mijn systeem met logo's

Moderator: Domotix-Moderators

User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

mijn systeem met logo's

Post by roeln »

Eindelijk is onze electriciteit gekeurd(zonder opmerkingen) en aangesloten. Eindelijk van de werfkast verlost....

Bijgevoegd een paar foto's van de kast en het elektrisch dossier (eendraad, situatie, uitvoering en ssv-gebruik) in pdf.


Ruwweg de indeling van de kast:
Het is een IDE kast van 8 rijen van 24 modules:

Code: Select all


Rijgklemmen 3-etage voor SVV                   Rijgklemmen 2-etage voor SVV
Automaten logo3         Logo3+extensies    Beltransfo     Relais voor Stopcontacten op logo3
Automaten logo2         Logo2+extensies         Relais voor Stopcontacten op logo2
Automaten logo1         Logo1+extensies         Relais voor Stopcontacten op logo1
2 voedingen 24V    glaszekeringen 24V    (plaats voor dimmers later)
Diff 30mA         automaten op die 30mA
Diff 200mA        automaten op die 300mA
Rijgklemmen 3-etage voor SVV                   Rijgklemmen 2-etage voor SVV
Attachments
kast bijna klaar
kast bijna klaar
P1000076.JPG (193.8 KiB) Viewed 31460 times
kast af
kast af
P1000098.JPG (104.35 KiB) Viewed 31463 times
Last edited by roeln on Mon Feb 11, 2013 5:41 pm, edited 1 time in total.
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Post by roeln »

We hebben 3 verdiepingen (rijwoning). Per verdiep is er een logo voorzien. Logo's kunnen niet met elkaar praten maar op deze manier is er geen communicatie nodig. Ik heb bijvoorbeeld wel de allesuit-knoppen op alle 3 de logo's als ingang moeten nemen enz.

Alles is bekabeld met SVV van 14 aders waarvan telkens 50-80% gebruikt is. Zo zijn er 9 SVV kringen nodig.

Per 4 logo uitgangen is er gezekerd met een automaat van 10A. Voor gestuurde stopcontacten hangt er een relais tussen.
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Ziet er allemaal goed uit hé ... Leuk om nog eens foto's te zien ook ...

Die glaszekeringen, geef daar eens wat info over, want zelfs als ik de foto lokaal opsla en dan met een viewer bekijk is het niet duidelijk ...

Mvg,

Bart

PS. Fijn dat alles goedgekeurd is ook, is toch altijd een bevestiging van je kunnen hé
There's No Home Like An Automated Home ...
User avatar
ON4TOP
DomoFreak
Posts: 112
Joined: Fri Jun 30, 2006 12:42 am
Location: Bavikhove - België

Post by ON4TOP »

Dat ziet er netjes uit Roeln !!

Knap schema ook , gemaakt met viso ??

Klein vraagje nog ik zie dat je in je IDE kast ook zo een kabelgorten met sleufjes voor draden gebruikt hebt .. ( wordt meestal in industriële kasten gebruikt ) heb je daar toevallig een type van en hoe heb jij die vastgezet ? ..
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Post by roeln »

bedankt voor de positieve reacties.
Van zo'n keuring moet ge u wel niet te veel voorstellen. Het enige wat die keurder gedaan heeft is de afdekkap van de rij van de hoofddiff even openen om die hoofddiff te verzegelen, in bijna alle kamers de aarding van een random stopcontact testen en een stempelke zetten op alle pagina's van 't dossier. Hij heeft zo iedere pagina van 't dossier max 1 sec bekeken...

Die glaszekeringen zijn wago modulekes : 282-122. (3.16 euro)
Image


Van die kabelgoten heb ik geen type-nummer... Je moet gewoon vragen naar zo'n kabelgoot met sleufjes. Die van mij waren 2m lang en zelf te verzagen. Die worden met een soort van Z-ijzers aan de kast bevestigd. Daar zorgen ze wel voor als je dat koopt in een deftige winkel.


Schema's zijn inderdaad met visio gedaan.
User avatar
ON4TOP
DomoFreak
Posts: 112
Joined: Fri Jun 30, 2006 12:42 am
Location: Bavikhove - België

Post by ON4TOP »

Alez de keuring stel nie veel voor ..

Welke keurder heb je laten komen ? Mijn schoonbroer zou zijn renovatie willen laten keuren .. hij heeft schrik voor de brandverzekring etc ..
( hebben alles samen gedaan , hij het ruwe werk , ik het fijnere ) ..
Dus wat mji te doen staat is ook dossierke opmaken met eendraad en situatieschema ..

