ideale afmetingen touchscreen

Moderator: Domotix-Moderators

johanvdv
DomoMember
Posts: 7
Joined: Wed Aug 24, 2005 9:01 am

ideale afmetingen touchscreen

Post by johanvdv »

Hoi,

Ik wil een touchscreen in de muur inbouwen in de living voor het bedienen van mijn Nikobus systeem via een Windows Media Center interface. Ook zal de audio ermee bedient worden, allemaal via MCE.

Wat is volgens jullie de beste afmeting van zo'n scherm.

Ik zou een 12.1\" nemen, maar ik krijg de reactie dat dit al groot is voor een touchscreen in de living.

Wat denken jullie ? Kent er iemand een goed adres voor de aankoop van zo'n scherm ?

Johan
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Kijk eventueel eens bij http://www.dobit.com ...

Is een bedrijf uit de kempen trouwens (Olen) ...


Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Gizzmo
DomoExpert
Posts: 86
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:34 am

Post by Gizzmo »

Veel belangrijker dan de scherm grote lijkt mij de scherm resolutie ...
Zelf heb ik een 10.4 Touch LCD met een resolutie van 800 x 600 en hoewel dit werkt voor de MCE interface, denk ik toch dat een resolutie van 1024 x 768 beter zou zijn.

Het is wel wat lastiger om een 10.4 met die resolutie te vinden (voor een goede prijs). Dus in dat geval zou ik zeker voor een 12.1 gaan.

Daarnaast stel je jezelf best de vraag \"wat wil ik met het scherm gaan doen?\" enkel bediening van een aantal functies? of ook echt bekijken van verschillende media (Foto, Video, DVD, internet, ...)?
Natuurlijk hoe intensiever het gebruik, hoe groter het scherm mag zijn.

GreetZ
David
User avatar
simonjo
DomoExpert
Posts: 76
Joined: Fri Feb 04, 2005 9:43 am
Location: Boom

Post by simonjo »

Hoi,

Ik ben van plan om een 15\" touchscreen van LG (L1510-SF) te gebruiken, resolutie 1280x1024 maximum.

En dit dan half op en half in te bouwen in de muur met een VESA mount.

Prijs 480 euro btw inclusief bij www.mpl.be


Jo
johanvdv
DomoMember
Posts: 7
Joined: Wed Aug 24, 2005 9:01 am

Post by johanvdv »

denk je dat een 15\" niet te groot is ? Als het donker is in de kamer is het ook een lichtbak in de muur hé...

Ik wil er MCE op draaien omdat ik een MCE toepassing gemaakt heb om mijn Nikobus te bedienen. Ook wil ik mijn radio/mp3 in de living ermee bedienen en mijn buitencamera erop tonen. Allemaal via MCE.

Als screensaver stel ik dan een slideshow van foto's in zodat ik een coole fotokader heb tegen de muur.

@simonjo: die LG kan toch maar maximum 1024 x 768 ?

Misschien nog een stomme vraag, maar wat is een VESA mount ?
Gizzmo
DomoExpert
Posts: 86
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:34 am

Post by Gizzmo »

Een vesa mount staat voor de standaard aansluiting achteraan op een LCD scherm om een voet of arm te monteren. (4 schroeven)
EIB-FORUM
DomoFan
Posts: 28
Joined: Wed Nov 30, 2005 10:59 pm
Contact:

Re:

Post by EIB-FORUM »

johanvdv wrote:denk je dat een 15" niet te groot is ? Als het donker is in de kamer is het ook een lichtbak in de muur hé...
Hier hebben we een een 17" model ingebouwd in de muur met een resolutie van 1024x768.

Probleem lichtbak: Heb hem ingesteld via Windows dat het scherm na 2minuten uitgeschakeld
EIB FORUM

Hèt Nederlandstalige EIB Domotica forum van Vlaanderen & Nederland!

www.EIB-FORUM.BE
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Heren,

Misschien een zeer domme vraag hoor, maar waar blijft de warmte dat zo'n scherm dissipeert ? Aangezien het ingebouwd zit in de muur ...

Groetjes,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Gizzmo
DomoExpert
Posts: 86
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:34 am

Post by Gizzmo »

Ik denk niet dat warmte een issue is zolang je helderheid niet boven de 400 cd/m2 gaat.
Daarboven kan je misschien maar best ventilatie voorzieningen treffen om de levensduur van je toestel niet in te perken!

Een ander (misschien groter) probleem is de stroom voorziening. In mijn geval gaat het om een LCD schermpje met een 12V stroomadapter. Deze moet mee in het gat in de muur, en uit ergaring weet ik dat die dingen wel eens flink warm kunnen worden ... echter nog geen testen gedaan dus mocht het echt een probleem worden, dan horen jullie het ook.

GreetZ
David
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Post by roeln »

Ik dacht ook eerst aan 10 of 12 inch of zo.
Blijkt dat 15 inch het goedkoopst is. Dus zal het dat wel worden waarschijnlijk.

