welke plc zal ik gebruiken ?????

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
stephke
DomoMember
Posts: 2
Joined: Mon Nov 28, 2005 9:24 pm
Location: Aarschot - België

welke plc zal ik gebruiken ?????

Post by stephke »

hoi,
effe mezelf voorstellen ; ik ben momenteel aan't bouwen en met Ik bedoel ik ook me,myself & I (and the family).
Ik ben beroepshalve elektrotechnieker en buiten het beroepsdomein eveneens begaan met nieuwe en vooruitstrevende technieken waardoor het dus nogal evident is dat ik direkt aan domotica denk wanneer het gaat over de elektrische installatie voor mijn woning.
waarom domotica ? niet enkel om het licht te ontsteken maar ik zou eveneens mijn (elektrische) verwarming en mijn klimaatregeling ermee willen sturen.
Groot probleem : money
no money = no (commerciele) domotica
oplossing = plc-sturingen
ik kan beschikken over een plc van het merk \"telemecanique\" type TSX07 :) maar deze is reeds van 1996 en dus al bijna uitgestorven :( .
Ik beschik eveneens over de \"siemens\" S7/200 - software :D en ben hier ook met vertrouwd vandaar dat mijn voorkeur naar deze plc uitgaat.
En hoe zit het met de LOGO! ,ik ben niet vertrouwd met dit produkt :?
moet hier ook software voor aangekocht worden,kan deze rechtstreeks vanaf de pc geprogrammeerd worden (zoals S7/200), prijs/kwaliteit , ?????
En last but not least : kan je op het internet prijzen vinden van de siemens produkten ?
graag jullie visie hierop of andere suggesties zijn zeker welkom :wink: .

thx,Stephke
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Om al één van de sluiers te lichten, de Logo! van Siemens wordt verkocht met Software en is inderdaad heel makkelijk te programmeren, je kan die software (als demo geloof ik) zelfs downloaden op het internet (zoek achter LogoSoft) ...

Prijs/kwaliteit misschien niet zo slecht, maar bij een uitgebreide installatie is de kostprijs enorm hoger dan met een normale plc, daarbijkomend, en daarom moet ik er niet veel van weten : NIET GENOEG uitbreidbaar, ik geloof dat je er maar een bepaald aantal achter mekaar kan hangen, hierover is er ook reeds een topic geweest op het forum, zoek hier eens naar via de zoekfunctie, en dan zie je het exacte aantal ...

Dit heeft voor gevolg, dat als je alles met mekaar wil doen communiceren, dat je op de (ex)Berlijnse muur stoot ...

Op dat gebied scoort de Easy van Clockner Moëller al veel beter ... Daar hadden ze dan echter weer geen communicatie module om via tcp/ip je spul te programmeren en/of sturen ... Ook hier wordt de prijs een pak hoger naarmate je meer modules aankoopt in vergelijking met een gewone plc ...

De rest werkt zo goed als hetzelfde, ze noemen deze dan ook niet voor niets MicroPlc's ...

Groeten,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Post Reply