Teleruptoren / sturen stopkontakten

Moderator: Domotix-Moderators

Nick
DomoMember
Posts: 6
Joined: Thu Mar 03, 2005 8:46 pm

Teleruptoren / sturen stopkontakten

Post by Nick »

Hi,

Ik ga domotica (vermoed eib, ben cursus aan het volgen) installeren en vraag me af of er teleruptoren bestaan die je \"uit\" kan schakelen ipv alleen omschakelen.
Ik denk hieraan met de volgende bedoeling, ik wil mijn brandmelders aan mijn domotica schakelen, en wanneer er een probleem zou zijn, dat ik bv bepaalde stopkontakten uit kan zetten, bv in de keuken.
Ik zou kunnen de spanning meten, maar dan kost me dit een extra ingang.
Wie kent er hier een oplossing.

mvg,

nickske
User avatar
jvanhambelgium
DomoExpert
Posts: 53
Joined: Tue Dec 21, 2004 12:12 pm
Location: Boechout - België

Post by jvanhambelgium »

Nick,

Tja, met teleruptoren werken geeft altijd dat 'in welke stand stond ie ook al weer' gevoel ;-) (tenzij je feedback-modules gebruikt)
Ik wil mijn teleruptoren (gewone zonder terugmelding) sturen via S7-200 PLC van Siemens en ik werk met geheugen-variabelen die 'bijhouden' WAT DE STAND ZOU MOETEN ZIJN OP DAT OGENBLIK VAN EEN TELERUPTO .. zolang er nooit een schakelfout gaat optreden (vb teleruptor die effe in faling gaat) blijft alles netjes synchroon lopen (effectieve stand tov geheugen-variable)

Indien je volwaardige terugkoppeling wenst gaat dat allemaal complexer worden en duur worden en veel inputs gebruiken voor feedback etc.
Ik moet eens wat testen doen met een teleruptor en mijn PLC om te zien of ik de boel 'uit sync' kan brengen door te prutsen...

Wat je ook kan doen natuurlijk is met RELAIS werken met een NC-contact : aangezien uw stopkontacten 99.99% toch altijd 'toe' staan heb je geen verlies door continue aansturen .. voor die paar momenten dat je de spanning er af wil halen kan je de relais bekrachtigen en dan is het simpel \"uitgang op 1 = spanningsonderbreking\"
Dus als uw logica een melding krijgt van de branddetectie-module kan ie gewoon een bepaalde uitgang op 1 zetten en uw keuken zit zonder spanning vb...

Gaat dit ook niet ? Het lijkt me de eenvoudigste manier ... voldoet perfect aan de KISS-aanpak (Keep It Simple Stupid aanpak)


Groeten,
Jan
Thorgal
DomoFreak
Posts: 121
Joined: Thu Nov 20, 2003 11:40 am
Location: Aalst - België

Gewoon uitschakelen?

Post by Thorgal »

Waarom zou je die stopkontakten met teleruptoren schakelen? Waarom gebruik je geen EIB relais (lastschakelaars)?
Een EIS 1 telegram met waarde 0 erheen, bvb. van het apparaat dat het signaal van je brandmelders heeft ontvangen, en je bent zeker dat het relais afvalt. Het voordeel is dat je ze naderhand via een gewone schakelaar weer kan aanschakelen.
BvB.
- Groepsadres één = gestuurd door interface van brandmelder : stuurt alleen 0 naar het EIB Relais
- Groepsadres twee = gestuurd door een normale EIB schakelaar, kan zowel énen als nullen sturen naar het EIB Relais. Daarmee kan je dan na het brandalarm met de hand de Relais in de keuken weer aanschakelen. Dzez schakelaar kan je ook gebruiken om de keuken (of toch sommige apparaten) in het dagelijks gebruik zonder stroom te zetten. Sommige mensen zijn nu eenmaal meer op hun gemak als ze weten dat het koffiezetapparaat UIT het stopkontakt is.

De meeste EIB schakelaars kan je zo instellen dat ze slechts énén of nullen zenden.