Het ligt er natuurlijk ook aan wat je er mee wil doen.
Is't enkel voor wat knopkes op te tonen of voor iets geavanceerd?
Ik zal een fullscreen applicatieke ontwikkelen met laszlo. Met features :
- menustructuur
- real-time monitoring en bediening verlichting via plattegronden
- berichten : post, plc connectie verloren, email, wasmachine/droogkast klaar
- nieuwsservice (rss feeds van vrt)
- weerbericht
- tvgids (via euro-tv.com)
- filekaart, flitsplaatsen?
- audio (winamp of itunes integratie)
- text-to-speech (simple en gratis dus why not? (mbrola)
- receptenboek
- agenda
- prikbord/post-it's
- alarmbediening
- cartoons/ mop van de dag
- screensaver: fotoboek of aquarium of scherm uit.

nog veel werk aan de winkel dus :wink:

Bij ons komt het scherm in de keuken te hangen. Achter het scherm is een de berging met een kastenwand. Ik zal het gat in de muur voor het scherm openlaten en de mini-itx er bijleggen in een gereserveerd schapke van de kasten. Zo is er genoeg luchtcirculatie en kan ik er makkelijk aan voor bevestiging en dergelijke.

Weet er iemand of zo'n draadloos keyboard of muis door een muur werkt? Zou wel cool zijn 8)
User avatar
simonjo
DomoExpert
Posts: 76
Joined: Fri Feb 04, 2005 9:43 am
Location: Boom

Post by simonjo »

Wat betreft wireless keyboard werkende door muren...


Hangt ervan af wat voor muren je hebt, bij mijn zijn dit gipsblok wanden en daar gaat het perfect door, misschien iets minder ver. Gewone snelbouw stenen zullen ook geen problemen opleveren.

Bij betonnen wanden met ijzeren wapening kan dit al een stuk minder zijn natuurlijk maar een afstand van 30cm moet toch haalbaar zijn, en hoe het met batterylife zit durf ik niet zeggen. Bij GSM is de battery rapper leeg als de ontvangstomstandigheden slechter zijn, maar of die keyboards ook zo intelligent zijn om powercontrol te doen ???

Proberen is de boodschap.


Jo
Gizzmo
DomoExpert
Posts: 86
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:34 am

Post by Gizzmo »

Of kiezen voor een Bluetooth versie ... die kan je gemakkelijk enkele meters van je ontvanger gebruiken. (maar inderdaad veel hangt af van je bouw structuur)

@Roeln: Das inderdaad een mooie lijst aan features, en vergelijkbaar met mijn wensen. Maar waarom ga je zelf een appliactie hiervoor maken met Laszlo?? Je kan dit alles \"redelijk\" eenvoudig in Windows MCE integreren...?
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Post by roeln »

gizzmo,

moet bekennen dat ik die MCE niet ken.
Wat we willen is een cleane fullscreen look&feel die terugkomt in alle applicatiekes.
Wil zeker geen windows achtige stuff zichtbaar!
Ik wil me ook niet toeleggen op visual basic and dll's en wat bestaat er nog allemaal in de windows wereld. Ben een java developer :wink:
Is da mogelijk met die MCE?

Met Laszlo kun je poepsimpel coole flashy geanimeerde layouts maken. En de content biedt je gewoon aan als een xmlke door een servlet of zo. Laszlo zoekt en rendert de content via ingebouwde xpath support. Ik heb er nog geen ervaring mee hoor maar de demo's en tutorials op http://www.openlaszlo.org geven me wel vertrouwen dat het zeker moet lukken.
Ik moet alleen nog ne browser vinden die mooi fullscreen kan tonen.
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Re:

Post by roeln »

simonjo wrote:Proberen is de boodschap.
Dat wil ik juist vermijden he. Wil niets iets kopen wat dan niet blijkt te werken :wink:
Muur is gewone snelbouw. bluetooth is misschien een goed idee inderdaad. bedankt.
Bestaan er eigenlijk draadloze toetsenbordjes met muis in geintegreerd? Ik heb zo'n microsoft mce wireless ding gevonden met allerlei extra knopkes. Kun je die herprogrameren?
Gizzmo
DomoExpert
Posts: 86
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:34 am

Post by Gizzmo »

Die bestaan zeer zeker.
Microsoft heeft er zelf net weer eentje uitgebracht : http://www.microsoft.com/hardware/mouse ... px?pid=038
Maar er zijn echt veel verschillende fabrikanten die iets gelijkaardigs hebben. Kijk ook eens naar een Afstandsbediening met gyroscoop in, dat werkt echt heel goed!

Dell heeft er eentje : http://www.cepro.com/news/editorial/14204.html jammer genoeg hier nog niet appart verkrijgbaar.

(de meeste toestenborden laten ook wel toe dat je een aantal knoppen zelf kan programmeren)

@Roeln: MCE staat gewoon voor Windows Media Center Edition (XP Pro met als extra een speciale 10foot interface). Ik ben net eens naar die laszlo gaan kijken en dat ziet er inderdaad wel mooi en strak uit! Alleen zal het voor een aantal zaken niet echt bruikbaar zijn (het blijft een Webbased applicatie) dus hoe zit het met life TV of recodings programmeren ed. ??

Ik ga het zeker eens wat beter bekijken ... en hou ons maar op de hoogte van jou bevindingen en vorderingen. :P
Post Reply