Printplaten bevestigen in systeemkast

Vragen staat vrij ... / Posez vos questions ...

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
Stefke
DomoMember
Posts: 6
Joined: Wed Jan 24, 2007 2:59 pm
Location: Elsloo - Nederland

Printplaten bevestigen in systeemkast

Post by Stefke »

Hallo mensen,

Ben met mijn domotica installatie inmiddels aangekomen bij het installeren van de systeemkast. De systeemkast heb ikzelf gemaakt en is van plaatstaal. In deze kast heb ik ook een aantal componenten (printplaten) van velleman geplaatst. De printplaatjes heb ik op dit moment bevestigd met m3 boutjes en moertjes zodat de printplaatjes ook vrij hangen met de achterkant van de kast.
Nu is mijn vraag of daar niet nog wat van rubberen ringetjes tussen moeten om contact met de stalen achterwant te vermijden?
De boutjes zitten overigens wel op die plekken waar al gaten in de printplaatjes zitten dus rechtstreeks contact met het stroomcircuit van de printplaat is er niet.

Bvd Gr Stefan

PS: Zal binnenkort ook eens wat foto's van mijn installatie plaatsen.
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Goed idee van die foto's .... Als de print genoeg geisoleerd is, lijkt het me niet echt nodig van ze nog eens te isoleren, maar van de andere kant, wat kosten losse rubberen of plastic spacers ... ook 2 keer niks, dus waarom niet alle 2 ... ?

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Thorgal
DomoFreak
Posts: 121
Joined: Thu Nov 20, 2003 11:40 am
Location: Aalst - België

Post by Thorgal »

Een paar bedenkingen.
- Je gaat dus je domotica aansluiten op een centrale, wellicht met langere kabels tot aan je drukknoppen. Je riskeert dus behoorijk wat instraling en zal je kast moeten aarden.
- I.p.v. rubber wordt er normaal met teflon of nylon rondels en doorvoorhulsjes gewerkt, samen met plastiek afstandsbusjes. Als er niet echt mechanische vereisten zijn, kan je ook nylon M3 boutjes voorzien.
- Let wel op van de afstand tussen delen die 230 V dragen en de metalen kast. Tenzij je speciale folies gebruikt, moet die denk ik 7,5 mm zijn.
Stefke
DomoMember
Posts: 6
Joined: Wed Jan 24, 2007 2:59 pm
Location: Elsloo - Nederland

Post by Stefke »

Bedankt voor jullie snelle reacties!

Waar kan ik deze nylon boutjes kopen of bestellen?

Mvg Stefan
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Re:

Post by roeln »

Stefke wrote:Waar kan ik deze nylon boutjes kopen of bestellen?
in den brico
Post Reply