By the way, ik gebruik de Siemens Rookmelders, direkt op EIB, zonder interfaces.
Nick
DomoMember
Posts: 6
Joined: Thu Mar 03, 2005 8:46 pm

Post by Nick »

Thorgal,

met die schakelrelais (lastschakelaar), bedoel je daar een schakelactor mee van bv 16A ?
IS dit effectief een relais, of functioneert dit zoals een \"wisselschakelaar\".
Of hij staat open, of het kontakt is gesloten. En dit door slechts een korte puls om te schakelen.

Wat ik wil vermijden is dat je niet kontinu een relais moet laten bekrachtigen. Vandaar dat ik aan een teleruptor dacht.
Wat die rookmelders betreft, ik was idd ook van plan voor een eib versie te kiezen.
Mijn cursus start binnen 3 weken, en ik zie er reeds naar uit.


mvg,

Nick
Thorgal
DomoFreak
Posts: 121
Joined: Thu Nov 20, 2003 11:40 am
Location: Aalst - België

Re:

Post by Thorgal »

Nick wrote:Thorgal,
met die schakelrelais (lastschakelaar), bedoel je daar een schakelactor mee van bv 16A ?
Ik bedoelde een schakelaktor.
Nick wrote:IS dit effectief een relais, of functioneert dit zoals een "wisselschakelaar".
Het is gewoon een bistabliel klassiek EIB relais.
Bij een "1" sluit hij, en hij blijft gesloten zolang hij geen "0" ontvangt.
Nick wrote:Wat ik wil vermijden is dat je niet kontinu een relais moet laten bekrachtigen.
Heb ik ook willen doen, en ik heb dus een teleruptor gebruikt. Dat kost dus nog eens een apparaat (of minstens een kanaal meer) om dat aan EIB te koppelen. De rottigheid is dat je nooit zeker weet in welke stand hij staat.
Ik heb een klein EIB Relais dat bij ontvangst van een "1" via EIB kort sluit en al na 30 ms weer afvalt. Dat is dus een puls waarmee ik een teleruptor aanstuur. Ik "toggle" dus de teleruptor steeds. Het probleem op EIB is dan de je er een "1" heenstuurt en dat dat de ene keer AAN betekent en de tweede keer UIT. Bovendien lijken die teleruptoren tamelijk veel (1 keer per honderd) fout te reageren, en dan weet je niet meer in welke stand hij staat.
Bovendien werkt dat slecht samen met
° alles uit waarbij je een 0 stuurt een een groot aantal EIB deelnemers: de teleruptor heeft afhankelijk van zijn huidige stand een 0 of een 1 nodig.
° paniekschakeling: hierbij schakel je een groot aantal apparaten in één keer aan: zelfde verhaal.
Ik verkies dus een echte EIB schakelaktor.

By the way: ik had voor de teleruptor gekozen omdat er voor EIB geen dubbelpolige relais (tuin, badkamer) bestaan. Inmiddels schijnt dat volgens een aanpassing van het AREI niet meer verplicht te zijn.

Wat die ruststroom betreft: dat is waar, die apparaten verbruiken een klein vermogen in rust, maar dat is verwaarloosbaar met wat er zo nog allemaal energie verbruikt in rust in mijn woning.
Nick
DomoMember
Posts: 6
Joined: Thu Mar 03, 2005 8:46 pm

Post by Nick »

Hi Thorgal,

bedankt voor de info.
Die schakelactor / bistabiel relais is wat ik nodig heb.

mvg,

Nick
User avatar
GeertVc
DomoExpert
Posts: 59
Joined: Mon Jan 03, 2005 8:04 pm
Location: Torhout - België

Re:

Post by GeertVc »

Thorgal wrote:Wat die ruststroom betreft: dat is waar, die apparaten verbruiken een klein vermogen in rust, maar dat is verwaarloosbaar met wat er zo nog allemaal energie verbruikt in rust in mijn woning.
Omron heeft relais die 5 tot 10A kunnen schakelen (voldoende voor lampkringen). Sommigen zijn zeer zuinig, amper 200mW verbruik.

