Ben ik juist als ik denk dat telefoon stekkers (RJ11) perfect in een RJ45 passen ? En dat ik aldus een algmeen UTP netwerk kan leggen waar ik zelf beslis waar ik telefoon en waar ik ethernet gebruik ?
Kwestie van dan in de kast de juiste signalen op de juiste kabels te patchen.
Of ga ik hier volledig de mist in ?
Bijkomende vraag : hoe kan je in zo een patch kast de telefoonlijn verdelen over meerdere kabels (= meerdere ruimtes in huis) ?
Enfin ,ik wil dus weten of ik een apart telefoon netwerk moet leggen of niet.
Groeten,
Koen.
Telefoon over UTP
Moderator: Domotix-Moderators
-
- DomoFreak
Beste Koen,
Het is inderdaad zo, dat de meeste rj11's gewoon perfect blijven zitten in een RJ45-outlet ... En het is dus inderdaad de bedoeling dat je gewoon overal utp legt...
Ik krijg koude rillingen, als ik al die mensen zie, die in hun nieuwbouw nog zo'n oude belgacom stekker installeren voor de telefoon, of als het al iets beter is, een rj11 voor de telefoon ...
Verdelen, ik doe dat met een oude multiplexer, moet het nog wel verder afmonteren, dus foto's is moeilijk, gewoon binnenin, de juiste pinnetjes overal aan mekaar maken met draad (solderen ook natuurlijk) ... en dan kan je nadien gewoon bijpluggen a volonté, hoewel je misschien wel moet opletten, dat je impedantie geen probleem gaat geven ... Weet iemand hierover iets meer, hoeveel telefoontoestellen kan je aan mekaar hangen ? (waar is de tijd, dat dat niet mocht van belgacom zeg....)
Je zou ook gewoon met een reeks utp-outletjes kunnen werken, waar je aan de achterkant de nodige draden gewoon bij mekaar soldeerd, en dan naar 1 utp stekker gaat, desnoods direkt een rj11 dan, zodat je deze op de socket kan inpluggen dewelke belgacom komt plaatsen !
Groeten,
Bart
Het is inderdaad zo, dat de meeste rj11's gewoon perfect blijven zitten in een RJ45-outlet ... En het is dus inderdaad de bedoeling dat je gewoon overal utp legt...
Ik krijg koude rillingen, als ik al die mensen zie, die in hun nieuwbouw nog zo'n oude belgacom stekker installeren voor de telefoon, of als het al iets beter is, een rj11 voor de telefoon ...
Verdelen, ik doe dat met een oude multiplexer, moet het nog wel verder afmonteren, dus foto's is moeilijk, gewoon binnenin, de juiste pinnetjes overal aan mekaar maken met draad (solderen ook natuurlijk) ... en dan kan je nadien gewoon bijpluggen a volonté, hoewel je misschien wel moet opletten, dat je impedantie geen probleem gaat geven ... Weet iemand hierover iets meer, hoeveel telefoontoestellen kan je aan mekaar hangen ? (waar is de tijd, dat dat niet mocht van belgacom zeg....)
Je zou ook gewoon met een reeks utp-outletjes kunnen werken, waar je aan de achterkant de nodige draden gewoon bij mekaar soldeerd, en dan naar 1 utp stekker gaat, desnoods direkt een rj11 dan, zodat je deze op de socket kan inpluggen dewelke belgacom komt plaatsen !
Groeten,
Bart
-
- DomoFreak
Ja, dat is zo .... maar momenteel heb ik er nog maar 2 tegelijk in gebruik, vandaar mijn vraag, weet iemand hoeveel je er max. kan koppelen, zonder nevenverschijnselen te ervaren ivm. impedantie en dergelijke ... ?
Ik neem aan dat dit met oudere toestellen meer een probleem is dan met nieuwe, deze hebben immers meer electronica aan boord ipv. mechanische dingen om het belsignaal op te wekken ...
Testen is de boodschap denk ik ....
Bart
Ik neem aan dat dit met oudere toestellen meer een probleem is dan met nieuwe, deze hebben immers meer electronica aan boord ipv. mechanische dingen om het belsignaal op te wekken ...
Testen is de boodschap denk ik ....
Bart
Oud Mux-paneeltje als Telefoon-coupler
Ondertussen eens de tijd genomen van een fotootje te nemen van m'n oude mux-paneeltje over utp. Dit is perfect om te bouwen naar een telefoon-coupler ...
Bart
Bart
- Attachments
-
- Mux Achterkant
- mux-back.jpg (17.03 KiB) Viewed 10093 times
-
- Mux Voorkant
- mux.jpg (17.43 KiB) Viewed 10093 times