Domotica Met PLC

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
Dimo
DomoMember
Posts: 3
Joined: Sat Aug 28, 2004 8:54 am
Location: Overpelt - België

Domotica Met PLC

Post by Dimo »

Om eens een ander voorbeeld te geven.

Mijn domoticasysteem bestaat uit een siemens PLC 115U (942 cpu). Dewelke instaat voor de sturing van m'n licht, zonnewering, regenputsturing & alarm. (sturing volledig zelf geprogrammeerd)

De plc heeft nu 64 in- en 64 uitgangen. Alles is nog steeds uitbreidbaar. In totaal heb ik alles afgezekerd met 28 automaten & 3 diff. en één overspanningsbeveiliger. Alle sturingen zijn ondergebracht in 3 versch kasten. (1op1, 50op30 en 80cm op 40cm)

Voor schakelaars heb ik gekozen voor btcino light tech.


ps: sorry ik wist niet hoe ik er een foto moest bijvoegen!
Dimo
DomoMember
Posts: 3
Joined: Sat Aug 28, 2004 8:54 am
Location: Overpelt - België

Post by Dimo »

Ziehier een foto van m'n installatie
Image
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Vraagjes ...

Post by on4cet »

Hoi Dimo,

Ikzelf heb ook de light tech reeks van bTicino ... heb eens een vraagje, heb jij veel potjes van 7 modules ? Ikzelf heb het probleem dat m'n stopcontacten vlug loskomen, maar dit zou mogelijk kunnen zijn doordat de stukadoors (plakkers) de potjes TE goed vrijgemaakt hebben, waardoor de modulehouders niet meer mooi tegen de bepleistering aansluiten ... Heb jij hier ook problemen mee ?

De Foto had een mooie indruk kunnen geven, maar hij is heel onduidelijk en wazig ... vermoedelijk door de relatief kleine grootte ... Kan je eventueel de foto vervangen door een groter exemplaar ...

Ja, ik kan ook nog steeds een plc toevoegen, dacht dan eventueel aan de LOGO reeks ... maar voorlopig nog geen behoefte aan, doordat alles via m'n alarmcentrale gestuurd wordt.

Ik heb een boel projecten voor m'n regenputmeting, maar twijfel nog steeds welke de beste is ... Heb systemen met elektroden recht in het water en pulserende spanning, en heb een systeem met een buis in een buis waarbij dan een magneet op het water drijft ofzo, die dan reed-contactjes in werking zet ...

Wat heb jij gedaan ?

Welke kast heb je gebruikt, en van welk merk zijn je diff's en automaten ? Welke beveiliging heb jij gekozen, in de meterkast of achter de hoofddifferentieel ? Ik heb momenteel nog geen beveiliging, maar het wordt tijd dat ik er iets aan doe, ben echter nu verplicht van hem achter m'n hoofddifferentieel te zetten, met als gevolg, dat de diff natuurlijk niet beveiligd is (prijzige dingen) ...

Laat nog maar wat van je horen,

Groeten,


Bart
Dimo
DomoMember
Posts: 3
Joined: Sat Aug 28, 2004 8:54 am
Location: Overpelt - België

Post by Dimo »

Hoi Bart,

Wat betreft het loskomen van stopcontacten, daar heb ik voor het moment nog geen problemen mee. Misschien omdat ik in den tijd m'n potjes heb vast gezet met mortel. Maar ik moet toegeven dat het aansluiten in btcino potjes niet echt vlotjes verliep (gebrek aan ruimte) & de klemming in de 7 module niet echt goed omsluit (dus dat kan in de toekomst wel problemen geven)

Wat de sturing voor m'n regenput betreft, gewoon 2 vlotters, dit voor het min & het max te bepalen. Aan de hand van deze gegevens stuur ik 2 elktr ventielen. Zodat ik dan op regenwater werk of op kraantjes water. Wel is het nog de bedoeling dat er een nauwkeurige niveaumeting komt maar daar ben ik dus nog niet uit.

M'n kast is 2de hands (van m'n werk), welke ik voor een appel en een ei heb gekocht(maar goed want die kosten anders wel duit). Al m'n automaten & diff's zijn van vynckier. Voor de overspanningbeveiliging heb ik gekozen voor een Phoenix Contact. Het stuurgedeelte heb ik dan met 2A automaten afgezekerd.
Als schakelaars heb ik voor pulsschakelaars geopteerd, dit heeft als voordeel dat ik elke drukknop 2 functies kon meegeven. Bv kort drukken licht aan/uit, lang drukken zonnewering omhoog/omlaag. Het fijne van de btcino schakelaars is dat er een lampje kan ingebouwd worden ter indicatie (bv dat er nog ergens licht brandt, alarm aan etc)

extra foto's op deze locatie http://users.pandora.be/dimo/

Groeten,

Dirk
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Correctie

Post by on4cet »

Hey Dimo,

Ja, ik had wat juister moeten zijn met de info ... : De potjes komen geen van allen los, die zijn met een beetje overdreven sterke mortel ingemetseld, maar ik bedoelde de modulehouders ... die witte dingen dus ... en bij mij blijven de middelste modules niet goed vastgeklikt zitten, vermoedelijk doordat deze witte kader niet mooi aandrukt tegen de bezetting ... Is het dit wat bij U ook opvalt ?
Ja, kasten kosten heel veel ... mijne kosten al bijna 400 € 't stuk ... x 3 pffffff ....

Al goed dat ik alles in aparte kasten ondergebracht heb, want zo te zien is het bij U ook een flinke boel kabel ....

Ah ja, zo'n plc krijg ik niet eens goed in mijn kast in vrees ik ... is bedoeld voor gewone standaard modules ... maar ja, die logo reeks van siemens past wel ... dus, wie weet ooit ....


Groetjes

Bart
Post Reply