raamcontacten ?

Moderator: Domotix-Moderators

Falcon10
DomoExpert
Posts: 82
Joined: Tue Jul 25, 2006 8:47 am
Location: Lier - België
Contact:

raamcontacten ?

Post by Falcon10 »

Ik vermoed dat velen onder jullie ook wel raamcontacten zullen hebben in de ramen voor het domoticasysteem te laten detecteren of een raam open staat of niet etc.

Wij hebben dat ook nagehoord bij de raamfirma en ehhmm, waren een beetje ontnuchterd bij de prijs van een raamcontact.

Het betreft de raamcontacten van Roto.

Het ene is Roto MTS ( http://www.roto.be/ferr/nl/ferr/etecmts.htm )
Het andere Roto MVS ( http://www.roto.be/ferr/nl/ferr/etecmvs.htm )

Nu komt het grappige ( nuja, wat je grappig noemt ).
De MTS kost zomaar even 100 euro/stuk en de MVS 76 euro/stuk.

Ik had zo eens graag geweten wat jullie voor je raamcontacten hebben betaald, en of jullie eventueel daar een offerte of dergelijk op papier van hebben, dan kan ik dat eens voorleggen bij onze raamfirma, want ik had op een ander forum de prijzen van raamcontacten gehoord gaande van 18 euro tot 65 euro. Maar had dus wel niet verwacht da tik daar zelf nog eens minstens een derde mocht gaan bijtellen.
Uitgaand van het feit dat ik er een 16 tal ga nodig hebben, gaat me dat goedkoper worden als ik gewoon bewegingssensors plaats op men domotica systeem om inbrekers te detecteren, dan dat ik raamsensoren ga gebruiken om open ramen te detecteren.
simbano
DomoFan
Posts: 33
Joined: Tue Jun 27, 2006 12:30 am
Location: Ardooie - België

Re: raamcontacten ?

Post by simbano »

Falcon10 wrote:Ik vermoed dat velen onder jullie ook wel raamcontacten zullen hebben in de ramen voor het domoticasysteem te laten detecteren of een raam open staat of niet etc.

Wij hebben dat ook nagehoord bij de raamfirma en ehhmm, waren een beetje ontnuchterd bij de prijs van een raamcontact.

Het betreft de raamcontacten van Roto.

Het ene is Roto MTS ( http://www.roto.be/ferr/nl/ferr/etecmts.htm )
Het andere Roto MVS ( http://www.roto.be/ferr/nl/ferr/etecmvs.htm )

Nu komt het grappige ( nuja, wat je grappig noemt ).
De MTS kost zomaar even 100 euro/stuk en de MVS 76 euro/stuk.

Ik had zo eens graag geweten wat jullie voor je raamcontacten hebben betaald, en of jullie eventueel daar een offerte of dergelijk op papier van hebben, dan kan ik dat eens voorleggen bij onze raamfirma, want ik had op een ander forum de prijzen van raamcontacten gehoord gaande van 18 euro tot 65 euro. Maar had dus wel niet verwacht da tik daar zelf nog eens minstens een derde mocht gaan bijtellen.
Uitgaand van het feit dat ik er een 16 tal ga nodig hebben, gaat me dat goedkoper worden als ik gewoon bewegingssensors plaats op men domotica systeem om inbrekers te detecteren, dan dat ik raamsensoren ga gebruiken om open ramen te detecteren.
beste,
Ik ben alarminstallateur en verkoop magneten aan 20 stuk.
Niet geplaatst.

greetz
christof
kris
DomoFan
Posts: 22
Joined: Sun Aug 21, 2005 4:33 pm

Post by kris »

De MVS van Roto zou normaal gezien goed moeten zijn voor gewone koppeling aan je domotica. 75€ voor dit type is inderdaad aan de hoge kant. Voor een merkgebonden (roto, schuco, ...) contact moet je normaal zo'n 50 euro rekenen. (is meestal plaatsing inbegrepen).

Niet merkgebonden contacten zijn goedkoper, maar je moet dan wel goed uitleggen waar ze moeten komen, rekening houden met de afstanden in je raamprofiel, goed afspreken wie ze plaatst, ...net iets meer zorgen dus :-(

Hou er ook rekening mee dat het dikwijls nuttig is om de open-stand en de kip-stand apart te controleren.

mvg, kris
simbano
DomoFan
Posts: 33
Joined: Tue Jun 27, 2006 12:30 am
Location: Ardooie - België

Re:

Post by simbano »

kris wrote:De MVS van Roto zou normaal gezien goed moeten zijn voor gewone koppeling aan je domotica. 75€ voor dit type is inderdaad aan de hoge kant. Voor een merkgebonden (roto, schuco, ...) contact moet je normaal zo'n 50 euro rekenen. (is meestal plaatsing inbegrepen).

