Welke Dimmers 0..10 Volt

Moderator: Domotix-Moderators

soundtracks
DomoMember
Posts: 13
Joined: Fri May 05, 2006 2:39 pm

Welke Dimmers 0..10 Volt

Post by soundtracks »

Ik ben van plan om Teletask centrale aan te kopen met de dimmer-module erin, ik heb dimmermodules nodig 0..10VOlt, iemand ervaring met zulke? Liefst zou ik voor Dinrailmodules gaan? tips?
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Die heb je bijna bij alle merken ...

Kijk bv. ook eens bij Gardy, maar ook HAGER en nog andere hebben zulke dimmers ...

Je bedoelt toch gewone DIN modules die een ingang van 0-10 volt gebruiken om het dimniveau te bepalen hé, en waar je op die dimmer je belasting koppelt ? Indien ja, zie bovenaan antwoord ...

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
soundtracks
DomoMember
Posts: 13
Joined: Fri May 05, 2006 2:39 pm

Dimmers

Post by soundtracks »

Eerst en vooral bedankt voor het snelle antwoord. Inderdaad het zijn het type dimmers die je vermeldt. Teletask raadt die dimmers aan van Light Tec, (externe), SP4+, deze blljken wel duur te zijn, maar vooral niet op din-rail te krijgen. Ik ben op zoek naar andere merken, maar die goed zijn.
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Zoek eens naar de UNI400 van Gardy ... Dit is tot hiertoe mijn uitverkoren dimmer hoor ... Heeft bijn alles aan boord ... en ik dacht dat je hem ook via een regelbare spanning kon sturen ... Weet het me eens te zeggen !

Groetjes,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
ringods
DomoExpert
Posts: 69
Joined: Mon Jan 03, 2005 9:55 pm
Location: België

Post by ringods »

Ik heb de Niko universele dimmers (05-707) geinstalleerd. Kunnen ingesteld worden om zowel rechtstreeks met drukknoppen gestuurd te worden als 0-10V.

Ringo
Koen Matthijs
DomoFreak
Posts: 149
Joined: Fri Apr 01, 2005 9:01 pm
Location: Berlare - België
Contact:

Post by Koen Matthijs »

Staat ook op mijn lijstje.
User avatar
DimitriDC
DomoMember
Posts: 9
Joined: Fri Nov 25, 2005 9:20 pm
Location: Oudenaarde - België
Contact:

Post by DimitriDC »

Wij gebruiken steeds de SP4 die kan immers 2200 Watt dimmen en is niet zo kritisch wat belasting betreft.

Gardy hebben we nog niet mee gewerkt, is blijkbaar iets goedkoper dan de SP4 vermogen is ook aanzienlijk minder, wat natuurlijk niet echt een probleem is in residentiele toepassingen. Voordeel is dat ie weinig plaats neemt en perfect op dinrail past.

Niko universele dimmer hebben we al mee gewerkt, enige opmerking daaromtrent is dat bij 100% uitgestuurde dimmer slecht 3/4 alternantie doorgelaten wordt. max. lichtsterkte is dus eigenllijk maar 75%.
(Dit was toch zo in de beginperiode dat die uitkwam, kan ondertussen veranderd zijn ...) Dit merk je niet echt als je nog nooit je lamp op 100% zien branden hebt, maar in renovaties kan je dit wel eens opmerken.
Greetz,

DimitriDC

www.coussies.be
pipodc
DomoExpert
Posts: 55
Joined: Mon Aug 07, 2006 5:20 pm
Location: Antwerpen - België

Post by pipodc »

Wat met de Velleman K8064 ?

http://www.velleman.be/be/en/product/view/?id=354314

Je kan die kopen tussen de 20 en 25 EUR, moet je ze zelf nog wel solderen (ik had dat nog nooit gedaan, en het ding werkt toch :-) Maximum lichtsterkte is echt wel 100%, maar ik heb dit enkel werken in een test set-up.

Je moet dan misschien wel een apart bord maken voor de bevestiging/bekabeling (want geen DIN mount), maar bespaart wel een klein fortuin...

