Gevaar

Dingen die nergens anders thuis horen ... / Sujets qui n'entrent pas dans les autres catégories ...

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Gevaar

Post by on4cet »

Kettingen voor uwe kleine vast te leggen ?
Hekwerk aan de binnenkant voor uw raam ?
Nekversteviging, bv. de gebruikte modelletjes na een whiplash ?

Perimeter beveiliging, je kan bv. van de firma Optex, van die PIR's kopen die gewoon 1 rechte lijn maken, als je die vlak naast je gevel hangt, ga je gegarandeerd alarm genereren als iemand z'n hoofd door het raam ofzo steekt ...

Ik dacht eerlijk gezegd hé, en nu gaan we wat serieuzer worden, hoewel die perimeter oplossing niet zo gek is, enfin, ik zei dus, ik dacht dat Somfy nieuwe motoren op de markt hebben die stoppen als ze weerstand gewaar worden ... Maar juiste types heb ik nog niet gevonden ... Zoek er eens achter en laat het hier weten ! Maar ze bestaan sinds kort !

Bart
Last edited by on4cet on Mon Feb 05, 2007 1:42 pm, edited 1 time in total.
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Zorg er dan voor 1 keer eens voor dat de kittekat niet op de vensterbank staat :wink:

Ik zal eens op de site van Optex kijken, ik heb er in ieder geval folders van liggen ook ...

Bart

PS. De link voor het geval hij nog niet bij de links staat
http://www.optexeurope.com/

PS2. De link naar de pdf waar alle modellen instaan !
http://www.optexeurope.com/PDF%20Files/ ... ection.pdf

Kijk naar de modellen BX-80n, VX-402
Attachments
Optex Perimeter 1
Optex Perimeter 1
optex-perimeter1.jpg (43.72 KiB) Viewed 19241 times
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Ja, ik dacht het al ergens gepost te hebben, de nieuwe motoren van Somfy ...

Allez, na lang zoeken heb ik het terug gevonden, ik wist het gewoon, dat het bestond, maar kon het niet direkt terugvinden ....

------------------------------------------------------------------------------------

De Oximo RTS rolluikmotor van Somfy staat garant voor bijzonder bedienings- en installatiegemak.
De voordelen van het RTS-concept zijn met name de afstandsbediening, veiligheid en het gebruikscomfort. Oximo RTS voor rolluiken voegt daar een aantal belangrijke voordelen aan toe.
Deze biedt niet alleen een universele elektrische bediening voor alle soorten rolluiken (ongeacht hun uitrusting), maar garandeert ook een eenvoudige afstelling en een duurzame bescherming van het betreffende rolluik.
Zo is Oximo RTS uitgerust met een intelligente obstakeldetectie in de op- en neerrichting. Dat betekent dat de motor stopt bij een obstakel (bijv. openstaand raam) of vastvriezen van het rolluik.
De motor is gemakkelijk te installeren en vergt geen onderhoud. De automatische nastelfunctie zorgt er bovendien voor dat het rolluik altijd netjes volledig sluit en opent.
Kortom, Oximo RTS is dé rolluikmotor bij uitstek! Vraag uw plaatselijke rolluikleverancier om een demonstratie!

Voordelen Oximo RTS op een rijtje:
Optimale elektrische bediening van rolluiken, met afstandsbediening
Intelligente obstakeldetectie in gehele op- en neerrichting
Motor stopt bij obstakel of vastvriezen
Automatische, maandelijkse nastelfunctie
Optie: automatische op- en neersturing met draadloze tijdklok (evt. met lichtfunctie)
5 jaar garantie op de buismotor en 2 jaar garantie op de besturingen..

------------------------------------------------------------------------------------

Groeten,

Bart
Thorgal
DomoFreak
Posts: 121
Joined: Thu Nov 20, 2003 11:40 am
Location: Aalst - België

Intrinsieke veiligheid

Post by Thorgal »

Wat domotica en dit soort toestanden betreft is de situatie duidelijk:
elk toestel moet intrinsiek veilig zijn.
Dit kan gebeuren
- door er sensoren zijn in de aandrijving, zoals dit bvb. bij garagepoorten het geval is
- maar ook door sensoren buiten de aandrijving, die direct aangesloten zijn op de regeling, dus zonder langs het domotica-systeem te gaan.

Betrouw dus NOOIT op je domotica-systeem om de veiligheid van een toestel te garanderen! Zelfs je beste vrienden kunnen lastig gaan doen als hun kind z'n vingertjes kwijtgeraakt tussen een automatisch sluitend raam. Een verzekeringsmaataschappij zal weinig oren hebben naar de knappe programmering van je PLC: jij bent als installateur IN EERSTE INSTANTIE verantwoordelijk voor de veiligheid van wat je gerealiseerd hebt.

