Domotica met Twido PLC

Moderator: Domotix-Moderators

Xilinx
DomoExpert
Posts: 88
Joined: Tue Jan 11, 2005 10:41 pm
Location: Overijse - België

Post by Xilinx »

PS: vraag aan je architect je plannen in digitaal formaat, das dus super gemakkelijk voor je situatieschema's, of zelfs als je al eens wat meubeltjes wil plaatsen, je kan direkt alles proberen... je moet wel wat kunnen spelen met autocad maar dat mag geen probleem zijn voor al deze genieen hier :-)
Xilinx
DomoExpert
Posts: 88
Joined: Tue Jan 11, 2005 10:41 pm
Location: Overijse - België

Post by Xilinx »

Ondertussen ben ik klaar met het slijpen en kappen, dus ik kom aan de uitvoeringsfase van mijn project. Ik zal proberen om regelmatig fotos en info te posten zodat we hieruit allemaal wat kunnen bijleren en fouten vermijden... Op de website kan je al wat foto's van de ruwbouw bekijken.

details van de technische installatie volgen...

http://users.pandora.be/nicole.thibaut1/bouw/

Groetjes

Xilinx
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Hey Xilinx,

Raar maar waar, ik had uw bouwverhaal al in m'n favorieten staan, maar wist echt niet dat dat van uw huis was ... Tof ...

Toevallig geen terca agora wit ivoor steen ??? Bij mij ook namelijk !


Groeten,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Xilinx
DomoExpert
Posts: 88
Joined: Tue Jan 11, 2005 10:41 pm
Location: Overijse - België

Post by Xilinx »

Nope, Argentis van Vandersanden
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Post by roeln »

hoi,

sorry om zo'n oud topic te heropenen.

Maar nu ik de prijzen weet voor het aantal teleruptors ik zal nodig hebben begin ik weer te twijfelen of ik wel zou investeren in een volledige teleruptor setup als eerste fase. (~60inputs en 37outputs)

Alles met 3 logo's uitvoeren kost evenveel. Maar programma geheugen is echt wel beperkt. Ik heb een 1-knops dimmerke geprogrameerd: kort duwen is aan of uit. Lang duwen is omhoog en omlaag. Ook kan je via sferen een voorafingesteld dimwaarde bekomen. Resultaat 13,8% van het geheugen zit vol. Niet echt hoopgevend voor wat er nog geprogrammeerd moet worden :roll:

Dus kijk ik nog maar eens rond... en kom de twido weer tegen. Een twido oplossing zou ook maar 200 a 300 euro duurder uitkomen waarschijnlijk. Nog altijd een 1000 euro goedkoper dan een echte plc.

@Xilinx,
ik veronderstel dat je nu al in je huis woont. Ben je achteraf gezien tevreden met je keuze voor de twido? Problemen gekend? Zou je opnieuw voor een twido kiezen? Al defecten gehad? Stuur je je lichten rechtstreeks op de 2A uitgangen of met relais tussen?


Hoe pak je het aan voor te dimmen? De analoge uitgangen zijn blijkbaar nogal beperkt: extensies van telkens 1 0-10V uitgang en je kan maar 7 extensies bijplaatsen :? Gebruik jij die gardy dimmers en heb je dan verschillende uitgangen opgeofferd om die te verbinden met de dimmer?

@iedereen,
Bestaan er geen frequentie gebaseerde dimmers. Vb digitaal input signaal van 100Hz: 10%dimmen. Signaal van 500Hz: 90%dimmen. Dan hebt ge die dure analoge uitgangen niet nodig!!!! 8)


Ik kan dan nogal altijd de failover implementeren zoals beschreven in dat ander topic met teleruptoren. Maar ik zou dan een zeer beperkt aantal 4-polig teleruptoren nemen die ik dan kan gebruiken om enkel de hoofdlichten in 4 kamers (enkelpolig) te schakelen in tijd van nood.

roel
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Post by roeln »

iemand anders nog Twido ervaring?
Xilinx
DomoExpert
Posts: 88
Joined: Tue Jan 11, 2005 10:41 pm
Location: Overijse - België

Post by Xilinx »

Dag Roeln,

Ik beloof je een van deze dagen een update van de situatie, heb momenteel veel werk maar ik beloof je een dezer dagen fotos en een update van de stand van zaken. Helaas is de PLC nog in gebruik maar heb er al wel heel wat mee getest. De bedoeling is om dit snel in orde te krijgen want de dagen beginnen te korten en dus licht in huis is wel handig :-)

Groetjes en tot binnenkort.

