes

Xilinx
Inderdaad. Heb vandaag bericht gekregen van iemand van AIB-Vincotte. Zie http://www.bouwinfo.be/forum/Default.as ... sts&t=2303

Echter, ik las ook iets 'verontrustends' in die antwoorden. Daar staat blijkbaar ook tussen dat je eigen domotica ontwerp ook moet gekeurd zijn of een CE label dragen. Is dat zo? Ik dacht dat de ZLVS kant niet moest gekeurd worden?

-- Geert
\" Minds are like parachutes, they only work when open \"
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Dat is inderdaad zo ... Bij mij hebben ze niet 1 enkele vraag gesteld over m'n domotica ... die mens is nadien zelfs nog komen keuren bij mijn 2 andere broers, en die sprak nog steeds over mijn installatie met woorden als 'dat heb ik nog niet (veel) gezien, wat was dat allemaal) hi hi

Enfin, er is blijkbaar een hemelsbreed verschil tussen wat men normaal gezien niet mag, en wat oogluikend toegelaten wordt ...

Een vb. Ik heb alles van bTicino, en daar zijn dus veel potjes bij, waar je 7 modules in kan plaatsen ... Dus, heb ik dikwijls stuk of 2 stopcontacten (totaal 4 modules) en daarbij dan nog een UTP en een coax ofzo ...
Strikt gezien zou men (heb het zelf nog niet kunnen lezen ergens) geen LS en andere zaken in hetzelfde potje mogen laten uitkomen ... Vraag ik me af, hoe je dat dan allemaal moet gaan doen ... zonder uwe hele muur vol potjes te steken ...

Zeg, een mijmering ... zou het niet handig zijn, als we zo'n mensen (zoals van aib/vincotte) naar dit forum lokken ... Ik denk soms dat het handiger zou zijn, moesten al die threads van bouwinfo.be hier komen te staan ... Ik meen te denken dat dit forum toch veel direkter inspeelt op het onderwerp hé ...

Laat ons allemaal wat reclame maken ... hoe meer zielen hoe meer vreugd, maar vooral kennis !

Groeten,

Bart
Jan
DomoExpert
Posts: 62
Joined: Thu Jan 06, 2005 5:29 pm

Re:

Post by Jan »

[quote="GeertVc"]Echter, ik las ook iets 'verontrustends' in die antwoorden. Daar staat blijkbaar ook tussen dat je eigen domotica ontwerp ook moet gekeurd zijn of een CE label dragen. Is dat zo? Ik dacht dat de ZLVS kant niet moest gekeurd worden?

-- Geert[/quote]

Geert,

Het AREI is weliswaar ook van toepassing op ZLVS, en moet dus gekeurd worden, maar het KB dat een CE-label vereist is enkel van toepassing voor installaties & apparaten boven de 50V (AC) of 75V (DC). Ik zou het toch nog eens navragen als ik jou was.

Greetz,

Jan.
chfauco
DomoFan
Posts: 19
Joined: Sat Jan 08, 2005 4:52 pm

stopcontactgroepen

Post by chfauco »

Hallo,

als ze praten over 8 stopcontactgroepen , wat is juit een groep ?

Mag ik bvb 8 * 2 stopcontacten samenbrengen, als ik van die dubbel opbouwdozen zet ?

Naast de TV zou ik er zelfs meer voorziern, als ze als 1 groep tellen, anders zet ik wel een multistekker doos ...

bedankt!
Christophe
Xilinx
DomoExpert
Posts: 88
Joined: Tue Jan 11, 2005 10:41 pm
Location: Overijse - België

Re: stopcontactgroepen

Post by Xilinx »

chfauco wrote:Hallo,

als ze praten over 8 stopcontactgroepen , wat is juit een groep ?

Mag ik bvb 8 * 2 stopcontacten samenbrengen, als ik van die dubbel opbouwdozen zet ?

Naast de TV zou ik er zelfs meer voorziern, als ze als 1 groep tellen, anders zet ik wel een multistekker doos ...

bedankt!
Christophe
Idd, een dubbelvoudig of drievoudig stopcontact wordt aanzien als 1 groep
User avatar
GeertVc
DomoExpert
Posts: 59
Joined: Mon Jan 03, 2005 8:04 pm
Location: Torhout - België

Re: stopcontactgroepen

Post by GeertVc »

chfauco wrote:Hallo,

als ze praten over 8 stopcontactgroepen , wat is juit een groep ?

Mag ik bvb 8 * 2 stopcontacten samenbrengen, als ik van die dubbel opbouwdozen zet ?

Naast de TV zou ik er zelfs meer voorziern, als ze als 1 groep tellen, anders zet ik wel een multistekker doos ...

bedankt!
Christophe
Het lijkt stom, maar 8 stopcontactpunten van 20 stuks per plaats (extreem voorbeeld, natuurlijk) mag in theorie. 9 enkele stopcontacten mag dan weer niet meer.

Begrijpe wie kan...

Groeten,

--Geert
\" Minds are like parachutes, they only work when open \"
geversj
DomoMember
Posts: 9
Joined: Mon Nov 29, 2010 7:50 pm
Location: Tielen

Re:

Post by geversj »

Da is nu ni moeilijk te weten. Bereken het totale vermogen. Dan weet je ineens hoeveel watt je op een zekering mag zetten. Vermogen is altijd gelijk aan de spanning maal de stroom. Dit betekent dat de stroom gelijk is aan vermogen gedeeld door spanning. Aangezien de spanning op het net monofasig altijd gelijk is aan 230 Volt, kan je alles berekenen. Dan weet je dat je op een zekering van 20 AMpere maximaal 4600 Watt mag aansluiten. Als vakman neem ik altijd als stelregel maximaal 10 lichtpunten per kring en per woning minimum 2 lichtkringen.



GeertVc wrote:
Xilinx wrote:Er is geen beperking op het aantal lichtpunten per kring.
Men moet wel minstens 2 lichtkringen hebben per installatie.


Groetjes

Xilinx
Inderdaad. Heb vandaag bericht gekregen van iemand van AIB-Vincotte. Zie http://www.bouwinfo.be/forum/Default.as ... sts&t=2303

Echter, ik las ook iets 'verontrustends' in die antwoorden. Daar staat blijkbaar ook tussen dat je eigen domotica ontwerp ook moet gekeurd zijn of een CE label dragen. Is dat zo? Ik dacht dat de ZLVS kant niet moest gekeurd worden?

-- Geert
Post Reply