Magneetcontacten testen

Moderator: Domotix-Moderators

User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Ik denk dat je eens moet laten weten welk produkt het juist is, kunnen we iets meer zeggen (hopelijk), want ik heb persoonlijk nog nooit een alarmcontact met pulsen gezien ...

Reden waarom ik hier zo aan twijfel is het feit dat een alarmcentrale toch ook constant een open of gesloten contact moet hebben .... Bij een normaal gesloten contact (wat gebruikelijk is voor ramen en deuren) is de ZONE (kring in alarmtermen) gesloten, en is er dus geen reden tot alarm. Staat het alarm echter AAN, dan verwacht het systeem dat al deze zones gesloten BLIJVEN zolang het alarm aan staat ... Gaat 1 van deze zones naar OPEN toestand, dan hangt het er vanaf, of het om een zone gaat met een ENTRY delay of niet ... Is het een zone zonder entry delay, dan zal bij het opengaan van een zone direkt alarm gegeven worden. Is het een zone MET entrydelay, dan zal het alarm pas afgaan wanneer deze tijd verstreken is (deze tijd is de tijd die geacht wordt nodig te zijn om het alarm uit te zetten door middel van je code) ...

Met dit in het achterhoofd lijkt het me onwaarschijnlijk, maar het zou natuurlijk altijd iets speciaals kunnen zijn !

Laat maar horen !

Mvg,
Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Bouwer66
DomoExpert
Posts: 97
Joined: Tue Mar 27, 2007 12:53 pm

Re:

Post by Bouwer66 »

Je hebt gelijk. Ik had blijkbaar slecht gemeten.

Weerstand contact open is 4.4 kOhm, gesloten is 2.2 kOhm

Maar als ik nu een kant 24 volt DC hang, dan is de spanning aan de andere kant in open toestand en gesloten toestand toch beide 24 V DC.

Ik meet stroompjes van 5mA / 10mA en dat klopt met de wet van Ohm

Maar hoe sluit ik nu dit contact aan op mijn microPLC ? er is geen meetbare voltage drop, enkel een meetbare stroomsterkte
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Ahum,

Een open contact zou een oneindige weerstand moeten opleveren, tenzij er al EOL weerstanden ingebouwd zitten ... Dat zou ook één en ander kunnen verklaren ...

Normale waarden zijn daar 2K7 en 4K7, de 2K7 staat dan in serie met het contact, en een 4K7 over het contact ... Jouw 2K2 waarde is dus om te beschermen tegen kortsluiting van de contacten. Dus, in normale toestand (contact gesloten) meet de alarmcentrale altijd 2K2 (of ongeveer), en dus weet het, dat de bedrading nog in orde is, meet het immers een gesloten contact, dan kan het systeem niet weten, of het contact nu gesloten is, of dat de draden ervoor kortgesloten liggen (moedwillig of niet) ...

Maar zelfs zonder er iets van spanning op te zetten, heeft een plc geen voltage-free digitale ingangen ? Daar zou je eens moeten naar kijken? Indien niet, ga je eens moeten opzoeken waar je threshold ligt om de zone (of ingang dus) als open of gesloten te zien ... De meeste plc digitale inputs werken op 24 volt, waarbij de ingang als gesloten wordt beschouwd bij een 4 a 5 volt ...

Zoek dat eens op, en afhankelijk daarvan moet je ongeveer volgende doen :

-24Volt >>>>>> DRAAD 1 van je contact
DRAAD 2 van je contact >>>>> INPUT VAN JE PLC (klem1)
+24Volt >>>>> INPUT VAN JE PLC (klem2)

hopelijk is dit duidelijker ... Want wat je zegt over die 24volt, als het contact open is, kan je nooit geen 24 volt meer hebben op je plc ingang hé, want de kring is open ... Als je 1 draad van je batterij loskoppelt heb je toch ook geen licht meer ?

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Post by roeln »

toch vreemde contacten.
ik heb recent ook de magneetcontacten in mijn binnendeuren geinstalleerd. Waren ook alaramcontacten : 4 draden : 2 voor contact en 2 voor doorlussen.
Open is een paar megaohm en gesloten ook iets van 2 kiloohm...

Je zou een weerstandje in serie kunnen zetten op je contact om zo een spanningsdeler te bekomen. En hierop dan een comparatortje hangen met als referentie een potje of een ander spanningsdelerke (google eens op LM139).
Bouwer66
DomoExpert
Posts: 97
Joined: Tue Mar 27, 2007 12:53 pm

Post by Bouwer66 »

Ik heb dit magneet contact (heb er maar 1) gekregen van een alarminstallateur voor invouw in onze houten voordeur door de schrijnwerker.