Koen
Xilinx
DomoExpert
Posts: 88
Joined: Tue Jan 11, 2005 10:41 pm
Location: Overijse - België

Post by Xilinx »

Na effe inaktief te zijn op het forum ben ik er terug. Effe de situatie schetsen:

Voilla de kast, een sarelkast van 100x160, bovenaan komen hoofdzakelijk alle 230V aansluitingen toe op klemmenstroken van Legrand viking 3 reeks dubbeldek. Onderaan alle laagspanningsaansluitingen ook op Legrand Viking3 klemmenstroken, 4 aansluitpunten per klem (doorverbonden). Tussen deze twee de automaten, relais, dimmers, overspanningsbeveiligingen, 24V voeding, plc...de bedrading ziet er nog wat slordig uit maar dat komt nog wel in orde,
Image

Van links naar rechts:
de voeding, Telemecanique 24V/5A
Zekeringen voor de laagspanning Legrand >Viking 3 reeks
De PLC, 2 maal 32 digitale inputmodules en 3maal 16 relais output modules.
Image

Relais modules van telemecanique zelio reeks, deze worden telkens per 8 afgezekerd.
links onder 4 dimmers van Gardy UNI400, sturing werkt op 24V en ze zijn voorizen voor een all off ingang, momenteel nog niet aangesloten. Heb problemen gehad met deze dimmers in combinatie met een electronische 12V voedingen 200VA, maar daar waar ik apparte voedingen van 50VA per lamp gebruik werken ze perfect, anders valt de dimmer uit als ik naar een laag dimwaarde ga.
Image

detail van de 230V aansluitingen
Image

momenteel zijn er al enkele drukknopfuncties geprogged, maar nog niet veel. hoop binnenkort terug wat meer tijd te hebben en dan kunnen we alarm en all off functies implementeren :-)

als er vragen zijn....

groetjes
Koen
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Post by roeln »

tof, om zo'n kast eens te zien.

Wat zijn die 'Relais modules van telemecanique zelio reeks'???

Hoe stuur je die dimmers aan?
Twido heeft toch geen analoge uitgagnen beschikbaar?
koen
DomoFan
Posts: 34
Joined: Mon Aug 28, 2006 9:28 am

Post by koen »

Als ik het goed zie stuur je met je relais op je Twido nog eens externe relais aan. Klopt dat?

groeten,

Koen
Xilinx
DomoExpert
Posts: 88
Joined: Tue Jan 11, 2005 10:41 pm
Location: Overijse - België

Re:

Post by Xilinx »

roeln wrote:tof, om zo'n kast eens te zien.

Wat zijn die 'Relais modules van telemecanique zelio reeks'???

Hoe stuur je die dimmers aan?
Twido heeft toch geen analoge uitgagnen beschikbaar?
De relais modules van de twido kunnen slechts 2 ampere sturen, dat is te weinig, daarom stuur ik met deze uitgangen krachtigere relais aan die tot 8A kunnen sturen. (8Ax230= 1840W ipv 2Ax230= 460W) dus om op koen zen vraag te antwoorden, jeps ik stuur externe relais aan.

de dimmers kan je gewoon via drukknoppen sturen (maar dan op 24VDC),
kort duwen= aan, kort duwen= uit, langer duwen= omhoogimmen, omlaagdimmen.... zoals de klassieke drukknop dimmers. daarboven zijn er nog 3 extra ingangen, je hebt 2 ingangen waarmee je naar een voorafingestelde dimwaarde kan gaan, en 1 all off ingang. deze worden via een twido uitgang aangestuurd, zo kan ik via programmatie alles aanpassen en kiezen met welke drukknop ik wat doe... en zonder aan de hardware te moeten herkableren. Nadeel is dat deze dimmers redelijk duur zijn en "maar" 400VA vermogen kunnen sturen.

groetjes

Xilinx
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Post by roeln »

Dus jij gebruikt 4 plc uitgangen per dimmer????
Xilinx
DomoExpert
Posts: 88
Joined: Tue Jan 11, 2005 10:41 pm
Location: Overijse - België

Re:

Post by Xilinx »

roeln wrote:Dus jij gebruikt 4 plc uitgangen per dimmer????
momenteel gebruik ik er maar 1 die voor het dimmen, ben van plan om de all off nog te gebruiken. die twee ingangen voor een vooringestelde waarde in te stellen moet je niet gebruiken he, kan eventueel handig zijn als je met scenes wil werken....

groetjes
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Post by roeln »

Xilinx,

waarom gebruik je die special 8A relais?
zijn die geodkoper dan de standaard modulaire relais?

ben je tevreden van de stabiliteit, gebruiksvriendelikheid en mogelijkheden van de twido en de twidosoft? Lees er enkel negatieve dingen over. :?
Xilinx
DomoExpert
Posts: 88
Joined: Tue Jan 11, 2005 10:41 pm
Location: Overijse - België

Post by Xilinx »

soft zou hier en dar wat beter kunnen maar dat valt goed mee. Op zich de twido PLC... tot nu toe nog geen problemen. Ik probeer zoveel mogelijk materiaal van Telemecanique en gardy te gebruiken omdat ik via mijn werk personeelsprijzen heb :-), die relais komen op ongeveer 10€ dacht ik valt dus wel mee.
Kan je effe wat vertellen over die negatieve dingen ivm de twido?

groetjes
Post Reply