Dimmer 0/1-10V voor lage belasting (ledspots) gezocht

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Dimmer 0/1-10V voor lage belasting (ledspots) gezocht

Post by roeln »

Hallo,
de kogel is door de kerk, ipv halogeensopts zullen we leds kiezen (van leditlight.net).
Het zoeken van een 0-10V of 1-10V naar 230ACV dimmer hiervoor is echter niet evident precies.
De Niko universele dimmer en het velleman bordje vallen al af omdat ze een minimale last van 60W nodig hebben. Bij mij is de last amper 24W....

Ik ben nu de eltako SUD12 + LUD12 aan 't overwegen, maar eltako kan mij niet garanderen dat het zal werken... leuk....

iemand ideeen? In feite moet je toch zo'n goedkope draaiknopdimmer kunnen ombouwen, niet?
koenbelgium
DomoFan
Posts: 24
Joined: Thu Jun 01, 2006 9:18 pm
Location: Merelbeke - België

Re: Dimmer 0/1-10V voor lage belasting (ledspots) gezocht

Post by koenbelgium »

Let op met dimmers voor leds. In tegenstelling tot gloeilampen en halogeenspots gebeurt het dimmen dmv de stroomsturing en niet de spanning. Dit zorgt ervoor dat je speciale voedingen nodig hebt.
In mijn keuken heb ik afgelopen maand ook leds geplaatst met voedingen waar er een 0-10V of 1-10V sturing ingebouwd zit.
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Post by roeln »

nee nee, de leds van leditlight zijn drop-in replacements voor halogeenspotjes.
De gu10 versie bijvoorbeeld is dimbaar op 230v.
De led zelf bevat de elektronica om de grootte van de wisselspanning te meten om dit om te zetten in de juiste gelijkstroom.

Maar misschien moet ik van deze leds afstappen en toch via een stroombron werken. Het ververlende daaraan is dat je de polariteit juist moet krijgen dan aangezien de stroombronnen altijd gelijkstroom zijn
pipodc
DomoExpert
Posts: 55
Joined: Mon Aug 07, 2006 5:20 pm
Location: Antwerpen - België

Post by pipodc »

Idd, lijkt me ook best om direct met DC te werken. De conversie tussen AC en DC zou beter (goedkoper, stabieler, zuiniger/eficienter) moeten kunnen in een aparte transfo dan apart per lichtpunt. Met PWM pulse width modulation (heel snel aan/uit schakelen) worden LED meestal gedimd, eventueel met twee (amber/blauw of wit) of drie kleuren (rgb) om alle mogelijke schakeringen weer te geven. Ik denk dat je daar over tijd beter mee gaat zijn. Die plug-ins zijn een tussenoplossing voor mensen die de keuze niet meer kunnen maken. Ik vermoed ook grote meerkost in installatie en in verbruik en in duurzaamheid. Keep us posted !
Post Reply