Btw kan je als het past eens wat closeups maken van die goten/bevestiging ..snap nie zo goed wat je bedoelt met die bevestigingsdingen ..
hallo
DomoFan
Posts: 46
Joined: Thu Aug 25, 2005 8:22 pm

Re:

Post by hallo »

roeln wrote: zo'n kabelgoot met sleufjes
draadgoot
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Post by roeln »

Ik weet het eerlijk gezegd niet zeker maar volgens mij zijn die 'kabelgoten' van Vynckier: http://catalog.geindustrial.com/dataShe ... file=benlp (Typenummer 55812 moest link niet werken)

Officieel heet dat een bedradingskoker. weten we dat ook weer :wink:
Attachments
P1000105.JPG
P1000105.JPG (70.37 KiB) Viewed 31355 times
User avatar
ON4TOP
DomoFreak
Posts: 112
Joined: Fri Jun 30, 2006 12:42 am
Location: Bavikhove - België

Post by ON4TOP »

bedankt Roeln , zal morgen eens informeren bij mijn electro groothandel .. wat ze hebben .

Btw ik zag op uw eendraadschema .. 3x4mm² naar je oven ?
Dat hoeft toch niet ? Bij m'n weten is 2,5mm goed genoeg op een 20A zekering ... das +/- 4600watt ... en de gemiddelde oven is 3300 Watt ..
Er staat toch een gewoon stopcontact aan ook eh .. en 4 carre in een standaard inbouwstopcontact lijkt me nogal onhandig :)
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Post by roeln »

mijn pa stond op die 4mm2 voor de oven en hij had die kabel nog liggen.
maar is inderdaad niet erg comfortable in een stopcontact potteke.... en was dan nog het eerste stopcontact dat ik aansloot :?
User avatar
ON4TOP
DomoFreak
Posts: 112
Joined: Fri Jun 30, 2006 12:42 am
Location: Bavikhove - België

Re:

Post by ON4TOP »

roeln wrote:mijn pa stond op die 4mm2 voor de oven en hij had die kabel nog liggen.
maar is inderdaad niet erg comfortable in een stopcontact potteke.... en was dan nog het eerste stopcontact dat ik aansloot :?
Heb je daar een standaard niko of bticino stopcontact op gestoken ? Lijk me heel onhandig .. die dingen zijn niet geschikt voor 4mm ... max 16A staat er ook op dacht ik ..( net als de schakelaars ) ..
Of heb heb je er zo een 'neus' op gemonteerd voor kookplaats en elektrische verwarming . gebruiken ze dat vaak .

Nuja kwaad kan het niet hé :) dikkere kabels is altijd beter of te dunne

Ps : ik zag op je schema ook je garage poort sturing staan .. veronderstel dat je die nu ook op je logo aangesloten hebt , jij had ook een horman dacht ik .. heb jij ook die sturingsmodule op je motor ?
Bij mij komen ze hormann sectionale poort op 12februari plaatsen .. en die sturings module heb ik bijgevraagd .. apparte up/down .. signalisatie als poort open of toe staat etc .. fotocel ..
User avatar
ON4TOP
DomoFreak
Posts: 112
Joined: Fri Jun 30, 2006 12:42 am
Location: Bavikhove - België

bedradingskoker

Post by ON4TOP »

Image

Image


heb ze dus gevonden van GE ( vynckier )
Kost 2x niks ..
Attachments
Bedradingskokers%20GE%20Power%20Controls.pdf
(48.69 KiB) Downloaded 2004 times
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Post by roeln »

Oven is inderdaad in een standaard bticino stopcontact aangesloten.
Die 4mm2 past daar in hoor. Al bij al denk ik dat de installatie makkelijker is dan 2x2,5mm2...

Ik heb inderdaad ook een hormann ja, maar ik heb geen verbinding met de poort nu. Voor de up/down-drukknop gebruik ik wel de logo-SVV-draad... dus er is toekomst. Ik wil zeker een contactje voorzien ergens waardoor ik kan zien of de poort open is maar echt sturen via de logo's kan ik dus niet. Hoeveel kost zo'n stuurmodule?
User avatar
ON4TOP
DomoFreak
Posts: 112
Joined: Fri Jun 30, 2006 12:42 am
Location: Bavikhove - België

Re:

Post by ON4TOP »

roeln wrote:Oven is inderdaad in een standaard bticino stopcontact aangesloten.
Die 4mm2 past daar in hoor. Al bij al denk ik dat de installatie makkelijker is dan 2x2,5mm2...

Ik heb inderdaad ook een hormann ja, maar ik heb geen verbinding met de poort nu. Voor de up/down-drukknop gebruik ik wel de logo-SVV-draad... dus er is toekomst. Ik wil zeker een contactje voorzien ergens waardoor ik kan zien of de poort open is maar echt sturen via de logo's kan ik dus niet. Hoeveel kost zo'n stuurmodule?
AUP1 kost gemiddeld 64 euro +btw . Daar zit meteen alles op wat ik nodig heb .. om te koppelen met m'n plc .


http://www.domotix-forum.be/phpBB2/view ... ht=hormann
matje
DomoFan
Posts: 20
Joined: Wed Sep 05, 2007 5:27 pm

Post by matje »

de uitbreidingsmodule zijn de relayuitgangen maar 5 A heb je dan een automaat van 4 ampere gezet? is dit niet te weinig?
Post Reply