rolluik sturing + zonwering ; op domotica : eindwerk

Vragen staat vrij ... / Posez vos questions ...

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
fillemon
DomoMember
Posts: 4
Joined: Mon Apr 02, 2012 1:00 pm

rolluik sturing + zonwering ; op domotica : eindwerk

Post by fillemon »

Hallo,

ik ben bezig aan een eindwerk, en zou daarvoor een beetje verder willen gaan dan de klassieke elektrische installatie.
<br>
ik zou voor het projectje alle rolluiken en een zonwering willen sturen aan de hand van domotica.
<br>
Het mag met een logo module maar het mag ook met gelijk welk ander systeem.
Ik blijf weg van alles wat geen \"standaard\" is. Logo lijkt me een oplossing, maar EIB/KNX materiaal mag ook....
<br>
ik zou de rolluiken graag laten sturen<br>
aan de hand van de lichtintensiteit buitenaf, <br>
een klok.<br>
Ook moeten ze allemaal individueel manueel te bedienen zijn door middel van een knop naast het rolluik, als een knop die ze allemaal in 1 keer stuurt.

<br>
Ik zou ook graag een zonwering laten sturen, en deze op basis van licht, wind, regen sturen.

<br>
<br>
De vragen<br>
Welke domotica module laat dit makelijk toe ? <br>
Ik zal elk rolluik schakelen door middel van twee contactoren die gekruist met elkaar zijn verbonden zodat een rolluik motor nooit zowel up als down kan geschakeld worden. De befaamde interlock, ik heb dan ook deze topic goed bekeken
http://www.domotix-forum.be/phpBB2/viewtopic.php?t=92 <br>
ik vraag me af hoe de schakelaars voor rolluiken werken: dat zijn eigenlijk veredelde drukknoppen ? zo niet als het een wisselschakelaar is dan blijft het rolluikmotor onder stroom ?
<br>

er is ook een topic net aan de gang over programmatie van de logo met rolluikmodule. ik kijk er ook naar...<br>

Dus zou iemand dat met logo doen of een ander meer uitgebreid toestel nemen, zoals loxone... of zuiver EIB/KNX. Opgelet ik moet er ook nog mee leren werken, en denk niet dat dat zo snel zal gaan.

dankjewel
fillemon
DomoMember
Posts: 4
Joined: Mon Apr 02, 2012 1:00 pm

Post by fillemon »

hallo,
ik ben toch al aan de slag gegaan met Logo, gewoon om ergens te beginnen en moet zeggen dat het \"big fun\" is.

In de software zitten een pak voorbeelden en daar kan je dus veel uit leren. Dus aan de hand daarvan ga ik proberen mijn schakeling op te bouwen.

Als je de \"standaard\" rolluik schakeling uit de voorbeelden neemt zie een aantal zaken waar ik graag een vraagje had over gesteld. ik ga niet alle vragen in 1 keer stellen ook al is dat misschien beter, maar weet niet goed waar te beginnen, dus hier komen er al een paar, eerst ook de situatie wat schetsen

1)ik zou elk rolluik naast een automatische sturing ook een manuele sturing willen geven. Dit zou gebeuren door \"omhoog\" \"stop\" \"omlaag\" knop bij elk rolluik.

2)de automatische sturing verloopt aan de hand van een clock en een schemerschakelaar. De rolluiken gaan altijd open om 7h (klok) en sluiten ten laatste om 22h(klok) maar kunnen vroeger sluiten als het te donker wordt (schemerschakelaar).

3)naast de logo module zit een schakelaar waarmee je de automatische sturing volledig afzet. Dit wil ik realiseren door een schakelaar en de clock te verbinden met een AND port. (dit stuk kan je ook terugvinden in het voorbeeld: control roll down shutters).

4)ik zou ook naast deze algemene \"overrride\" van het automatische programma, per rolluik een overide willen: Stel je zit op het terras en het schuifraam staat open. Het is 21h en je wil niet dat het rolluik sluit om 22h want je gaat nog tot 24h van de zomer genieten... Ik zou dit willen realiseren door het lang indrukken (1s) van de \"stop\" knop (en het rolluik staat stil en is dus niet in beweging). Op dat moment moet de logo weten dat het eerst volgende automatische programma voor dat rolluik niet moet uitgevoerd worden. (voor al de andere wel). (ik dacht eerst om deze optie mogelijk te maken door gelijktijdige op de omhoog en omlaag knop te drukken, maar dan is de kans groot dat het rolluik al begint te bewegen naargelang waar je eerst op drukt; of kan dit verholpen worden ?)

theoretische en praktische vragen hieromtrent:

1)bestaan er domotica schakelaars met 3 knoppen en met daarin een led ? waarbij die led kan aangestuurd worden: bijvoorbeeld: als je op de \"stop\" knop duwt om het eerstvolgende programma over te slaan: dat die led dan twee keer pinkt ?

