cv ketel sturen vanuit de gsm interface van alarm

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
Pol VDS
DomoMember
Posts: 9
Joined: Thu Dec 25, 2008 2:04 pm

cv ketel sturen vanuit de gsm interface van alarm

Post by Pol VDS »

Hallo,

Vraag me af of het voor mij als beginner niet beter te vertrekken vanuit de de standaard cv-techniek aan de ene kant (wegens modulerende thermostaten die zijn afgestemd op de ketel van de fabrikant, en waarvan ik zelf dus liever afblijf) en de standaard alarmtechniek (wegens wettelijke bepalingen en lagere kostprijs) aan de andere kant. En daarbij de (zelfgebouwde) domotica tot een minimum beperk.

Ik heb standaard cv:
Ketel Vaillant ecotec 296
Modulerende kamerthermostaat: Vaillant Calormatic VRT 392

Ik heb alarm:
Abus Terxon M centrale
Abus, gsm interface AZ6400
Ook nog een ‘relaisplatine’ABUS AZ5140


Mijn vraag is:
Kan ik met de gsm interface die ik al heb in het alarm ook de cv ketel (brander en pomp) op afstand aan- en uitzetten. (Helaas heb ik geen elektronische ventielen op mijn collector voorzien.)
Volgens folder van de AZ6400 kan dat. Maar ze detailleren niet hoe.
(Liefst zou ik de hele manuele modus van de calormatic kamerthermostaat willen sturen. Maar dat schijnt volgens Vaillant niet te kunnen. Dus moet het de ketel zijn. Vaillant heeft zelf ook een gsm interface, maar dan betaal ik natuurlijk nog eens bijna 500 euro)

Heeft iemand ervaring met deze non-domotica oplossing?

groetjes,
Pol
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Wat JOU alarmcentrale kan, kan ik zo niet direkt inschatten, maar de mijne heeft dus de mogelijkheid van x-aantal ingangen en uitgangen te programmeren en dus ook te gebruiken voor sturing van wat dan ook ...;

Deze ingangen kunnen gebruikt worden voor detectoren (alarm), magneetcontacten (alarm), etc ... , maar ook voor bv. schemerschakelaars, EN, temperatuur of lichtsensors die een analoge waarde kunnen doorgeven ... En Pol, LET OP ... Voor deze laatste te kunnen gebruiken, moet je dus ingangen hebben die ANALOGE waarden kunnen registreren !!! Bij mijn alarmcentrale kan ik dat op alle ingangen van het hoofdboard, maar niet op die van het add-on board ... Gelukkig kan ik wel meerdere hoofdboards (mainboards dus) aan mekaar linken, om op die manier zeker genoeg voorhanden te hebben, maar dit moet je zeker na kijken ... (ik heb momenteel 32 inputs en 32 outputs) En waarom heb je dit zeker nodig, omdat je temperatuursensors anders geen temperatuurwaarde gaan kunnen doorsturen ! Als je enkel digitale ingangen hebt (wat in principe voor een alarmcentrale genoeg zou moeten zijn ook), is het ofwel te koud, ofwel te warm, want hij kan enkel maar de ingang hoog of laag zetten ...

Bij elk normaal alarmsysteem (en dus vermoedelijk ook dat van U) kan je via een gsm-kiezer ELKE uitgang aansturen (lees het echter na) … Dus, hangt het vanaf dan enkel nog af van het feit of je ketel hier ingangen voor heeft ... Want de uitgangen van je alarmcentrale kunnen wederom enkel AAN of UIT gezet worden. Bij mijn Viessmann ketel kan het zeker via een extra module die er voor te koop is, maar gezien onze onregelmatige uren en de kinderen in huis, heeft dat weinig zin, en heb ik gewoon geprogrammeerd dat deze om 5.30 ofzo begint te verwarmen en als we vertrekken zet ik hem zelf op spaarstand, maar rond 16.00u begint hij dan terug op normale stand te verwarmen, zodat het terug lekker warm is tegen dat we thuiskomen.

Ganse sturingen van thermostaten overnemen kan bijna nooit, of je moet een EIB (domotica) gestuurd exemplaar hebben. Of eventueel eentje van een ander merk van domoticamateriaal.

Die luxor (cfr. e-mail) is mijn insziens volledig overbodig, want al die functionaliteiten zitten misschien wel in je alarmcentrale. De mijne kan het in ieder geval allemaal ... en voordeel daarvan is dan, dat je direkt het een en ander kan koppelen Bv. Als ik het alarm opzet in \"away mode\" dan gaan automatisch ALLE lichten uit, als ik het op \"night mode\" zet, dan gaan alleen de lichten van het gelijkvloers allemaal uit. Ook m'n buitenverlichting is gekoppeld aan mijn centrale. Als het donker genoeg wordt (via schemerschakelaar gekoppeld aan de centrale) gaat de buitenverlichting aan, en gaan de rolluiken met kleine vertraging naar beneden, ook wordt er gecontroleerd of m'n garagepoort nog open staat, en indien zo, gaat deze ook na x-aantal minuten dicht. Neem nu nog dat je dat allemaal zou kunnen met die luxor, ik dacht dat deze maar 4 ingangen had ofzo, dus, wat met al die andere dingen die je ineens mee wil sturen ???? Neen, dan zou ik me persoonlijk op een Siemens LOGO ofzo storten, veeeeeel meer mogelijkheden, en veel meer uitbreidingsmogelijkheden (ook nadien te koppelen met EIB) ...

