drukknop vraagje

Vragen staat vrij ... / Posez vos questions ...

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
Innocent X
DomoFan
Posts: 16
Joined: Thu Dec 09, 2004 2:03 pm
Location: Tienen - België

drukknop vraagje

Post by Innocent X »

misschien een domme vraag van een leek ...
ik ben mijn lijstje aan het opstellen van alles wat ik moet bestellen voor mijn elektriciteit, enz ...

wat is het verschil tussen :
- Drukknop openen/sluiten (NG/NO)
en
- Drukknop sluiten (NO)
?
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Bij een drukknop moet je (zoals het woord aangeeft) altijd duwen om de huidige contact-toestand te veranderen ...

Dit wil dus zeggen, dat als de rust-toestand van een drukknop NO (normaal open) is (in de meeste gevallen dus), je een druk op de knop moet geven om de toestand voor een fractie van een seconde (een puls dus) te veranderen naar gesloten ... We spreken hier echter niet van NG (normaal gesloten), omdat het niet de basis-instelling of toestand is !

Met andere woorden, je kan drukknoppen kiezen in een normaal gesloten of normaal open toestand ... Normaal gezien zal je echter altijd de normaal open versie kiezen, omdat je domotica-systeem of plc of teleruptor of wat dan ook enkel gaat scannen naar een gesloten contact ...

Dat wat betreft een drukknop, je kan natuurlijk ook schakelaars nemen met NO of NG, heb je een schakelaar met NO, dan zal je de toestand veranderen naar gesloten door de schakelaar in te duwen of om te zetten of wat dan ook ...

Wie weet heb je ook drukknoppen waar je kan kiezen of je normaal open of normaal gesloten gaat gebruiken ... Bij een relais kan je dit meestal kiezen door het gewenste gaatje te gebruiken en daar je draad dus in te stoppen. Je hebt dan de common bovenaan, en daaronder de NG en daaronder de NO ...

Als er nog vragen zijn, hoor ik het wel ... Of indien dit geen afdoend antwoord is naar je vraag, stel ze dan eventueel iets specifieker

Groetjes,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
User avatar
charlie
DomoFan
Posts: 24
Joined: Fri Jul 07, 2006 10:18 am
Contact:

Post by charlie »

op de website www.canozelfbouw.be kan je je gegevens ingeven, en krijg je een lijstje toegestuurd van elektrische componenten die je nodig hebt voor uw installatie.
PeterDS
DomoMember
Posts: 1
Joined: Tue Jul 19, 2011 7:07 am

Post by PeterDS »

beste,

ben al een tijdje aan het zoeken op dit forum en voorlopig leunt deze post het dichts bij mijn vraag aan.

ik snap het NO/NG principe, maar waarom zijn er zowel drukknoppen als teleruptoren die deze functie aanbieden, is het niet 1 van beide of zie ik dit helemaal verkeerd en is het meer iets in de orde van; NO/NG drukknop, dus ook NO/NG teleruptor?

gr
Post Reply