-- Geert
\" Minds are like parachutes, they only work when open \"
ringods
DomoExpert
Posts: 69
Joined: Mon Jan 03, 2005 9:55 pm
Location: België

Re:

Post by ringods »

jvanhambelgium wrote:Ik moet eens wat testen doen met een teleruptor en mijn PLC om te zien of ik de boel 'uit sync' kan brengen door te prutsen...
Heb je al zulke testjes gedaan met je S7? Welke resultaten heb je behaald om de boel uit sync te krijgen?

Voor mijn installatie ben ik aan het twijfelen tussen teleruptoren die met pulsen aan/uit geschakeld worden of gewone relais.

Ringo
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Ringo,

Ik moet het zelf nog eens anders gaan cableren als ik m'n plc heb, maar het lijkt volgens e.k. electro zonder enig probleem te gaan met hulpcontacten voor teleruptoren ... Doorgaans noemen ze deze, hulpcontacten voor centrale sturing ofzo ... Komt er op neer, dat je echt een on en een off ingang hebt om te sturen ... En dan kan de boel niet uit 'sync' gaan hé !

Bart
User avatar
jvanhambelgium
DomoExpert
Posts: 53
Joined: Tue Dec 21, 2004 12:12 pm
Location: Boechout - België

Re:

Post by jvanhambelgium »

Hoi,
ringods wrote:
jvanhambelgium wrote:Ik moet eens wat testen doen met een teleruptor en mijn PLC om te zien of ik de boel 'uit sync' kan brengen door te prutsen...
Heb je al zulke testjes gedaan met je S7? Welke resultaten heb je behaald om de boel uit sync te krijgen?

Voor mijn installatie ben ik aan het twijfelen tussen teleruptoren die met pulsen aan/uit geschakeld worden of gewone relais.

Ringo
Wel, ik ben ook nog aan het twijfelen maar een teleruptor lijkt me ook zuiniger te zijn (geen houdstromen etc)
Ik heb nog geen test gedaan met de S7 effectief op een teleruptor te hangen en ik hoop dat een deftige teleruptor geen 'glitches' kent .. die kun je zonder echte terugkoppeling nooit opvangen...
Conceptueel had ik een programmaatje geschreven dat in 'geheugen' dat na het geven van een electrische puls op een uitgang ook een bepaalde geheugen-bit op 1 zet zodat ik kan zien welke teleruptoren er in principe geschakeld zijn...

Nog een reden waarom je teleruptoren zou nemen ipv relais is indien de PLC volledig kapot is kan ik zonder problemen met klassieke teleruptor-drukknopppen-systeem verder...met relais met je weer houdcontacten gaan verzinnen etc...
Je systeem zou ook zonder PLC vlekkeloos moeten bollen, mischien wel geen timers-functionaliteit etc maar de basics zouden moeten werken...

Groeten,
Jan
Xilinx
DomoExpert
Posts: 88
Joined: Tue Jan 11, 2005 10:41 pm
Location: Overijse - België

Post by Xilinx »

Kunnen de digitale uitgangen van de S7 zo een teleruptor aansturen? Ik weet niet hoeveel stroom een teleruptor gebruikt op het moment hij omschakeld... Mijn digitale uitgangen kunnen maar 100mA sturen.
Natuurlijk snel opgelost door een printje te maken met wat transistors erop...

Vergeet ook niet dat je als je met 24VDC werkt je teleruptoren moet kopen die op 48VAC werken, algemene regel de AC waarde moet je dubbel nemen als de DC waarde die je gaat gebruiken.

Wat ook wel is wordt gedaan is je teleruptoren dubbelpolig kopen. 1 contact voor de lamp te sturen en 1 contact dat je dan als terugkoppeling voor de PLC kan gebruiken.

Heeft er al iemand eens nagedacht hoe hij praktisch zijn teleruptoren gaat bekabelen... zodanig dat als de PLC niet werkt je nog steeds met drukknoppen de teleruptoren kan aansturen?
User avatar
jvanhambelgium
DomoExpert
Posts: 53
Joined: Tue Dec 21, 2004 12:12 pm
Location: Boechout - België

Re:

Post by jvanhambelgium »

Xilinx wrote:Kunnen de digitale uitgangen van de S7 zo een teleruptor aansturen? Ik weet niet hoeveel stroom een teleruptor gebruikt op het moment hij omschakeld... Mijn digitale uitgangen kunnen maar 100mA sturen.
De digitalo I/O hier op mijn S7-226 trekken 750mA per poort maximum...


