UTP kabels samen met andere kabels (oa. stroombanen, coax, )

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
XiPHiAS
DomoFan
Posts: 39
Joined: Sun Sep 11, 2005 3:42 pm
Contact:

UTP kabels samen met andere kabels (oa. stroombanen, coax, )

Post by XiPHiAS »

Krijg ik problemen (*) als ik mijn UTP kabels (voor netwerk) in dezelfde kabelgoten op zolder en in de kelder leg samen met de andere UTP kabels die dienen voor de sturing van mijn domotica en de andere kabels zoals kabels van mijn lichtcircuits en coaxkabels?

amai wat een lange zin ? 8)

* = problemen = stortingen, terugval van snelheid, meer colisions...
technoboy
DomoMember
Posts: 14
Joined: Fri Sep 16, 2005 12:48 pm
Location: Lokeren - België

Post by technoboy »

Beste,

Het beste is natuurlijk vermogen en signaal bekabeling te scheiden, maar in praktijk is dit niet altijd mogelijk.

Naar mijn mening denk ik niet dat je in grote problemen zal geraken in het geval je signaalbekabeling hebt gebruikt met een goede afscherming.

In mijn geval kan ik je verzekeren dat mijn EIB bus kabel voor het domotica systeem op verschillende plaatsten net naast de vermogenbekabeling ligt zonder enig probleem. Als je een EIB buskabel ontmanteld zal je zien dat er naast de metalen vlecht ook nog een aluminium folie mantel zich bevindt in de kabel, vandaar....

Groeten,

Gino
The sky is the limit!!!
XiPHiAS
DomoFan
Posts: 39
Joined: Sun Sep 11, 2005 3:42 pm
Contact:

Post by XiPHiAS »

UTP heeft ook een fijne alu bescherming. Ik ga kijken om merendeel toch te scheiden en op de plaatsen waar het niet kan of 'onnodig' moet rondgaan ze eventueel toch samen te leggen.

thx
ringods
DomoExpert
Posts: 69
Joined: Mon Jan 03, 2005 9:55 pm
Location: België

Post by ringods »

Ik heb in mijn huis toch zoveel mogelijk mijn Cat6 UTP los van mijn elektriciteitsleidingen te leggen. Dat is me vrij goed gelukt. Waar ze toch samenkomen, probeer ik ze zo veel mogelijk haaks op elkaar te laten kruisen. Dit is veel minder een probleem dan leidingen die naast elkaar liggen.

Technoboy, ik denk dat er niet zo veel data verkeer is over een EIB kabel, in tegenstelling met UTP waar de mate van interferentie belangrijk wordt naarmate de bandbreedte stijgt. Als je binnen enkele jaren Gigabit ethernet wil aankunnen, dan investeer je best in Cat6 bekabeling en neem je jezelf de tijd om de kabels zo goed mogelijk te schikken.

Ringo
technoboy
DomoMember
Posts: 14
Joined: Fri Sep 16, 2005 12:48 pm
Location: Lokeren - België

Post by technoboy »

Beste Ringo,

Inderdaad, ik ga natuurlijk mij EIB bekabeling niet gebruiken om bijvoorbeeld hoge bandbreedte benodigde applicaties mee aan te sturen.

Hiervoor heb ik inderdaad een aparte bekabeling met (!) Cat6 reeds voorzien.
Maar de vraag was echter of er interferentie zo kunnen ontstaan, en ik moet zeggen zelfs in applicaties zoals bureel omgevingen met complexe IT structuren die heel wat bandbreedte vereisen en waar na enkele jaren een kluwen van kabels (vermogen kabels doorheen databekabeling!) is getrokken heb ik tot nu toe nog geen echte problemen gezien. Dit zolang je natuurlijk kabels gebruikt die voorzien zijn van een degelijke afscherming.

Gino
The sky is the limit!!!
highvolt
DomoFan
Posts: 35
Joined: Tue Oct 04, 2005 9:23 pm

Post by highvolt »

heel even ter algemene informatie:

Als er mensen zijn die twijfelen of ze XVB kabel en FTP kabel !zonder buis! bij elkaar in de muur mogen slijpen, dan is het antwoord JA.

Ik zat namelijk zelf met deze vraag, en Xavier Malherbe van OCB heeft me hier zeer spoedig een antwoord op kunnen geven.

Leg ze wel zo ver mogelijk uit elkaar waar het kan, om eventuele storingen te voorkomen.

mvg,
Wim
hallo
DomoFan
Posts: 46
Joined: Thu Aug 25, 2005 8:22 pm

Re:

Post by hallo »

highvolt wrote:heel even ter algemene informatie:

Als er mensen zijn die twijfelen of ze XVB kabel en FTP kabel !zonder buis! bij elkaar in de muur mogen slijpen, dan is het antwoord JA.

Ik zat namelijk zelf met deze vraag, en Xavier Malherbe van OCB heeft me hier zeer spoedig een antwoord op kunnen geven.

Leg ze wel zo ver mogelijk uit elkaar waar het kan, om eventuele storingen te voorkomen.

mvg,
Wim
Voor je keuring zal dit geen enkel probleem zijn. Wat trekken zich trouwens aan van die signalisatiebanen.
Als ik het goed voor heb is de afstand die gedocumenteerd is, steeds hart-afstand. Dus met 2 leidingen in buis naast elkaar heb je die al. Je moet natuurlijk niet leiding van een zware compressor naast je utp-ethernet willen leggen.
VDB
DomoFan
Posts: 33
Joined: Fri Mar 03, 2006 5:55 pm

Post by VDB »

Heb jullie tips gevolgd en coax, VOB en FTP zo ver mogelijk uit elkaar gehouden en indien dit niet kon, loodrecht proberen kruisen.

Alhoewel men mij op het werk zot verklaarde, \"er is toch draadloos internet\", toch maar 570m FTP CAT6 gelegd.
ringods
DomoExpert
Posts: 69
Joined: Mon Jan 03, 2005 9:55 pm
Location: België

Post by ringods »

VDB,

Laat je collega's op het werk maar denken dat je gek bent. Een tweetal maanden geleden stond er in HUMO een artikel over \"draadloos\" in het algemeen en de invloed hiervan op de mens. Al die golven zijn blijkbaar toch niet zo onschuldig als gezegd wordt. Er was sprake van slaapstoornissen, verhoogd stress niveau etc..

Ik heb de proef op de som genomen omdat ik zelf ook niet zo vast meer sliep: 1 tot 2 maal per nacht werd ik wakker. Ik heb dan de wireless muis, het wireless internet, maar vooral de DECT draadloze telefoon afgelegd. De eerste week nog niet veel verschil, maar vanaf de tweede week begon ik beter te slapen. Niet langer, maar wel een rustiger en diepere slaap. Het resultaat was dat ik 's morgens beter uitgerust ben.

Op mijn GSM na doe ik dus alles wired! Wat betreft de GSM: ik leg die nu zo veel mogelijk op mijn bureau in plaats van die in mijn broekzakken te laten zitten.

Groeten,

Ringo
Post Reply