Hou er trouwens rekening mee, dat als je begint te programmeren dat je zo min mogelijk raakt aan de echte alarm-configuratie, zeker als deze gekoppeld is met een dispatch ...

Is er trouwens geen plaats meer bij je collector om electroventielen te monteren ? Vaak door de collector iets te verplaatsen krijg je genoeg ruimte om er zo'n ventiel tussen te zetten .... is vaak maar een paar cm dat je nodig hebt !

Groetjes,
Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Pol VDS
DomoMember
Posts: 9
Joined: Thu Dec 25, 2008 2:04 pm

Post by Pol VDS »

Die luxor (cfr. e-mail) is mijn inziens volledig overbodig, want al die functionaliteiten zitten misschien wel in je alarmcentrale.
Ik zoek een een aanwezigheidssimulatie voor 19 afnemers: 4 prises, 5 jaloesieën en 10 lampen, in functie van uur van de dag, en seizoen. Verder een paniekknop, en een alles-uitknop in de hal,

De Luxor 400 heeft inderdaad maar 4 uitgangen. De luxor 414 met tijdskok is ook beperkt.

Hoe kan ik hier het best vanuit de alarm te werk gaan?

Mijn situatie:
Omdat ik niet wist hoe te beginnen heb ik alles in VOB voor 230V getrokken, in de klassieke gladde pijp zodat ik nog eventueel kan natrekken.
De afnemers die ik centraal wil manipuleren hebben achter hun schakelaar in de kamer een VOB 1,5m² schakeldraad naar de verdeelkast. Verder geen 24 volt of diodes.
Mijn alarmcentrale is een Terxon M van Abus.

MVG

Pol
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Zonder in detail te gaan, zit het als volgt :

Naargelang de status van je alarm (thuis,weg,nacht ...) ga je een ingang op je externe sturing (luxor,logo,.....) schakelen. Op die ingangen moet dan een boel programmatie aangebracht worden, zodat de nodige uitgangen van die sturing geactiveerd worden ...

Bv.
* In je alarmcentrale : Als status = away en lichtsensor=donker, dan schakel alarmcentrale output 1 aan (gekoppeld aan bv. input 1 van ext.sturing)
* In je externe sturing : Als Ingang 1 = on, dan schakel output 1 (licht1) aan voor 15 minuten en schakel output 2 (licht2) aan voor 15 minuten, na 15 minuten schakel output 2 (licht2) terug uit (off) en schakel output 3 aan voor 5 minuten ...

Enfin, heel simplistisch uitgelegd, maar jullie begrijpen het wel hé, dus, het alarm zorgt er alleen voor dat er een 'situatie' kenbaar gemaakt wordt aan de sturing, en die zorgt dan bv. voor heel het aanwezigheids-simulatieprogramma ...

Capiche ?

Mvg,
Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Pol VDS
DomoMember
Posts: 9
Joined: Thu Dec 25, 2008 2:04 pm

Post by Pol VDS »

Enfin, heel simplistisch uitgelegd, maar jullie begrijpen het wel hé, dus, het alarm zorgt er alleen voor dat er een 'situatie' kenbaar gemaakt wordt aan de sturing, en die zorgt dan bv. voor heel het aanwezigheids-simulatieprogramma .

Dank voor uitleg,
geloof dat ik het begrijp ??? Akls niet-technicus.
Eén signaal van hetzij alarm, hetzij gsm, zet een interne programmatuur voor aanwezigheidssimulatie in werking. I in een logo/plc.

Zie ik het goed dan kan de luxor 400 samen met luxor 414 hier uitkomst bieden. Daar zit al een simulatiepragramma in (random tijdsklok meen ik) Maar het aantal uitgangen is te klein voor mijn 19 lampen/afnemers.
Misschien kan ik aantal lampen tegelijk op één uitgang zetten. In praktijk laat je immers niet alle combinaties lopen, maar een beperkt aantal.

groeten,

Pol
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

In wezen zou je elke lamp apart moeten kunnen sturen, maar je kan daar zelf bepalen hoe ver je wil gaan hé ...

Er zijn mensen genoeg die 1 lampje laten branden in de living ... Terwijl een echte simulatie ook de tv aan en uitzet, lampen laat aangaan alsof je van de ene ruimte naar de andere gaat en zo verder door je huis loopt ...

Zelf te bepalen zou ik zeggen ...
There's No Home Like An Automated Home ...
Post Reply