PS : Wat bedoel je met die 24VDC en 48VAC ? Ik zou teleruptoren gebruiken die je met 24VDC aan gaat sturen en die 230VAC/16A dubbelpolige schakelen. Bestaan die dan niet ?


Groeten,
Jan
Xilinx
DomoExpert
Posts: 88
Joined: Tue Jan 11, 2005 10:41 pm
Location: Overijse - België

Re:

Post by Xilinx »

PS : Wat bedoel je met die 24VDC en 48VAC ? Ik zou teleruptoren gebruiken die je met 24VDC aan gaat sturen en die 230VAC/16A dubbelpolige schakelen. Bestaan die dan niet ?

Groeten,
Jan
Die bestaan wel Jan,
maar meestal staat er enkel de AC waarde bij voor de stuurkant. Dus als je naar de winkel gaat en je vraagt een teleruptor met aansturing 24VDC kan het zijn dat ze die niet hebben, dan vraag je een 48VAC model. Voor 12VDC komt overeen met 24VAC. Meestal gebruiken ze in een gewone teleruptorschakeling 24VAC, maar wij met ons PLCtje werken op 24VDC.

groetjes

Xilinx

PS:Hoe pak je dat dan aan met dimmers als je van PLCsturing naar klasieke teleruptor overgaat?
User avatar
jvanhambelgium
DomoExpert
Posts: 53
Joined: Tue Dec 21, 2004 12:12 pm
Location: Boechout - België

Re:

Post by jvanhambelgium »

Xilinx,
Xilinx wrote:
PS:Hoe pak je dat dan aan met dimmers als je van PLCsturing naar klasieke teleruptor overgaat?

Ik was van zin dimmers te gebruiken die je digitaal gaat aansturen ;

1 puls = dimmer aan naar laatste geheugenstand
1 lange puls (vb langer als 1.5sec) = begint te dimmen, stapjes van 10%
nog 1 puls en de dimmer gaat uit en saved de laatste stand.

Perfect voor drukknop-sturen ... en mijn inziens volwaardig aan analoog stuurbare dimmers denk ik

vb Gardy LIVExxx raildimmers.

Groeten,
Jan
User avatar
lolo
DomoMember
Posts: 7
Joined: Fri Jul 15, 2005 8:35 pm
Location: Dendermonde - België

hoi,...

Post by lolo »

Ik had een vergelijkbaar probleem als jij. Ik heb wel dringend een werkende kast nodig en de logica komt pas binnen een paar maand/jaar/jaren :).

Uiteindelijk heb ik gekozen voor teleruptoren van Merlin Gerin. Deze enkelpolige TR 16A hebben namelijk 2 extra stuuringangen om centraal aan of centraal uit te zetten.
M.G. heeft ook een uitbreidingsmoduul die je naast de teleruptor kan klikken met 2 extra polen en dan kan je virtueel alles nog doen.

Dubbele onderbreking van de stroombaan + extra kontakt voor uitlezing als je met i/O kaarten zoals in mijn geval of plc werkt, in de tussentijd kan je dat combineren met de centraal aan/uit funcies.

op het totaal van een bouw is de meerprijs niet zo hoog hoor; reken op 25euro voor een klassiek dubbelpolig relais en 19euro voor de uitbreiding met 1 extra kontakt en met CAan/CUit.

Groetjes,...

Lolo²


PS: voor de dimmers:
Ik ga ook met push-push raildimmers werken, je combineert dan de CA van de teleruptor met de schakelingang van de dimmer (als je de dimmer bestuurt bevestig je gewoon ook telkens opnieuw dat de TR aan moet)
en de Cuit aan de voor- en achterdeur doet ook gewoon zijn werk.
Het enige nadeel is wel dat je logica (PC/PLC) niet weet in welke dimstand de dimmer staat.
Last edited by lolo on Mon Aug 08, 2005 8:23 pm, edited 1 time in total.
Lolo² - - - the sky's not the limit - - -
Post Reply