Volledige installatie van nieuwbouw woning

Moderator: Domotix-Moderators

User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

David,

Volgens mij kan dit geen probleem vormen, daar een thermostaat ook niet het volle vermogen van zo'n ketel gaat aanspreken. Die thermostaat gaat ook alleen maar schakelen binnen de ketel hoor ...

Maar wil je zekerheid, moet je de gegevens van je ketel er even bij nemen, en kijken wat er juist achter uw thermostaat schakelcontact zit ...

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Gizzmo
DomoExpert
Posts: 86
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:34 am

Post by Gizzmo »

Zoals beloofd even wat sfeer beelden:

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Hey David,

Zo te zien heb jij ook allemaal bTicino potjes gebruikt ? Wat me wel opvalt is dat ik nergens rode zie (7modules) terwijl je er ergens ook 3 boven mekaar staan hebt van 4 modules ...

Jij hebt wel een heeeel erg mooie muur ter beschikking voor je betonplex panelen ... Knap ... Ik heb iets meer moeten jongleren met m'n platen ...

Leuk, die foto's, doe zo verder ....

Groetjes,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Gizzmo
DomoExpert
Posts: 86
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:34 am

Post by Gizzmo »

Toch niet Bart,

De meeste zijn 7 modules ... waarom ze niet rood zijn weet ik niet?
En de fotos worden door photobucket of het forum blijkbaar wat aangepast, daardoor lijken ze wat samen gedrukt.
Maar bv. die waar er 3 boven elkaar staan zijn 3 x 7 modules:
(6x stopcontact, 2x UTP, 2x Audio, 2x coax, en nog 3 lege)

De muur waar alles tegen komt is inderdaad een redelijk ruime locatie (hal) maar eens alles er hangt wat er ook echt moet komen denk ik niet dat er nog veel ruimte zal overblijven :?:

GreetZ
David
User avatar
ON4TOP
DomoFreak
Posts: 112
Joined: Fri Jun 30, 2006 12:42 am
Location: Bavikhove - België

Re:

Post by ON4TOP »

on4cet wrote:Hey David,

Zo te zien heb jij ook allemaal bTicino potjes gebruikt ? Wat me wel opvalt is dat ik nergens rode zie (7modules) terwijl je er ergens ook 3 boven mekaar staan hebt van 4 modules ...

Jij hebt wel een heeeel erg mooie muur ter beschikking voor je betonplex panelen ... Knap ... Ik heb iets meer moeten jongleren met m'n platen ...

Leuk, die foto's, doe zo verder ....

Groetjes,

Bart
Die bakskes van 7 modules heb je inderdaad in Rood en Geel .. heb mij ook al afgevraagd wat het verschil eigenlijk is ..??
Ik heb ook van die Rode gebruikt.. ferm gepruts om die mooi recht in te plakken in een Assesteen brrr ...want die met die modulehouders heb je niet teveel speling .. bij die van 4 of 3 kan je nog beetje zeuren als je potje niet 100% pas zit ..


Voor achter mijn tv heb ik gekozen voor met een Multibox van BTicino te werken , hoef ik maar 1 grote bak in te plakken en kan ik er 18 modules in kwijt ..en moet ik maar 1 afwerkingskaderke in Light Tech kopen ...
Want dat zijn dure patatten die afdekplaten voor 7 modules in light tech ..
Scheelt toch pak in prijs en werk .. dacht trouwens op de foto hier eerst dat het een multibox was ( die zijn ook geel ) maar na beter te kijken zijn het inderdaad 3 geel bakskes van 7 modules ...

Die manier van werken met die betonplex had ik nog niet gezien ..verdraait handig gezien .. vooral met zo een hoop kabels ..steek da maar es allemaal in een kabelgoot , maar waarom precies betonplex ? omwille van de brandbaarheid ?

Tom
Gizzmo
DomoExpert
Posts: 86
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:34 am

Post by Gizzmo »

Dag Tom,

Daar heb ik inderdaad niet bij stil gestaan ... die Multibox ... en die 18 modules hadden in princiepe ook nog wel voldoende geweest. Het is immers de bedoeling dat er in de toekomst een aantal van die 1module stopcontactjes in komen te zitten. Deze zijn niet goed gekeurt volgens de belgische wetgeving ... maar voor platte stekkers zonder aarding lijkt het me toch wel handig. Dus na de keuring ... :twisted:

Die Betonplex heb ik gekozen omdat het gewoon proper en stevig materiaal is ... een kabelgoot zag ik inderdaad niet zitten vanwegen de vele kabels.

GreetZ
David
User avatar
ON4TOP
DomoFreak
Posts: 112
Joined: Fri Jun 30, 2006 12:42 am
Location: Bavikhove - België

Re:

Post by ON4TOP »

Gizzmo wrote:Dag Tom,

Daar heb ik inderdaad niet bij stil gestaan ... die Multibox ... en die 18 modules hadden in princiepe ook nog wel voldoende geweest. Het is immers de bedoeling dat er in de toekomst een aantal van die 1module stopcontactjes in komen te zitten. Deze zijn niet goed gekeurt volgens de belgische wetgeving ... maar voor platte stekkers zonder aarding lijkt het me toch wel handig. Dus na de keuring ... :twisted:

Die Betonplex heb ik gekozen omdat het gewoon proper en stevig materiaal is ... een kabelgoot zag ik inderdaad niet zitten vanwegen de vele kabels.