Niet merkgebonden contacten zijn goedkoper, maar je moet dan wel goed uitleggen waar ze moeten komen, rekening houden met de afstanden in je raamprofiel, goed afspreken wie ze plaatst, ...net iets meer zorgen dus :-(

Hou er ook rekening mee dat het dikwijls nuttig is om de open-stand en de kip-stand apart te controleren.

mvg, kris
Meestal gebruik ik sentrol magneten deze zijn goedgekeurd voor alarmsystemen door incert,.
Idd de plaatsing is van groot belang, gebruik medium gap magneten deze mogen al een geruime afstand van elkaar staan en moeten niet exact boven elkaar zitten.
Zorg dat je magneet nog steeds sluit als je raam in kipstand staat.
let op met pvc ramen omdat daar meestal ijzer in zit en als je een magneet inbouwt in ijzer is dat om problemen vragen.

greetz
christof
Falcon10
DomoExpert
Posts: 82
Joined: Tue Jul 25, 2006 8:47 am
Location: Lier - België
Contact:

Post by Falcon10 »

hebben ramen trouwens standaard de voorziening voor raamcontacten te steken ?
Want anders dan zeg ik gewoon tegen de raamfirma : zorg dat er gaten zijn voor raamcontacten, ik zal bij simbano zelf wel magneetcontacten gaan halen en erin plaatsen, heb ik er bijna 4 voor de prijs ik er bij jullie maar 1 heb.
Of zijn magneetcontacten niet allemaal hetzelfde qua uiterlijk/formaat ?
Iemand in de buurt van Lier ofzo die er toevallig heeft steken en waar ik eens zou mogen naar komen kijken ?
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Post by roeln »

Ik heb eens geinformeerd bij onze ramenfirma hoevel het bij hen zou kosten.
En zij zeiden dat ik dat beter zelf zou doen. Is goedkoper en dan kunt ge geen problemen hebben door verkeerde plaatsing door hun. Het is volgens hun mogelijk om nog te boren en plaasten na plaatsing van de ramen.
Ze zullen wel aanduiden waar er geboord mag worden en waar zeker niet.

ps. 't zijn alu ramen
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

@falcon10 : Is Kasterlee dicht genoeg ? Dan ben je welkom !

Mvg,
Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
simbano
DomoFan
Posts: 33
Joined: Tue Jun 27, 2006 12:30 am
Location: Ardooie - België

Re:

Post by simbano »

Falcon10 wrote:hebben ramen trouwens standaard de voorziening voor raamcontacten te steken ?
Want anders dan zeg ik gewoon tegen de raamfirma : zorg dat er gaten zijn voor raamcontacten, ik zal bij simbano zelf wel magneetcontacten gaan halen en erin plaatsen, heb ik er bijna 4 voor de prijs ik er bij jullie maar 1 heb.
Of zijn magneetcontacten niet allemaal hetzelfde qua uiterlijk/formaat ?
Iemand in de buurt van Lier ofzo die er toevallig heeft steken en waar ik eens zou mogen naar komen kijken ?
Beste falcon10

als je dat zie zitten kom ik da ne keer demostreren op uwe werf.
Je moet maar een mailke sturen
christofvATgmailpuntcom. Vervang AT door @ en punt door . hé !!

greetz
christof
tus
DomoExpert
Posts: 75
Joined: Sun Jul 23, 2006 11:14 am

Post by tus »

Na een paar maanden afwezig geweest hier, ben ik volle bak domotica materiaal aan het bestellen van luxom voor de moment, en ik ging nu ook gaan zien voor raamcontacten.

En ik ga raamcontacten van het merk ELMDENE kopen (model 4S300) (dacht rond de 5 a 10€/stuk, maar ik zie net op een onbekende site +66€, kga het dus eens navragen). Worden ook gebruikt voor alarm installatie, want alarmsystemen plaatser naast mijn elektriciteits shop gebruikt deze). Dit zijn de kleinste contacten die mijn elektriciteitswinkel konden vinden(heb er zelf veel naar gezocht op het net, maar heb al gemerkt dat je die dingen niet zo goed terug vind).

Als je Reynaerts cs-68 profielen hebt zoals ik, dan passen deze er net niet in (op een halve mm na), maar je mag er langs de 2 zijkanten een heel kleine beetje afschuren.
(want je mag er nooit maar dan ook nooit met een hamertje op kloppen om ze erin te krijgen, want naar het schijnt gaan ze heel snel kapot met het minste wat je er echt rechtstreeks op slaat, heb van iemand gehoord dat de ramenman bijna al zijn contacten kapot had gedaan omdat ze ook net niet pastte, en heel licht met een hamertje op getikt om ze er toch in te krijgen met alle gevolgen vandien :-) )

Deze contacten worden zoals waarschijnlijk bijna alle contacten in de profielen vastgezet, maar ik zou het nooit, maar dan ook nooit zelf doen, want als je dit zelf doet verlies je al je garantie op de meestal toch wreed dure profielen al er dan water zou doorkomen...

Nog iets wat de ramenman mij gisteren ook nog vertelde is dat je bij reynaerts profielen de contacten altijd enkel maar onderaan in de ramen kan plaatsen, omdat aan de zijkanten en bovenkant de latten zitten die de ramen doen sluiten. Dus om een verschil de kunnen detecteren tussen raam open of op kip stand zit er bij reynaerts niet in denk ik.

