Overzicht Domoticasystemen en hun specifieke kenmerken

Aanbieders stellen zich voor ... / Des sociétés se présentent

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Overzicht Domoticasystemen en hun specifieke kenmerken

Post by on4cet »

Om aan de vraag naar overzicht tegemoet te komen kan je hier een geordende lijst vinden van domoticasystemen met hun specifieke kenmerken ...

Toevoegingen kunnen gedaan worden door een nieuwe topic aan te maken, en dan zal ik hem hier in de lijst bijvoegen waarna ik het origineel topic kan verwijderen !

>> TEST FASE <<

bTicino - MyHome
Merk : bTicino
Systeem : MyHome
Bus : SCS (Simple Control System)
Open Source : Neen
Sturing via pc :
Andere :

Siemens, Merten, Gira, Jung - Instabus
Merk : Siemens, Merten, Gira, Jung etc...
Systeem : Instabus
Bus : EIB (European Installation Bus)
Topology : De-centraal & Centraal
Open Source :
Sturing via Pc :
Andere :

Abb - iBus
Merk : Abb
Systeem : iBus
Bus : EIB (European Installation Bus)
Topology : De-centraal & Centraal
Open Source :
Sturing via pc :
Andere :

Hager - Tebis
Merk : Hager
Systeem : Tebis
Bus : EIB (European Installation Bus)
Topology : De-centraal & Centraal
Open Source :
Sturing via Pc :
Andere :


Mvg,

Bart
Last edited by on4cet on Mon Dec 19, 2005 10:47 pm, edited 5 times in total.
There's No Home Like An Automated Home ...
Gizzmo
DomoExpert
Posts: 86
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:34 am

Post by Gizzmo »

enkele mogelijke toevoegingen:

- Info Website adres (kunnen er eventueel meerdere zijn)
- Een doe het zelf rating (op 5 bv.)
- integratie met Realtime PC controlle mogelijk? en zo ja opensource/of fabrikant afhankelijk.
- korte beschrijving van de mogelijkheden (bv. light, security, audio, ...)

Thx :wink:
David
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Hey Gizzmo,

Even je ideeën overlopen :

Link naar fabrikant, is dit nog wel nuttig, als ze al bij de links vermeld staan ... Is een beetje overkill lijkt me ...

Doe het zelf rating, tja, wat voor de 1 goed te doen is, houd een ander liefst z'n handen van af ... Probleem is hier, wie gaat hier dan over oordelen ? Ik alvast niet ... Ik zou EIB ook een 5 kunnen geven qua zelf installatie, maar als je dat zelf kan, kan je alle andere volgens mij ook ...
Ik wacht hier nog wat meer reacties af, alvorens dit ertussen te zetten, temeer omdat ik er zelf niet over kan oordelen, en op welke punten gaan we evalueren, software vrij of niet, kostprijs ervan, moeilijkheid van programmeren etc... ?
Die korte beschrijving van de mogelijkheden zou ik dan als een aparte posting beschouwen onder de sticky, en deze kan iedereen zelf invullen, ik ga er dan wel proberen een lijn in te krijgen, en eens de lijn vastligt, is het best dat iedereen een bepaald systeem op dezelfde wijze uitdiept !

Groeten,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Gizzmo
DomoExpert
Posts: 86
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:34 am

Re:

Post by Gizzmo »

on4cet wrote:Hey Gizzmo,

Die korte beschrijving van de mogelijkheden zou ik dan als een aparte posting beschouwen onder de sticky, en deze kan iedereen zelf invullen, ik ga er dan wel proberen een lijn in te krijgen, en eens de lijn vastligt, is het best dat iedereen een bepaald systeem op dezelfde wijze uitdiept !
Bart
Als ik het dan goed begrijp krijg je onder de sticky een lijst van Threads van de verschillende systemen waar mensen hun ervaringen kwijt kunnen?
Lijkt me zeker niet slecht.
De rating is natuurlijk een geval appart, en wellicht voor mij ook een beetje beroeps misvorming, ik werk namalijk in een test labo. Ideaal zou zijn dat we alle systemen naast elkaar zouden kunnen leggen en er van uit een "Doe Het Zelf" stand punt naar konden kijken. Maar die mogelijkheid lijkt me eerder onwaarschijnlijk :wink:

GreetZ
David
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Hey David,

In zekere zin, zou een thread met ervaringen ook kunnen, maar die zijn overal op het forum al te vinden hé ...