Hij verzekerde dat dit top kwaliteit was, geen goedkoop magneetcontactje dat valse alarmen zou veroorzaken.
roeln wrote: Je zou een weerstandje in serie kunnen zetten op je contact om zo een spanningsdeler te bekomen. En hierop dan een comparatortje hangen met als referentie een potje of een ander spanningsdelerke (google eens op LM139).
Wat is een spanningsdeler ? Het nut van die weerstand in serie ?
Ik kan compareren op de Zelio ingang (voltage meten), is dat niet genoeg ?
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Re:

Post by roeln »

Bouwer66 wrote: Wat is een spanningsdeler ? Het nut van die weerstand in serie ?
Ik kan compareren op de Zelio ingang (voltage meten), is dat niet genoeg ?
spanningsdeler : Stel je zet een weerstand van 2.2kOhm in serie met je contact:

24VDC |--------|magneetcontact|----x----/\\/\\/\\/\\/\\----------| 0V

Als contact gesloten is : R contact = 2.2kOhm
Dus weerstanden gelijk en dus spanning op punt x is 12V

Als contact open is : R contact = 4.4kOhm
Dus spanning op x is 16V

Dus nu hebben we 2 verschillende spanningen.
Nu kan je dit eventueel rechtstreeks aansluiten op een ingang. Met wat geluk hebben de digitale ingangen van de zelio een zodanige tolerantie dat dit aanzien wordt als een 1 en een 0. Indien n iet kun je het op een analoge ingang hangen en kun je zo verder. Maar is nogal duur natuurlijk aangezien het een onnozel digitaal signaal is.

Beter is dan om die x op een ingang van een comparator aan te sluiten en een referentie van vb 14V op de andere ingang van de comparator. Die 14V kun je weer met een spanningsdelertje met 2 weerstanden bekomen. Google eens op LM139 of LM193 en je zal het licht wel zien :) Dan ben jer ervan af voor een eurotje
Bouwer66
DomoExpert
Posts: 97
Joined: Tue Mar 27, 2007 12:53 pm

Re:

Post by Bouwer66 »

roeln wrote: Dus nu hebben we 2 verschillende spanningen.
Nu kan je dit eventueel rechtstreeks aansluiten op een ingang. Met wat geluk hebben de digitale ingangen van de zelio een zodanige tolerantie dat dit aanzien wordt als een 1 en een 0. Indien n iet kun je het op een analoge ingang hangen en kun je zo verder. Maar is nogal duur natuurlijk aangezien het een onnozel digitaal signaal is.
Ahhh perfect. Elke Zelio heeft 16 ingangen, waarvan er 6 zowel analoog als digitaal te gebruiken zijn. In analoge mode kan je meten tussen 0-10V of tussen 0 en voedingsspanning van de Zelio (24V).

Ik kan dus tot 18 analoge ingangen van de 3 basisunits alleen al en dan nog eens 4 extra van analoge uitbreidingen. Meer dan voldoende.

Bedankt - dit gaat zeker lukken.
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Leuk dat het alsnog gaat lukken hé, maar als ik zelf zie wat je allemaal moet programmeren in een normale alarmcentrale, dan zou ik hier toch aanbevelen van voor een echte alarmcentrale te gaan, en die kan je dan laten praten mits een paar uitgangen ofzo met je plc's of andere ...

IMHO natuurlijk ...

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Bouwer66
DomoExpert
Posts: 97
Joined: Tue Mar 27, 2007 12:53 pm

Re:

Post by Bouwer66 »

on4cet wrote:Leuk dat het alsnog gaat lukken hé, maar als ik zelf zie wat je allemaal moet programmeren in een normale alarmcentrale, dan zou ik hier toch aanbevelen van voor een echte alarmcentrale te gaan, en die kan je dan laten praten mits een paar uitgangen ofzo met je plc's of andere ...
De offerte voor een volledige installatie die we hier hebben liggen is 2200 euro exclusief bekabeling en btw.
Als ik dan bekijk hoeveel van die dingen eigenlijk overlappen met de micro-plc's, kan ik toch wel serieus besparen. Ik zeg niet dat het even veilig zal zijn. En buitensirene zal niet mogen omwille van een of andere wet tegen valse alarmen.
Ik ben er nog niet helemaal uit.
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Wat bedoel je met een volledige installatie hé ?

Het enige wat jij door je micro-plc te gebruiken NIET moet kopen is de centrale zelf, welke eigenlijk een te verwaarlozen kost is ten opzichte van het hele systeem ...

Reken maar even mee, 1 goede dual-detector kost dik 100 € zonder btw ...