Ik ben nog aan het twijfelen om er 2 per raam te laten plaatsen, ééntje voor domotica, en ééntje voor future use voor een echt alarm systeem.
Want deze van een echt alarm systeem moeten voorzien zijn van weerstandjes die naar het schijnt niet meer bereikbaar mogen zijn achteraf, kwestie dat bij kabelbreuk de centrale op de hoogte is hiervan.

groetjes,
Christof.
kris
DomoFan
Posts: 22
Joined: Sun Aug 21, 2005 4:33 pm

Post by kris »

Christoph,

er zijn inderdaad een aantal profielen die hun sluitwerk over de volledige lengte hebben lopen waardoor je in die 'lijn' dus geen contacten kan plaatsen.

Blijven nog 3 opties :
-soms is er op de bovenzijde in de hoek nog net een plaatsje
-anders kan je soms tussen de sluiting en de aanslag van je dichtingsrubber nog wel net 9mm breedte vinden. Je moet dan wel een gat van 9 mm in je dichtingsrubber maken. Dit klinkt erger dan het is. Vermits dit gat aan de BINNENZIJDE van de dichting zit hoort daar sowieso geen vocht meer te zijn. Dit doe je best in samenspraak met de fabrikant. Zij kunnen je op een profieldoorsnede perfect zeggen waar je wat mag doen.
- opbouw (maar dan moet je waarschijnlijk 2 weken op de zetel slapen :(

veel succes ermee.
Falcon10
DomoExpert
Posts: 82
Joined: Tue Jul 25, 2006 8:47 am
Location: Lier - België
Contact:

Post by Falcon10 »

Simbano : jou magneetcontacten, passen deze ook op Schuco raamprofielen ?
Ze zijn sinds gisteren namelijk geplaatst, en ben nu dus op zoek naar iemand die raamcontacten kan leveren, en eventueel kan komen plaatsen :)
simbano
DomoFan
Posts: 33
Joined: Tue Jun 27, 2006 12:30 am
Location: Ardooie - België

Re:

Post by simbano »

Falcon10 wrote:Simbano : jou magneetcontacten, passen deze ook op Schuco raamprofielen ?
Ze zijn sinds gisteren namelijk geplaatst, en ben nu dus op zoek naar iemand die raamcontacten kan leveren, en eventueel kan komen plaatsen :)
Beste,

Ik ken die profielen niet persoonlijk, maar er zijn zodanig veel verschillende magneten dat dit geen probleem zal zijn.
Ik heb nog nooit een raam tegengekomen waar het onmogelijk was.
Ik ben van regio kortrijk.

greetz
christof
tus
DomoExpert
Posts: 75
Joined: Sun Jul 23, 2006 11:14 am

Post by tus »

Simbano, ik weet het ook niet of ze passen, maar wat je best doet is het volgende(zo heb ik het ook gedaan) :
Je gaat gewoon naar je ramenman, en je vraagt daar 2 stukjes profiel van het type profiel dat jij dacht te bestellen(die hebben hopen van die afval stukjes liggen), en je vraagt aan de man waar de raamcontacten moeten komen.

(en check eens op de site van de fabrikant hoe die profielen in elkaar sluiten, want dat ziet er vrij ingewikkeld uit, voor reynaers zie blz2 onder aan in de volgende pdf:
http://www.reynaers.com/reynaers/downlo ... S68-NL.pdf)
Want de opening zijn zelfs niet overal hetzelfde, soms is aan 1 kant van de vaste profielen de opening ongeveer 0.5 mm breeder tov de profielen waar het glas in komt(heb ik hier aan de hand), wat een wereld van verschil maakt in mijn geval, want in het vast profiel past mijn contact perfect en in hetgeen met glas moet ik een beetje afschuren :-)

En éénmaal je dat hebt, dan weet je hoe breed jouw raamcontacten mogen zijn. Je neemt best een schuifmaat, want dit gaat over hondersten van mm's :-).
Ik kan je in ieder geval al zeggen dat mijn raamcontacten 14.30mm breed zijn en 8.75mm dik zijn(net gemeten met de schuifmaat :-) )

groetjes,
Christof.
tus
DomoExpert
Posts: 75
Joined: Sun Jul 23, 2006 11:14 am

Experimentje met raamcontacten

Post by tus »

Ter info: net nog een ander leuk experimentje gedaan met mijn raamcontacten, schuifmaat en meettoestel:
De raamcontacten meten door(geven contact) als je ze tot op een afstand van 13.8mm van elkaar brengt, en meten pas niet meer door als je terug uit elkaar verwijderd op een afstand van 22.9mm.

Dus contact op 13.8mm en contact pas weg op 22.9mm

Daardoor heb ik ook de indruk dat het bij sommige contacten & profielen combinaties mss een redelijke \"close call\" is of ze al dan niet, geen contact meer geven in de kipstand, omdat de profielen dan toch niet zo ver uit elkaar draaien...

groetjes,
Christof.
Falcon10
DomoExpert
Posts: 82
Joined: Tue Jul 25, 2006 8:47 am
Location: Lier - België
Contact:

Post by Falcon10 »

simbano : heb je een PB'tje gestuurd :)
Post Reply