GreetZ
David

David ,

Die multibox heb ik vooral gedaan omdat het goedkoper is ( afdekplaten light tech 7 modules zijn heel duur ) en ik dacht makkelijker in te plakken .. maar heb toch serieus gezweet vandaag .. maar dat komt vooral door de assesteen muren hier .. zijn holle stenen dus je hebt aan de zijkanten weinig houvast voor de mortel of plaaster ..
Maar met wat gevloek en veel geduld zit hij er eindelijk in ..
Dat van die stopcontacten is inderdaad een goed idee .. ik heb geen keuring nodig daar het een kleine verbouwingske is .. snap overigens niet waarom die stopcontactjes niet mogen .. alle toestellen met een platte stekker zijn normaal DUBBEL Geiosoleerd ..en kunnen niet geaard worden.
Wat is het nut dan van de aardingspen voor deze toestellen hé ..
Ik zie trouwens dat je uw bakjes ook met gips ingeplakt hebt ..terwijl het een nieuwbouw is .. de meeste doen dit met mortel bij nieuwbouw dacht ik .. ook al vind ik dat niet zo handig .. zeker niet in assesteen hier .. aangezien er al pleisterwerk is gebruik ik meestal Goldband of Knauf snelgips ( vooral voor de bakjes te kunnen fixeren ) .. en blijkbaar ben ik niet de enige :)

Tom
GyZmo
DomoFan
Posts: 18
Joined: Sun Sep 17, 2006 10:55 am

Post by GyZmo »

als ik het goed begrijp had je vanalles in gedachten om uit te werken met domotica maar heb je uiteindelijk gewoon een schakeling gebouwd met teleruptoren?
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

@gyzmo : Naar wie is deze vraag eigenlijk gericht ?

En waarom zou dit niet kunnen hé, je kan heeeel wat voorbereiden om er later vanalles mee te doen, en nu toch met iets anders werken in afwachting OF om later uit te breiden ...

Welke richting wil je uit met je vraag ?


Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
VDB
DomoFan
Posts: 33
Joined: Fri Mar 03, 2006 5:55 pm

Post by VDB »

Mooi werk!

Heb zelf ook redelijk wat 7 module bakjes gestoken.
Eerst had ik er enkele rode om alles af te tekenen en eens te kijken hoe dat werkte. Bij het bestellen van alle bakjes bleken er ook gele te zijn die een stuk steviger zijn aan de rand.
Een van de gekende problemen, heb ik me laten vertellen, bij rode 7 module bakjes is dat het middelste stopcontact niet erg vast zit.

Heb daarom enkel voor schakelaars rode gebruikt.

Groeten,

Bart
Gizzmo
DomoExpert
Posts: 86
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:34 am

Post by Gizzmo »

Ik heb de rode nooit vast gehad ... maar bij de gele heb ik inderdaad geen probleem met de bevestigingen van stopcontacten of drukknoppen.

En inderdaad GyZmo: het idee om dingen te gaan doen met domotica is er ... enkel de financien laten het momenteel nog niet toe. Dus en ik opzoek gegeaan naar het meest modulaire systeem om later toch nog een zo breed mogelijk gamma aan domotica systemen te kunnen implementeren.

Het is inderdaad niet veel meer dan een simple Teleruptor/drukknoppen sturing op dit moment. Maar er is toch al wel wat rekening gehouden met het trekken van de kabels (voldoende SVV paren, rekening houden met PIR ogen, extra wacht buizen, ...)

GreetZ
David
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Zeg vriendjes,

Ik heb al spijt dat ik die rode nog heb dan ..., maar ik begrijp het toch niet goed hoor ... Die potjes, daar komt toch eerst een modulehouder over, en 't is die modulehouder die ervoor zorgt dat uw gerief blijft vastzitten hé ...

Bij mij is dat ook een probleem, dat die soms niet goed blijven vastzitten in 't midden, maar naar 't schijnt moet ge dan eerst alles eruit halen (uit het potje), dan alles eerst in de modulehouder klikken, en dan die modulehouder aan het potje schroeven ...

Iemand hier ervaring mee, want ik heb het ook maar van horen zeggen, en nog geen goesting gehad om alles nog eens los te doen !

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Gizzmo
DomoExpert
Posts: 86
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:34 am

Post by Gizzmo »

Ik moet wel zeggen dat ik ook niet altijd alles evengoed vast geklikt kreeg ... maar dat was veel eerder een probleem met de bezetting die niet echt perfect recht is, waardoor de modulehouder wat wordt gebogen tijdens het vast zetten. Daardoor klikken dan niet alle stopontacten of drukknoppen even goed vast. Dus of het een verschil is met de rode ???

Ik zal eens een foto maken van een volledige pot met alles erop en aan.
Dan kan je misschien een verschil zien?
GreetZ
D.
VDB
DomoFan
Posts: 33
Joined: Fri Mar 03, 2006 5:55 pm

Post by VDB »

Hey Bart en David,

Inderdaad voor het vastzetten van de knoppen zou dit inderdaad niet mogen uitmaken. Had nog niet zo ver gedacht.

Het verschil tussen de 2 is dat de rand van het bakje bij de gele dikker en dus steviger is dan de rode.

Groeten,

Bart
Koen Matthijs
DomoFreak
Posts: 149
Joined: Fri Apr 01, 2005 9:01 pm
Location: Berlare - België
Contact:

Post by Koen Matthijs »

Ik heb bij installeren altijd eerst alles in modulehouder geklikt, aangesloten, en dan heel de handel in het potje geschroefd (\"gewrongen en gevloekt\" ligt dichter bij de waarheid...).

Alles zit bij mijn weten netjes vast.
Post Reply