Siemens S7 relais,roluiken,dimmen??

Vragen staat vrij ... / Posez vos questions ...

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
Philippe81
DomoMember
Posts: 4
Joined: Mon Apr 14, 2008 4:11 pm
Location: Merelbeke
Contact:

Siemens S7 relais,roluiken,dimmen??

Post by Philippe81 »

Hallo idereen,

ik heb een vraagje over de relais output van de S7.

volgens mijn informatie boekje kan deze maar 2A schakelen kan dit?
Het staat niet helemaal duidelijk vermeld.

Als dit zo is dan kan deze maar 460watt verdragen.

Aangezien dat ik het maar voor de gewone verlichting ga gebruiken, misschien tot 200watt. zou dit later geen problemen geven. Als dit er continu op gaat op staan?

Mijn plannen zijn om via de siemens, nog eens relais te schakelen om een zwaarder vermogen tekunnen nemen.

Ik heb er 58 nodig.

mijn kast die ik voorzie is nu al 1m breed en1m80 hoog van Rittal.

Heeft iemand raad of voorstellen?

Alle schema's zijn bijna getekend 25bladzijden. Met Autocad elec. 2008

Hoe doen jullie een rolluik besturing met siemens S7? En de dimming van lichten in 5 plaatsen?

Graag meer uitleg aub voor ik alles bestel. Prijskaart voor de onderdelen van de kast niet gemonteerd is nu 5000euro.

Als ik hier aan uit ben kan ik beginnen. En wil ik gerust mijn verbouwing op het forum bij projecten plaatsen als dat mag.

Groeten Philippe
Philippe81
DomoMember
Posts: 4
Joined: Mon Apr 14, 2008 4:11 pm
Location: Merelbeke
Contact:

Post by Philippe81 »

Ik heb eventjes mij eerste vraag beetje aangepast ik had nog wat vragen, denk dat het daarbij niet zal blijven.

Ideën en informatie is altijd welkom. :D
kristof
DomoFan
Posts: 22
Joined: Fri Jan 20, 2006 10:26 pm
Location: Egem

Post by kristof »

Zoals je zelf voorstelt zou ik inderdaad ook nog extra relais schakelen met de uitgang van de S7.
Voor wat betreft de rolluiken zou ik 2 uitgangen voorzien per rolluik.
1 hiervan dient voor de richtingskeuze (relais met wisselcontact, zo kan je niet de twee richtingen gelijk bedienen), het andere het vrijgeven van de spanning naar het wisselcontact.
Voor het dimmen van verlichting hangt het ervan af welke dimmers je neemt.
Kies je met 0-10V analoge ingang zal je analoge uitgangskaarten moeten voorzien. Met deze mogelijkheid kan je met minst problemen alle intensiteiten bereiken, maar het zal ook wel de duurste manier zijn.
Er zijn nog heel wat andere mogelijkheden ook. Er bestaan dimmers die met digitale signalen op een bepaalde intensiteit gaan dimmen of je kan ook de intensiteit kiezen door de duur van een digitaal signaal naar de dimmer te regelen.(zoals je in een klassieke installatie met drukknoppen zou gaan doen.)

mvg Kristof
wimav
DomoFan
Posts: 20
Joined: Fri May 08, 2009 8:46 am
Contact:

Post by wimav »

Siemens S7 is redelijk duur in materialen.
Kijk eens naar de beckhoff plc's (zijn in verhouding veel goedkoper) en beckhoff heeft ook dimmerkaarten waardoor je deze volledig onder controle hebt (geen analoge uitgangen enzovoort nodig).
Verder zou ik op de uitgang van de plc nooit rechtstreeks belastingen hangen zoals lampen en dergelijke of je moet potentiaal-vrije relais-uitgangen gebruiken. Gebruik bij standaard transistor uitgangen of uitgangen met beperkt vermogen altijd een interface-relais!!
Webbased domotica via beckhoff-controllers: www.dna-software.be
Post Reply