2)het overslaan van de eerst volgende automatische programmatie zou ik als volgt willen realiseren.
gegevens
clock; dag:7h-22h: waarde : 1
clock; nacht:22h-7h: waarde : 0
\"STOP\" drukknop: niet drukken of kort: 0 (dit is niet duidelijk hoe ik kan tellen)
\"STOP\" drukknop: lang drukken: 1 (onder de voorwaarde dat het rolluik stil staat)

(ik was begonnen aan de programmatie maar moet eerst de functies beter begrijpen)

ik vraag me ook af of een knop wel twee functies kan hebben. Bijvoorbeeld ik druk lang op de stop knop en dus weet het systeem dat de eerst volgende automatische programmatie mag overgeslagen worden. Maar als ik daarna het rolluik omhoog doe en op de stop knop druk, werkt deze dan nog ? of wat met de inhoud van deze \"knop\". Kan ik eventueel de inhoud van een lange druk op de stopknop weggschrijven in de logo naar een andere \"variabele ? \"

3)ik zou motoren van somfy gebruiken, deze hebben zelf een stopmechanisme als ze aan het eind komen van het raam. zowel omhoog als omlaag. ik veronderstel dat we geen stop\"schakelaar\"s moeten voorzien om dit volledig dicht of open te sturen ?

alvast bedankt
Nicolas
DomoMember
Posts: 4
Joined: Sun Mar 25, 2012 4:05 am

Post by Nicolas »

Is het misschien niet beter om een verschillende functies toe te wijzen aan de \"stop\"?

bvb een clear all om alle commando die in werking zijn of zullen treden te stoppen. Zo kun je de motor doen stoppen met werken en tegelijk de klok uitzetten.

De klok en andere automatische functies (zoals schemerschakelaar) worden dan weer in werken gesteld wanneer je de motor manueel op of neer laat.

als je comfy gebruikt dan zal je de stop toch enkel gebruiken om automatische functies te annuleren, niet?
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Re:

Post by on4cet »

fillemon wrote:hallo,

1)ik zou elk rolluik naast een automatische sturing ook een manuele sturing willen geven. Dit zou gebeuren door "omhoog" "stop" "omlaag" knop bij elk rolluik.
Ik heb bij mij gewoon standaard rolluik drukknoppen (bticino) en die hebben enkel een up en een down toets. Je duwt op de UP toets en deze blijft dan ingedrukt tot je hem zelf terug ontgrendelt door in het midden te duwen, zodat je eigenlijk door op de DOWN toets te duwen de UP toets ontgrendelt.
fillemon wrote: 2)de automatische sturing verloopt aan de hand van een clock en een schemerschakelaar. De rolluiken gaan altijd open om 7h (klok) en sluiten ten laatste om 22h(klok) maar kunnen vroeger sluiten als het te donker wordt (schemerschakelaar).
Ik heb bij mij enkel op schemerschakelaar gedaan voor de rolluiken naar beneden te laten ! Als er licht buiten is, wil je binnen ook licht lijkt me !
fillemon wrote:
4)ik zou ook naast deze algemene "overrride" van het automatische programma, per rolluik een overide willen: Stel je zit op het terras en het schuifraam staat open. Het is 21h en je wil niet dat het rolluik sluit om 22h want je gaat nog tot 24h van de zomer genieten... Ik zou dit willen realiseren door het lang indrukken (1s) van de "stop" knop (en het rolluik staat stil en is dus niet in beweging). Op dat moment moet de logo weten dat het eerst volgende automatische programma voor dat rolluik niet moet uitgevoerd worden. (voor al de andere wel). (ik dacht eerst om deze optie mogelijk te maken door gelijktijdige op de omhoog en omlaag knop te drukken, maar dan is de kans groot dat het rolluik al begint te bewegen naargelang waar je eerst op drukt; of kan dit verholpen worden ?)
Deze per rolluik override kan je in mijn geval makkelijk bereiken door de UP toets in te duwen, enige nadeel is dat voor die tijd dat ze up moeten blijven het relais aangetrokken blijft en dat als je dan toch binnen komt je het rolluik zelf via de drukknop moet neerlaten. Maar als je via de UP toets je rolluik vergrendelt hebt, zal het automatische programma (sturing) je rolluik naar beneden proberen te doen, maar dit zal niet gaan door de interlock, en hop, je hebt je doel bereikt. Als je natuurlijk elk rolluik apart gaat sturen en je houd flags ofzo bij, dan zou je elk half uur of kwartier na het normale programma nog eens terug kunnen checken of er nog een rolluik naar beneden moet, en dat desgewenst doen via het programma.

