bedieningspaneel met menu of feedback

Vragen staat vrij ... / Posez vos questions ...

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
shodan
DomoMember
Posts: 3
Joined: Mon Nov 02, 2009 12:36 pm

bedieningspaneel met menu of feedback

Post by shodan »

Bestaan er eenvoudige bedieningspanneeltjes op de markt met feedback of menu als alternatief voor de toch wel dure touchscreens?

Ik ga nl.beginnen bouwen en zal samen met een vriend op basis van een PLC sturing wat home automation aanbrengen in mijn woning. De expertise zal vooral van hem komen, maar ik wil wel wat zoeken naar wat betaalbaar en mogelijk is. Nu zijn we van plan te werken met drukknoppen, maar dan moet je wel al die funties die je toewijst aan die drukknoppen onthouden en ik weet niet of dat altijd even handig is.

Graag had ik van iemand wat referenties of links doorgekregen.

alvast bedankt voor de hulp!
User avatar
simonjo
DomoExpert
Posts: 76
Joined: Fri Feb 04, 2005 9:43 am
Location: Boom

Post by simonjo »

Enige systematiek in het toekennen van functies aan druktoetsen kan al veel doen natuurlijk.

Vb een groep van 4 drukknoppen (2xdubbele):

- als er een rolluik in de omgeving is dan dienen de bovenste 2 om deze te bedienen, linker knop om neer te laten, rechter knop op te openen.

- zijn er meerdere rolluiken apart te bedienen dan zakken we af naar de volgende laag drukknoppen. dus altijd van boven naar beneden (en van links naar rechts indien ze naast elkaar staan), rolluiken altijd tellen van links naar rechts.

- lichten kan je vergelijkbaar mappen: bovenste drukknoppen dienen altijd voor de hoofdverlichting, vb keuken met 2 hoofdlichten: drukknop dichtst bij licht zorgt voor de bediening, zijn er meerdere lichten dan bedient de volgende laag de lichten met minder belang (vb sfeer, aanrecht keuken, ...)

- sommige systemen laten toe om met kort of lang drukken verschillende lichten te bedienen, kort drukken altijd voor zichtbare dingen, vb hoofdlicht, lang drukken altijd voor zaken die niet (goed) zichtbaar zijn, vb licht toilet, kelder, buitenverlichting, ... voorkomt toevallig aanschakelen.


Gewoon een beperkt aantal regels opstellen en u daaraan houden, iedereen kan met de nodige herhaling toch wel 4 of 5 regels onthouden neem ik aan.

Voor de rest vermoed ik dat meer grafische bedieningsvormen op deze moment nog altijd veel geld zullen kosten.
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Wil dat nu niet lukken dat ik overlaatst (hier op het forum ?) een artikel zien voorbijgaan heb over een soort van touchpanel dat werkte met een overlay die je zelf moest afdrukken enzo ... heb het terug gevonden op hun site (marmitek) :

EasyTouch Panel10 (google maar even) ...

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
shodan
DomoMember
Posts: 3
Joined: Mon Nov 02, 2009 12:36 pm

Post by shodan »

Hey! Bedankt voor de tips

Bart,
ik ben dat touchscreen ook al tegengekomen in mijn zoektocht naar een betaalbaar alternatief maar ik zag dat dat was voor een X10 domotica systeem. Omdat ik dacht dat dit ook een soort \"pakket\" was dacht ik dat dit niet zou kunnen dienen voor automation met PLC.
Wat wil dit eigenlijk zeggen, een X-10 domotica systeem?
User avatar
simonjo
DomoExpert
Posts: 76
Joined: Fri Feb 04, 2005 9:43 am
Location: Boom

Post by simonjo »

X10 is een systeem dat typisch over bestaande 220V leidingen werkt...

Je plugged een X10 schakelbaar stopcontact of dimmer in een bestaand stopcontact en stelt het adres hiervan in. Dit adres is opgebouwd uit een 4 bit huiscode en een 4 bit apparaatcode (dus 256 mogelijkheden).

Nu kan je commando's sturen naar een specifiek device of je kan groep commando's sturen (naar meerdere devices tegelijk)

Dit sturen van commando's kan via een draadloze zender + ontvanger die ook aan de 220V gekoppeld is. Of middels een computer interface vanuit software. En er zullen nog wel een aantal mogelijkheden zijn.


Je snapt ook wel direct de beperkingen (storing door buren) van dergelijk systeem in pakweg een appartementsgebouw, met de nodige netfilters kan je dit nog wat verbeteren.

Maar voor de rest is er geen beveiliging voorzien, dus sta je binnen het ontvangstbereik van een dergelijke ontvanger, dan kan je met een draadloze zender zo inbreken op dit systeem.

Puur American style
shodan
DomoMember
Posts: 3
Joined: Mon Nov 02, 2009 12:36 pm

Post by shodan »

simonjo,

Bedankt voor je reactie. heel duidelijk!!
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Inderdaad zeer goede uitleg, was vergeten dat het voor X-10 was, mijn excuses !
There's No Home Like An Automated Home ...
Post Reply