Viking klemmen

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
Z-Blocker
DomoFan
Posts: 23
Joined: Tue Apr 25, 2006 1:53 pm

Viking klemmen

Post by Z-Blocker »

De verbouwingswerken zijn op het einde gelopen en nu zou ik alle electriciteit willen laten keuren.
Nu blijkt dat de Legrand Viking railklemmen die ik heb gebruikt te groot zijn waardoor ze niet helemaal in de kast passen.
De afstand van de DIN rail en de uitsparing die aanwezig is in het deksel van de kast is te klein waardoor de railklem er dus iets door steekt.
Omdat de railklem dan niet afgeschermd zit vermoed ik dat dit niet kan worden goedgekeurd.

ImageImage

In de afbeelding hierboven probeer ik de situatie weer te geven.
Het gedeelte onder het rode kruis steekt dus uit.

De reden is waarschijnlijk dat dit railklemmen zijn met dubbele verbinding zoals je kan zien: http://www.ecataleg.be/details.php?prod ... _2252_2253
Legrand heeft hier ook geen bescherming voor blijkt nu later. Voor de railklemmen met 1 verbinding bestaat dit wel.

Ik zoek nu een degelijke oplossing om dit aan te passen. Zijn er andere railklemmen dan de Legrand Viking met 2 verbindingen die niet hoger zijn dan afstand tussen de DIN rail en de uitsparing van de kast?

Z.
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Post by roeln »

jammer..


wago heeft verschillende modellen die wel voldoen. Ik heb er zelfs met 3 etages die geen probleem zijn...
http://www.domotix-forum.be/phpBB2/view ... light=wago


Maar alle verbindingen zitten precies toch onder de afdekplaat? Alle klemmen nu nog vervangen is een vervelende en dure klus
:roll:
Kan je de rail niet wat naar achter proberen te verschuiven?
Z-Blocker
DomoFan
Posts: 23
Joined: Tue Apr 25, 2006 1:53 pm

Post by Z-Blocker »

roeln:

De verbindingen ztten juist onder de afdekplaat inderdaad maar de vijsjes kan je wel aanraken van buiten af met iets dun als een nagel ofzo. Ik denk dat het waarschijnlijk daarom zou worden afgekeurd. Waarschijnlijk zal ik alle klemmen moeten vervangen :(

De klemmen van wago heb ik ook al eens bekeken maar ik vind daar geen technische fiche van met afmetingen enzo.

Z.
User avatar
ON4TOP
DomoFreak
Posts: 112
Joined: Fri Jun 30, 2006 12:42 am
Location: Bavikhove - België

Post by ON4TOP »

simpelste lijkt me ook de Din-Rail dieper te steken .. bij de meeste kasten kan dat ... de vraag is natuurlijk of het genoeg is ...
bij mijn merlin gerin kast kan ik vrij diep gaan , weet natuurlijk niet welk kast jij hebt .. en hoe diep die klemmen precies zijn ..
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Post by roeln »

op wago.be staan toch alle technische gegevens?

ik heb de 870-551 als 3-etage klem voor de svv's:
Image
is 5,25 cm


en de 870-501 als 2-etage klem voor 220V:
Image
is 4 cm hoog
Z-Blocker
DomoFan
Posts: 23
Joined: Tue Apr 25, 2006 1:53 pm

Wago

Post by Z-Blocker »

Bedankt om het eens na te meten. Ik denk dat de wago klemmen het interessantste zijn omdat ik de rail in de kast niet dieper kan steken. Toen ik 2 jaar geleden begonnen ben heb ik mij 2 van die Vynckier fix-o-rail kasten laten aansmeren omdat het goedkoper was dan een grote. Ik daar al niet anders dan miserie met gehad. Waar heb je de jouwe precies gekocht? De groothandel waar ik normaal ga heeft ze niet en kan ze pas bestellen vanaf een bedrag van 190 euro. Bedankt!

Z.
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Post by roeln »

heb ze niet nagemeten hoor, afmetingen staan op de site. 8)

Ik alles gekocht by De Meutter in Heist-op-den-Berg (http://www.pauldemeutter.be/). Niet bij de deur voor mij maar wel heel goede prijzen.
Die klemmen die ik heb hebben ze daar zelfs gewoon in voorraad, en accessoires ook.
Z-Blocker
DomoFan
Posts: 23
Joined: Tue Apr 25, 2006 1:53 pm

Post by Z-Blocker »

Mega bedankt!
Ik ze eens een bezoekje brengen.

Z.
User avatar
ON4TOP
DomoFreak
Posts: 112
Joined: Fri Jun 30, 2006 12:42 am
Location: Bavikhove - België

Post by ON4TOP »

ik heb de mijne ooit online bij Rs-Components besteld dacht ik .. of toch heel deel ervan ..

