Zelfgemaakte domotica systemen en keuring

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
svdv
DomoMember
Posts: 1
Joined: Fri Jun 30, 2006 9:22 pm
Location: Kortrijk - België

Zelfgemaakte domotica systemen en keuring

Post by svdv »

Ik zou graag een eigen domotica systeem bouwen op basis van een Rabbit microcontroller maar worstel met een vraag ivm de keuring :

Een eigen systeem draagt geen CE of Cebec keurmerk en is dus in principe niet toegelaten in een huishoudelijke elektrische installatie. Of wel ? Ik heb er het AREI op nageplozen. Alle richtlijnen zijn voor toestellen vanaf 70V gelijkspanning. Twee leraren elektriciteit die ik ken zijn echter rotsvast overtuigd dat een eigen ontwikkeling door de keurder zal afgekeurd worden.

Heeft iemand hiermee ervaring ?
Zijn er bepalingen in het AREI of in andere reglementen die keuring van toestellen op ZLVS voorschrijven ? (toestellen die niet voor de verkoop bedoeld zijn)

Stefaan
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Nu kan ik hier weer serieus de mist ingaan hé, maar ik heb precies nog nooit geweten, dat ze bij de keuring ook maar 1 vraag stellen over de domotica-configuratie op zich ...

De keuring dient om gevaarlijke (of toch minstens potentieel gevaarlijke) situaties te vermijden naar de toekomst toe ... Hoe of wat je gebruikt om wat dan ook te schakelen, zolang het enkel sturing betreft, en de spanning is in de ZLVS-regionen te vinden, dan maakt het niet uit ... En als er iets met je systeem mis gaat, denk nu zelf even, wat kan er fout gaan ?

Je controllers en weet ik veel wat allemaal zitten achter een zekering + diff., je verbruikers zijn ook afgezekerd, en of je die nu manueel aan en/of afschakelt, of je doet dit om een geautomatiseerde manier, wat maakt het uit hé ...

Maar voor meer zekerheid, mail Xavier (van OCB) nog maar eens hi hi, je kan z'n adres wel vinden via de zoekfunctie hier op het forum !

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Farao
DomoExpert
Posts: 78
Joined: Mon Oct 24, 2005 11:51 am
Location: Stabroek - België

Post by Farao »

Normaal gezien is dat geen enkel probleem, zorg er alleen voor dat er een duidelijke scheiding is tussen het 230V gedeelte dat dus wel volgens het boekje moet zijn en het ZLVS deel waar je zowat alles mag doen wat je wil.
Verdeel je kast in 2 zones of steek ze desnoods in 2 afzonderlijke kasten.
Stel je in de plaats van zo'n keurder, als alles kriskras door mekaar zit te keuren kringen op 230V en ZLVS kringen dan is die bijna verplicht om alles draad voor draad na te kijken. Als het in één oogopslag duidelijk is dan gaat die niet moeilijk doen. Is trouwens zowieso mijn ervaring als je je zelfbouw installatie laat keuren: zorg dat het er proper uitziet, draden mooi in kabelkanalen, zekeringen en teleruptors voorzien van label, etc.
Neemt direct de argwaan weg en toont aan dat je weet waar je mee bezig bent.

Farao
User avatar
simonjo
DomoExpert
Posts: 76
Joined: Fri Feb 04, 2005 9:43 am
Location: Boom

Post by simonjo »

Hallo,

Ik zit met een soortgelijk probleem...

Een kennis van mij heeft namaakmodules gemaakt welke compatibel zijn met een bestaand domotica systeem, het gaat hier om een met 24V gevoed systeem.

De ingangsmodules werken enkel op 24V, komt geen 220V aan te pas.

De uitgangsmodules bevatten wel relais welke 220V/12A kunnen schakelen.



Moeten deze nu CE gekeurd zijn vooraleer ik die in mijn installatie mag gebruiken, en zo ja: hoe kan ik die CE keuring bekomen en hoeveel kost dit?


mvg
Attachments
omd.jpg
omd.jpg (50.78 KiB) Viewed 11220 times
Falcon10
DomoExpert
Posts: 82
Joined: Tue Jul 25, 2006 8:47 am
Location: Lier - België
Contact:

Post by Falcon10 »

volgens mij is geen van beide een probleem.

keuring kijkt bv enkel na of de aansluitingen van de draden bv goed vast zitten in stopcontacten, zekeringen etc etc.

tevens kijken zeamper een domoticakast na, zeker het elektronische deel waarprintplaten enz opstaan.
Zolang je er niets over zegt dat ze niet CE gekeurd zijn, gaan die zeker niet kraaien.
Koen Matthijs
DomoFreak
Posts: 149
Joined: Fri Apr 01, 2005 9:01 pm
Location: Berlare - België
Contact:

Post by Koen Matthijs »

Ik weet het ook niet zeker, maar ik denk dat er geen probleem is als de relais die je gebruikt gekeurd zijn.

Ik gebruik releais om mijn rolluiken te sturen, en die zijn perfect door de keuring geraakt. Ik denk dat de keurder het weinig kan schelen hoe ik die relais aanstuur, zolang de zekeringen in orde zijn. Als ik door mijn sturing constant de zekering eruit laat vliegen, is dat mijn probleem, niet het zijne (nogmaals : zolang de zekeringen in orde zijn !).
Post Reply