fillemon wrote:
theoretische en praktische vragen hieromtrent:

1)bestaan er domotica schakelaars met 3 knoppen en met daarin een led ? waarbij die led kan aangestuurd worden: bijvoorbeeld: als je op de "stop" knop duwt om het eerstvolgende programma over te slaan: dat die led dan twee keer pinkt ?
hmmm, ik weet dat die niko schakelaars in 4voud en 6voud bestaan, en daar kan je elke led apart van aansturen, maar dit zal je een uitgang van je sturing kosten, en ik betwijfel of er trouwens schakelaars (!) zijn die dat doen, meestal zijn het drukknoppen !
fillemon wrote:
2)het overslaan van de eerst volgende automatische programmatie zou ik als volgt willen realiseren.
gegevens
clock; dag:7h-22h: waarde : 1
clock; nacht:22h-7h: waarde : 0
"STOP" drukknop: niet drukken of kort: 0 (dit is niet duidelijk hoe ik kan tellen)
"STOP" drukknop: lang drukken: 1 (onder de voorwaarde dat het rolluik stil staat)

(ik was begonnen aan de programmatie maar moet eerst de functies beter begrijpen)

ik vraag me ook af of een knop wel twee functies kan hebben. Bijvoorbeeld ik druk lang op de stop knop en dus weet het systeem dat de eerst volgende automatische programmatie mag overgeslagen worden. Maar als ik daarna het rolluik omhoog doe en op de stop knop druk, werkt deze dan nog ? of wat met de inhoud van deze "knop". Kan ik eventueel de inhoud van een lange druk op de stopknop weggschrijven in de logo naar een andere "variabele ? "
Je kan inderdaad met variabelen werken, hoewel een logo daarin tamelijk beperkt is, sowieso het aantal programmablokken is beperkt. Die 2 functies kan je bereiken door met flankdetectie te gaan werken.
fillemon wrote:
3)ik zou motoren van somfy gebruiken, deze hebben zelf een stopmechanisme als ze aan het eind komen van het raam. zowel omhoog als omlaag. ik veronderstel dat we geen stop"schakelaar"s moeten voorzien om dit volledig dicht of open te sturen ?

alvast bedankt
Zo is dat, ik heb ook somfy's, en ik denk dat elke motor dat wel heeft. Ik bereken ongeveer het aantal seconden dat het duurt voor het hoogste raam, en programmeer die tijd in de sturing. De rolluiken stoppen inderdaad toch door de stop van de motor, en na een aantal seconden valt de spanning toch af. Er zijn veel mensen die hun rolluiken puur daarmee bedienen, gewoon elektr. naar de rolluiken met daar een up en down drukknop tussen, en die up blijft heel de dag in up positie staan tot ze het rolluik weer naar beneden moeten laten !

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
fillemon
DomoMember
Posts: 4
Joined: Mon Apr 02, 2012 1:00 pm

Post by fillemon »

dankjewel voor de informatie.

ik heb de schema's ontwikkeld en ze werken volgens mij,

de zonwering is de volgende

Image

er zijn wel een hoop analoge inputs voor nodig; naast de zonwering heb ik ook een rolluiksturing met vele digitale inputs.

• Roluiksturing
Input per rolluik
3 drukknoppen (omhoog, omlaag, stop-uitstel)
1 schakelaar
2 eindcontacten
output
2 outputs (omhoog en omlaag)

• Zonwering
o input
2 drukknoppen
1 schakelaar (automatisch-manueel)
2 eindcontacten
1 analoge windsensor
1 analoge vochtigheidssensor
1 analoge temperatuursensor
1 analoge lichtsensor
o output
2 outputs (omhoog en omlaag)

welke logo modules moet ik aanschaffen adviseren jullie al er 3 rolluiken zijn en 1 zonwering ? en moeten de eindcontacten ook gekoppeld worden aan de logo module of zit dat in de motor ?


kortom
1 rolluik 6 digitale inputs en 2 digitale outputs
1 zonwering: 5 digitale en 4 analoge inputs, en 2 Digitale outputs

voorstel

1 logo voeding
1 logo basic 12 of 24dc
1 logo uitbreiding analoog
1 logo uitbreiding analoog temperatuur
3 logo uitbreiding dm 16 (voor de 3 rolluiken).

wat denken jullie hiervan ? (of kan ik de sensoren zelf zo instellen dat ze \"digitaal\" worden, dus een treshold in het toestel instellen, zodat ik alle sensoren op een digitale input kan aansluiten ?

dankjewel
Post Reply