3etage ( prijs EXCL BTW )
http://be02.rs-online.com/web/search/se ... rm=870-551

2etage ( prijs Excl BTW)
http://be02.rs-online.com/web/search/se ... rm=870-501

Andere deel bij EIBMARKT , was nog een heel stuk goedkoper ...

2etage ( prijs incl BTW )
http://www.eibmarkt.com/cgi-bin/eibmark ... /NS0450625

3etage ( prijs incl BTW )

http://www.eibmarkt.com/cgi-bin/eibmark ... /NS0456360


Had beetje zelfde probleem met groothandel , was nie courrant en ging te lang duren voor ik ze had etc ..
Last edited by ON4TOP on Wed Nov 05, 2008 7:54 pm, edited 4 times in total.
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Die Wago railklemmen komen me precies bekend voor ... Ik denk dat ik er volgens mij al 200 in m'n kast zitten heb ... (2etage) ...

Met deze klemmen kan je echter ook nog aan de geleiders als je er iets puntig insteekt hoor, maar dat zijn geen normale situaties hé ...

Meestal gaat men uit van normale aanraakgevoeligheid, en dus denk ik dat de meeste klemmen met dieperliggende contacten wel zullen voldoen


Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
User avatar
ON4TOP
DomoFreak
Posts: 112
Joined: Fri Jun 30, 2006 12:42 am
Location: Bavikhove - België

Post by ON4TOP »

Lol ja Bart kheb op u advies dezelfde gekocht indertijd hehe :)
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Never change a winning team hé tom !

;-)
There's No Home Like An Automated Home ...
Cuball
DomoMember
Posts: 1
Joined: Tue Feb 17, 2009 11:51 am

Post by Cuball »

Ik ben ook bezig met het opbouwen van mijn elektriciteitskast, ook heb ik 2etage Viking klemmen voorzien om al mijn draden te laten op toekomen.

Ik heb zelf nog niet gekeken of deze klemmen afgeschermd kunnen worden achter een afdekplaatje, maar ik vrees er ook voor...

Ik heb wel nog enkele andere vraagjes over deze klemmen:

*het kan toch geen kwaad om op deze klemmen de kringen van de stopcontacten aan te sluiten? Kan dit geen problemen geven indien 1 circuit bv. heel zwaar belast wordt dat de klem begint te smelten?
*Mag ik klemmen waar 230V over staat naast klemmen waar laagspanning over staat klikken? Of is het verplicht hier een isolatieplaatje tussen te plaatsen?
*Is het niet dom om al mijn circuits van de stopcontacten op deze klemmen te laten toekomen om dan mijn automaten te verbinden via deze klemmen ? (is terug een extra verbinding)

ps: ik gebruik 2-etage Viking klemmen van legrand met spoed 5
wimav
DomoFan
Posts: 20
Joined: Fri May 08, 2009 8:46 am
Contact:

Re:

Post by wimav »

Cuball wrote:Ik ben ook bezig met het opbouwen van mijn elektriciteitskast, ook heb ik 2etage Viking klemmen voorzien om al mijn draden te laten op toekomen.

Ik heb zelf nog niet gekeken of deze klemmen afgeschermd kunnen worden achter een afdekplaatje, maar ik vrees er ook voor...

Ik heb wel nog enkele andere vraagjes over deze klemmen:

*het kan toch geen kwaad om op deze klemmen de kringen van de stopcontacten aan te sluiten? Kan dit geen problemen geven indien 1 circuit bv. heel zwaar belast wordt dat de klem begint te smelten?
*Mag ik klemmen waar 230V over staat naast klemmen waar laagspanning over staat klikken? Of is het verplicht hier een isolatieplaatje tussen te plaatsen?
*Is het niet dom om al mijn circuits van de stopcontacten op deze klemmen te laten toekomen om dan mijn automaten te verbinden via deze klemmen ? (is terug een extra verbinding)

ps: ik gebruik 2-etage Viking klemmen van legrand met spoed 5

Bekijk de technische specificaties eens. Daar staat de nominale stroom in en als je dan met de gepaste automaat gebruikt voor die stroom zit je altijd goed. Aangezien je hierop stopcontacten aansluit zouden je klemmen dus minsten 16A moeten kunnen trekken, als ze minder aankunnen afzekeren met lagere automaat of klemmen vervangen. De isolatie spanning tussen 2 klemmen vind je normaal ook in de technische specificaties maar hier zal het normaal geen probleem zijn om klemmen met 230V langs klemmen met laagspanning te zetten
Webbased domotica via beckhoff-controllers: www.dna-software.be
Post Reply