N.B. Dit heet \"Functional Safety\" (vergeleken met \"Electrical Safety\" of EMC) en is de horror voor heel wat produkten. Het verklaart meteen ook sommige prijsverschillen...
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

OK, dus de enige goede oplossing voor een rolluikmotor lijkt die nieuwe van somfy te zijn, maar ik wil geen RTS (geen radiotechnologie) ...

Wat dan ?


Bart
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Naar aanleiding van die Oximo RTS heb ik eens contact opgenomen met Somfy Belgium, en daarvoor hebben ze me gisteren teruggebeld, met het spijtige nieuws, dat de Oximo RTS geen variant zal krijgen zonder RTS ...

De reden waarom alleen die RTS de obstakeldetectie heeft, zou komen doordat alle andere motoren gewoon mechanisch gestuurd worden, en die oximo RTS zou elektronisch gestuurd worden.

Volgens deze persoon, zou (zoals eigenlijk verwacht) die obstakeldetectie volledig gebaseerd zijn op het feit, dat die motor meer weerstand zal ondervinden in het geval het luik een obstakel tegenkomt. Daardoor zal de motor meer stroom verbruiken, het elektronisch circuit detecteert dat, en legt het hele zaakje stil ...

Nu is mijn vraag, kan je dit ook niet op een andere manier implementeren bij conventionele rolluikmotoren ?

Ik dacht aan een soort meting te doen zoals met een VDR (voltage dependant resistor) maar ik vermoed dat de spanning wel hetzelfde zal blijven, maar hoe ga je nu die stroom meten ? Want dan zou je kunnen meten hoeveel dat rolluik normaal gezien verbruikt (eventueel nog 's winters gemeten (ijs enzo)), en daar het circuit aan ijken, gaat de motor dan meer verbruiken (mits kleine marge voor toleranties enzo), dan weet je dat hij tegen iets aan duwt, en kan je de motor afschakelen ...

Iemand een idee ... komaan jongens ... eens zien welke knappe koppen er hier allemaal ronddolen ...

Groeten,

Bart
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Ben juist aan het denken, er bestaan toch ook speciale diodes, die alleen de stroom geleiden, als hij onder een bepaalde amperage komt ?

Of ben ik nu mis, en is dat ook spanning, waarop die werkt ?


Hmm, effe vorig berichtje wijzigen en wat toevoegen, heb juist al wat info gevonden, het bestaat dus, nu alleen nog zien hoe we dit kunnen integreren, want je moet natuurlijk exact kunnen bepalen hoeveel de normale stroom is, die er door de leidingen gaat in 't geval de motor naar omlaag gaat ...

-------------------------------------------------------------------------------------

The CDR(Current Dependent Resistor) is a refinement of the PTC thermistor. It's a relatively new component. The CDR has a more instant switch from low(a few ohms) to a high resistance(several kiloohms) than the PTC.

The CDR is manufactured for different 'switching' currents, and is used instead of a fuse. If the current through the CDR gets higher than the switching current the temperature in the component rises. This causes the resistance to rise rapidly, thous protecting the rest of the electronics in the circuit. When the temperature falls again, the resistance returns to the low state.

-------------------------------------------------------------------------------------

Bart
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Elke rolluikmotor heeft in principe een aparte draad voor 'up' en een aparte draad voor 'down', dus als je alleen voor de down draad een stuk elektronica voorziet, dan zit je goed hé ...

Je hoeft het verschil niet te weten tussen arduin of een vinger hé... Een beetje te veel weerstand, en de motor moet stoppen ... Natuurlijk, een vinger is al vlug geraakt, maar zou zo'n motor zo hard duwen, dat uw hand erafgaat ???? Dus, ook al zal 't pijn doen, dan zal die motor uiteindelijk toch teveel weerstand ondervinden hé ... Als ze het in de motor zelf kunnen oplossen via elektronica (somfy), dan moet het toch ook voor de motor kunnen ??

Bart
Last edited by on4cet on Mon Feb 05, 2007 1:42 pm, edited 1 time in total.
PLC_Domestic
DomoMember
Posts: 1
Joined: Fri Jan 13, 2006 12:25 am

Post by PLC_Domestic »

Selve verkoopt rolluikmotoren die obstakels detekteren.

Je kan eens op onderstaande link kijken


http://www.selve.de/index.php?id=47&L=5
Attachments
Prospekt_TR_4-Seiter_03.pdf
PDF
(204.43 KiB) Downloaded 983 times
Dumor
DomoFan
Posts: 15
Joined: Sun Jan 29, 2006 10:47 am
Location: Kortrijk - België

Post by Dumor »

Er zijn ook LEM modules die hiervoor kunnen dienen. Zie www.lem.com bij current transducers. Die dingen zijn meer dan precies genoeg, maar qua prijs heb ik echt geen idee.
Ik geloof ook dat een elektronicakenner zelf iets in die aard kan bouwen.

Greetz
Post Reply