Ik ga nu (binnen enkele maanden) een teleruptorinstallatie installeren. Als er weer wat budget en tijd is als we er wonen zal ik daar een plc 'tussen' hangen. Tot dan hebben we dus niks van intelligentie: geen alles uit, gee sferen en geen dimmers. Heb dus nog wel tijd om een plc te kiezen en dimmers uit te zoeken en zo. Momenteel denk ik aan de plcs op plcdirect.nl en dimmers van velleman kits.
Zal misschien best 2 voedingen steken. Een voor de teleruptors te schakelen en 1 voor de plc. Een 'alles uit' kan anders de plc plat leggen
Nu bedenk ik wel dat wanneer ik de plc er op een bepaald moment tussen uit haal, dat de teleruptors die enkel door de plc geschakeld kunnen worden dan vast zitten in hun status. Maar dan kan je nog altijd op de teleruptor zelf schakelen. niet?
Failover / Manual override ...
Moderator: Domotix-Moderators
Re:
Neen, maar als je dit wil vermijden, kan je hetvolgende doen:roeln wrote:... Zou het nu kwaad kunnen voor de plc als je op D3 of D4 duwt?? ...
- draai het wisselkontakt van R1 om, ttz sluit de gemeenschappelijke pool aan op de + pool van de voeding
- sluit het verbreekkontakt van R1 aan op de spoel van R2
- ontkoppel de voedingskant van drukknoppen D3 & D4 en sluit deze aan op het maakkontakt van R1
Nieuwe versie na de diode opmerkingen.
Ik heb ook 2 signalisatielampjes toegevoegd.
Als het rode lampje (S1) brandt, zijn we in domme mode.
Als het groene lampje (S2) brandt, zijn we in plc mode.
visio file: http://users.skynet.be/ine/bouw/failove ... uptors.vsd
Ik heb ook 2 signalisatielampjes toegevoegd.
Als het rode lampje (S1) brandt, zijn we in domme mode.
Als het groene lampje (S2) brandt, zijn we in plc mode.
visio file: http://users.skynet.be/ine/bouw/failove ... uptors.vsd
Die diodes voor de teleruptors zijn compleet overbodig, ofwel zet je ze in de verticale draad tussen plc uitgang en teleruptor om te beletten dat je spanning via de drukknop op de plc uitgang zet. Dit is enkel nodig indien transistoruitgangen, bij relaisuitgangen niet nodig.
Voor het hierboven aangehaalde probleem met die onverwachte rolluikbediening zal dit niks helpen. Dat was waarschijnlijk een storing vanwege de inductieve belasting van de teleruptorspoel die via de voeding of overspraak tussen draden een ingang van de logo heeft doen activeren.
Farao
Voor het hierboven aangehaalde probleem met die onverwachte rolluikbediening zal dit niks helpen. Dat was waarschijnlijk een storing vanwege de inductieve belasting van de teleruptorspoel die via de voeding of overspraak tussen draden een ingang van de logo heeft doen activeren.
Farao
Farao,
ik vond het ook vreemd hoor, die interferentie zoals Charlie beschreef....
Ik geloof dat hier ergens ook een topic is ivm problemen van drukknoppen en ingangen en zo van Logo. Dacht dat het uiteindelijke probleem de stabiliteit van de voeding was. Als je dus de zelfde voeding gebruikt voor je logo en voor je teleruptors dan kan een alles uit, misschien de voeding wat te zwaar belasten en begint de logo te flippen...
Zal dus proberen 2 afzonderlijke voedingen te gebruiken.
Die diodes op de verticale draden zetten is inderdaad wellicht beter. Zal het veranderen.
PS. Bedankt Bart om de topics te splitten - zo is't een beetje overzichtelijker en moeten we hier niet tussen de EIB-propaganda skippen
ik vond het ook vreemd hoor, die interferentie zoals Charlie beschreef....
Ik geloof dat hier ergens ook een topic is ivm problemen van drukknoppen en ingangen en zo van Logo. Dacht dat het uiteindelijke probleem de stabiliteit van de voeding was. Als je dus de zelfde voeding gebruikt voor je logo en voor je teleruptors dan kan een alles uit, misschien de voeding wat te zwaar belasten en begint de logo te flippen...
Zal dus proberen 2 afzonderlijke voedingen te gebruiken.
Die diodes op de verticale draden zetten is inderdaad wellicht beter. Zal het veranderen.
PS. Bedankt Bart om de topics te splitten - zo is't een beetje overzichtelijker en moeten we hier niet tussen de EIB-propaganda skippen