Neen, wat ik bedoel is, dat in de sticky een opgesomde lijst staat van systemen, en dat daaronder inderdaad gewone postings komen, waarin gebruikers van zo'n systeem, het systeem meer kunnen uitdiepen, qua mogelijkheden enzo, dit nog steeds op een korte en bondige wijze, maar wel verder uitgediept ... Je zei het zelf al, opsommen wat mogelijkheden zijn qua audio/video etc... maar ook de rest ...

Ik ga een categorie requests maken denk ik, dan kunnen deze postings daarin, en blijft de categorie domoticasystemen voorbehouden voor hetgeen ik hierboven bedoel ... zonder deze topics te moeten deleten !

Groeten,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
embeeke
DomoMember
Posts: 1
Joined: Fri May 12, 2006 8:34 am
Location: Mechelen - België
Contact:

X10 domotica

Post by embeeke »

Ik lees hier niets terug over X10 domotica, zeer betaalbaar, eenvoudig te installeren en makkelijk uitbreidbaar!

Neem eens een kijkje op http://www.intellihome.be
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

@Embeeke,

De bedoeling is, dat er door gebruikers van systemen toevoegingen worden gedaan (zoals jij nu gedaan hebt). En als we er een paar bij mekaar hebben, wordt de grote lijst bovenaan aangevuld(herwerkt) ...

Groetjes,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
johan swinnen
DomoExpert
Posts: 63
Joined: Sat Jan 08, 2005 3:45 pm
Location: Lier - België

Post by johan swinnen »

Bart,

onderstaande is eigelijk allemaal het zelfde:
instabus of i-bus of tebis zijn gewoon marketing namen voor hetzelfe nl EIB/KNX
Toch enkel extra's :
Open Source : nee
Sturing via Pc : mogelijk via o.a. OPC (OLE for Process Control ) Visual basic, en andere....
Andere : Programmering via ETS
andere mogelijkheden via Powerline EIB (bus over 230V lines) of Wireless EIB (radio waves)


Siemens, Merten, Gira, Jung - Instabus
Merk : Siemens, Merten, Gira, Jung etc...
Systeem : Instabus
Bus : EIB (European Installation Bus)
Topology : De-centraal & Centraal
Open Source :
Sturing via Pc :
Andere :

Abb - iBus
Merk : Abb
Systeem : iBus
Bus : EIB (European Installation Bus)

Hager - Tebis
Merk : Hager
Systeem : Tebis
Bus : EIB (European Installation Bus)
User avatar
simonjo
DomoExpert
Posts: 76
Joined: Fri Feb 04, 2005 9:43 am
Location: Boom

En wat met PHC van PEHA

Post by simonjo »

Ik denk dat het PHC systeem van PEHA gerust mee in het lijstje mag.

Officiele websites:
============
www.peha.de
www.peha.be ofte www.demaegd.be


Forums:
======
http://phc.foren-city.de/
http://www.demaegd.be/phcforum/index.php


Tips:
====
Het PHC systeem heeft maakt gebruik van een centrale stuureenheid welke middels een RS485 connectie met de input en output modules verbonden is (in rechte lijn).

Als inputs kan je gewone drukknoppen gebruiken die in ster aan de input modules verbonden zijn.

De communicatie tussen de verschillende systeem modules onderling is een PEHA bedrijfseigen protocol. Dit protocol wordt hergebruikt op een hoger niveau om met een PC applicatie te praten, hierbij zijn dan extra routeringsfuncties toegevoegd.

Web Interface:
==========
Er is ook een niet officiele webinterface beschikbaar welke op een Windows PC draait, meer info op http://users.telenet.be/simonjo


mvg, Jo
Anny
DomoMember
Posts: 7
Joined: Tue Jul 04, 2006 8:00 am

Post by Anny »

Op de website van VEI (Vlaams Elektro Innovatiecentrum) staat een overzicht van alle domotica-systemen die verkrijgbaar zijn in Vlaanderen.
http://www.vei.be.
Z-Blocker
DomoFan
Posts: 23
Joined: Tue Apr 25, 2006 1:53 pm

OpenWebNet

Post by Z-Blocker »

Eigenlijk is MyHome van BTicino wel open source.
De SCS communicatie tussen actuatoren en bedieningselementen is niet open volgens mij maar de communicatie tussen SCS en de rest van de eventuele systemen wel.
Dit heet OpenWebNet en BTicino heeft hier een aantal documenten over gepubliceerd met de beschrijving en werking ervan.

Z.
PieterPietersen
DomoMember
Posts: 1
Joined: Wed Feb 24, 2021 10:08 am

Re: Overzicht Domoticasystemen en hun specifieke kenmerken

Post by PieterPietersen »

ik zit er over te denken om een domotica systeem te laten installeren door https://denko.nl/. iemand ervaringen met deze partij?
Post Reply