Natuurlijk gaan allen die een professioneel belang hebben in dure (merk) oplossingen hier negatief op reageren, maar zinvoller zou een reactie zijn van iemand die er ervaring mee heeft een K8064 te hebben werken in een huis-omgeving.
gunther66
DomoMember
Posts: 13
Joined: Tue Jan 24, 2006 2:24 pm
Location: ST PAUWELS
Contact:

0-10 V dimmer

Post by gunther66 »

Ik raad iedereen de sp4 aan van lightec.
Aansluiten en vergeten (idd niet op din rail maar wel compact op de muur te plaatsen.
2300VA per kanaal en het speelt geen rol welke belasting eraan hangt.

goed materiaal !


met Gardy heb ik slechte ervaring, met niko geen
simbano
DomoFan
Posts: 33
Joined: Tue Jun 27, 2006 12:30 am
Location: Ardooie - België

Re:

Post by simbano »

on4cet wrote:Zoek eens naar de UNI400 van Gardy ... Dit is tot hiertoe mijn uitverkoren dimmer hoor ... Heeft bijn alles aan boord ... en ik dacht dat je hem ook via een regelbare spanning kon sturen ... Weet het me eens te zeggen !

Groetjes,

Bart
Bart

heb je daar prijs van?

greetz
christof
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Heb ook even moeten zoeken, maar het antwoord stond reeds op het forum door Xilinx gepost :

Citaat :
---------------------------------------
>niet goedkoop, rond de 100 Euro (vermogen 400VA), maar als je een >extra uitbreiding moet kopen voor je PLC, dat kost ook geld he...

Groetjes

Xilinx
---------------------------------------

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
hallo
DomoFan
Posts: 46
Joined: Thu Aug 25, 2005 8:22 pm

Re:

Post by hallo »

pipodc wrote:Wat met de Velleman K8064 ?

http://www.velleman.be/be/en/product/view/?id=354314

Je kan die kopen tussen de 20 en 25 EUR, moet je ze zelf nog wel solderen (ik had dat nog nooit gedaan, en het ding werkt toch :-) Maximum lichtsterkte is echt wel 100%, maar ik heb dit enkel werken in een test set-up.

Je moet dan misschien wel een apart bord maken voor de bevestiging/bekabeling (want geen DIN mount), maar bespaart wel een klein fortuin...

Natuurlijk gaan allen die een professioneel belang hebben in dure (merk) oplossingen hier negatief op reageren, maar zinvoller zou een reactie zijn van iemand die er ervaring mee heeft een K8064 te hebben werken in een huis-omgeving.
Van hetzelfde gedacht. 't Is bij mij nog niet geinstalleerd. Werken moet het dus wel (ik lees jouw commentaar) en ik ga het op din-rail zetten: gewoon een goedkoop dozeke (dat het niet genaakbaar is, maar wel kan koelen) op een plaat van Phoenixcontact zetten.

http://eshop.phoenixcontact.com/phoenix ... UID=62337#
DVR
DomoFan
Posts: 19
Joined: Wed Jun 28, 2006 10:06 pm
Location: Haacht - België

Elimpo

Post by DVR »

Hallo,

ik heb Elimpo dimmers gekocht, die werken prima met mijn teletask centrale.
Ze worden 0-10 volt gestuurd via RJ12 (mooi afgewerkt)

Voor een 4kanaals dimmer 800W/kanaal betaal je wel rond de 250 euro.

Voor die prijs kan je ze ook meteen op een din-rail monteren.
http://www.elimpo.com/product_detail.ph ... 14&lang=nl

Product is belgisch (Aalter)! Niet onbelangrijk...

Mvg,
DVR
Met vriendelijke groeten,
Denis Vanrijkel
---------------------------
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Post by roeln »

Ik ga ook ne keer werk maken van het kopen en installeren van de dimmers.

Ik dacht eerst voor die Elimpo 0-10V dimmers te gaan maar die krijgen hier nogal negatieve kritieken. Heeft iedereen hier problemen mee?

Niko 05-715 blijkt wel goed, maar toch wat prijzig.
Lightec SP4 is belachelijk overkill en dus ook navenant prijzig
Gardy UNI400 bestaat precies niet meer.

Eltako is wel een geprezen merk hier op't forum en nu vond ik het volgende :
http://www.eltako.com/fileadmin/downloa ... _flaem.pdf
Als je de SUD12 en de LUD12 samen gebruikt heb je een 1-10V dimmer voor max 500W en dus voor in totaal 2 modules breed. Prijs via google is (34,38+45.67=) 80 euro incl bij eibmarkt.de. Dus waarschijnlijk iets meer bij de vakhandel hier.
Heeft iemand ervaring met deze combinatie?
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Ik heb de gewone dimmers van Eltako, maar ze werken wel heel goed

Mvf,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Post Reply