Als je dan weet dat mijn centrale 395 £ kost zonder btw, waarvoor je 8 ingangen (zones) en 8 uitgangen hebt ... Natuurlijk moet er dan nog zeker 1 keypad bij, maar hoe ga jij al die dingen doen, zoals codes invoeren etc... via een micro-plc ? Meerdere gebruikers binnen je gezin een eigen code geven ? Gedeeltelijk wapenen enzo ? Entry delay inbouwen bij inkom, terwijl alle anderen direkt alarm moeten geven ... ??

Nee serieus, ik ben zeker niet tegen een beetje bouwen enzo, integendeel, maar voor een alarm is dat eigenlijk niet te doen ... Ik zou graag tegenargumenten horen hoor, maar ik blijf er voorlopig bij, niet te doen !

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Bouwer66
DomoExpert
Posts: 97
Joined: Tue Mar 27, 2007 12:53 pm

Re:

Post by Bouwer66 »

Een alarmklavier vind ik nogal ouderwets en lelijk om te hangen.
Een Bluetooth encrypted challenge-response had ik in gedachten. Ik ga toch bluetooth gebruiken als afstandsbediening voor de domotica.
Pincode intikken op gsm bvb.

Daar maak ik mij geen zorgen over. Wel over stroombeveiliging, extra batterij, etc.

Ik heb berekend dat het voor 800 euro moet lukken ipv 2200.
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Hou ons hier maar op de hoogte hoe het verder gaat gaan ... Iig veel succes alvast, ben alvast benieuwd ...

Zeg, maar voor 800 € kan je toch niet alle inbouwcontacten en detectors hebben ?

Ik zou nog heel wat andere redenen kunnen opperen, maar feit blijft dat ieder zijn goesting mag doen hé, en dat respecteer ik zeker ... maar gezien mijn twijfels hoor ik graag hoe het vordert natuurlijk ...

Groetjes,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Bouwer66
DomoExpert
Posts: 97
Joined: Tue Mar 27, 2007 12:53 pm

Re:

Post by Bouwer66 »

Mijn enige kost is 4 bewegingsdetectoren, 1 inbouwcontact, 2 opbouwcontacten.
Als binnensirene gebruik ik in eerste instantie de deurbel. Alarm aan is met een gewone lichtschakelaar te regelen (een van de 6 toetsen 2 sec ingedrukt houden - ik gebruik niko schakelaars naar de micro plc).
Image
Er hangt een miniitx aan mijn systeem, met bluetooth dongle en internet access. En dan kan ik het alarm remote aan en afzetten via SSH naar de server.
Als alternatief voor het afzetten van het alarm kan ik bijvoorbeeld een bepaalde toestencombinatie van de 6-voudige niko schakelaar aan de deur programmeren.
Als het alarm afgaat kan ik licht aandoen in een bepaalde ruimte, enkele seconden later ergens anders, een geluidseffect ergens afspelen, een sms versturen ...
Hoe meer ik erover denk, de mogelijkheden zijn bijna onbeperkt. Volledige controle over het systeem hebben opent veel mogelijkheden.
Mijn grootste twijfel komt door de bescherming tegen fysiek geknoei, stroom doorknippen etc. Daar moet ik bestaande alarmsystemen met hun noodvoeding nog eens wat nauwkeuriger voor bekijken.
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Post by roeln »

zeer ambitieus allemaal,
maar zorg ook dat het gebruiksvriendelijk blijft he zonder nen dikke manual.
uw vrouw/vriendin en eventueel latere kinderen moeten er ook leven
en ge wilt ook dat uw ouders de plantjes kunnen komen water geven als je op verlof bent...
Bouwer66
DomoExpert
Posts: 97
Joined: Tue Mar 27, 2007 12:53 pm

Re:

Post by Bouwer66 »

Ah, komaan, dit is toch helemaal niet zo ambitieus?
Alarm aan en af programmeren op zelio is ongeveer een uurtje of twee werk. Het alarm aan/af zetten via ssh is een linuxscriptje van 5 minuten werk (echo xxxX> /dev/ttySxx) en dat ga alleen ik doen. SMS interface op linux, dat scriptje heb ik al. Een vergelijkbare telefoon bluetooth applicatie heb ik op mn werk onlangs voor een project moeten maken, een halve dag werk ofzo.

Ik heb in 1999 een pc met lcd UI en keypad in mijn auto ingebouwd als ipod/autoradio. DAT was pas ambitieus. Ongeveer een half jaar werk.

Dit is peanuts in verglijking daarmee. En een toetsenvolgorde onthouden voor in te drukken, als je vrouw dat nog niet kan, dan ligt het aan de vrouw zenne ;)

Ik zeg niet dat het morgen af is he - wel dat ik ga proberen 1400 euro uit te sparen.
Post Reply