dubbelpolige teleruptor op eendraadsschema

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

dubbelpolige teleruptor op eendraadsschema

Post by roeln »

hoi,

Onze installatie zal uitgevoerd worden met teleruptoren.
Zeker de vochtige kringen zullen we doen met dubbelpolige teleruptoren. De anderen misschien ook - ligt eraan wat prijsverschil is tussen enkelpolig en dubbelpolig....

Maar nu is mijn vraag hoe je een dubbelpolige teleruptor moet voorstellen op het eendraadsschema?
Een gewone teleruptor is zo'n rechthoekje met 2 winkelhaakjes in. Een dubbelpolige schakelaar heeft 2 vlagjes.
In het AREI document vind ik hier niets over...

Zou dit willen tonen op het eendraadsschema. Moet ik zelf een symbool fantaseren en dit op een legendeblad beschrijven? zoals 4 winkelhaakjes?
Attachments
dubbelpolige teleruptor.gif
dubbelpolige teleruptor.gif (1.36 KiB) Viewed 16126 times
VDB
DomoFan
Posts: 33
Joined: Fri Mar 03, 2006 5:55 pm

Post by VDB »

Goeie vraag, heb overal dubbelpolige teleruptoren gebruikt uit gemakzucht :oops: , maar of je die anders moet voorstellen op je eendraadsschema weet ik niet.
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Post by roeln »

uit gemakzucht? Da's toch meer werk omdat ge meer draden moet steken?
ik veronderstel dat er niet echt een groot prijsverschil is tussen dubbel en enkel? :?:
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Ik zou overal dubbele steken (heb ik ook gedaan) ...

Als je dan al niet dubbelpolig onderbreekt, kan je minstens dat tweede contact gebruiken voor de bij velen zo noodzakelijke terugmelding van de toestand !

Maar ik heb alles dubbelpolig onderbroken ...


Groetjes,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
VDB
DomoFan
Posts: 33
Joined: Fri Mar 03, 2006 5:55 pm

Post by VDB »

Had niet echt zin om te tellen.
Heb ook alles dubbel onderbroken
Voor de statuslampjes gebruik ik hulprelais.
terra
DomoFan
Posts: 23
Joined: Mon Jul 24, 2006 11:19 am

Post by terra »

ik heb dubbelpolige teleruptoren geplaatst en het klassieke symbool gebruikt. De keurder heeft hier niets op gezegd. Zijn opmerking was dat je er altijd kan bijschrijven dat deze dubbelpolig zijn. Je mag op een ééndraadschema zeker commentaar zetten ivm secties, aantal geleiders etc... Zolang het maar overzichtelijk blijft.
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Post by roeln »

bedankt voor de reply terra.

is er eigenlijk een prijsverschil tussen enkel en dubbelpolig? of is dubbelpolig meestal standaard?
User avatar
charlie
DomoFan
Posts: 24
Joined: Fri Jul 07, 2006 10:18 am
Contact:

teleruptor

Post by charlie »

Volgens de laatste berichten is het dubbelpolig onderbreken niet meer verplicht (of ben ik verkeerd ingelicht?). Nu als ik ga bouwen, zou ik alles dubbelpolig uitvoeren, als het veiliger zou zijn. Maar wie kan mij uitleggen waarom het veiliger is als ik 230VAC/0VAC heb...?
Post Reply