Is mijn project mogelijk ??

Moderator: Domotix-Moderators

Sven
DomoFan
Posts: 36
Joined: Thu Jan 06, 2005 4:14 pm
Location: Meerhout - België

Post by Sven »

Heb eens geprobeerd wat PLC-Fanaat voorstelde, maar helaas... Hetzelfde resultaat...

Heb ook al eens naar de elektriciteitshandelaar gebeld maar die wist het ook niet, maar ging wel eens contact opnemen met de leverancier...

Als er nog iemand een suggestie heeft ??
Last edited by Sven on Wed Feb 22, 2006 4:50 pm, edited 1 time in total.
Gery
DomoExpert
Posts: 52
Joined: Fri Dec 16, 2005 12:39 pm

Post by Gery »

Sven, heeft je leverancier geen extra uitbreidingsmodule liggen? Kan je daarmee eens proberen! Jouw module is mogelijk defect.

Misschien heeft er hier nog iemand ervaringen met deze uitbreidingsmodules?
Sven
DomoFan
Posts: 36
Joined: Thu Jan 06, 2005 4:14 pm
Location: Meerhout - België

Post by Sven »

Een extra uitbreidingsmodule hebben ze niet want de deze hebben ze ook moeten bestellen...

Ik begin stilaan ook te denken dat er misschien wel iets scheelt aan de uitbreiding.

Alhoewel dit misschien ook wel de oorzaak kan zijn...

Alleen ben ik niet zeker of dit wel exact hetzelfde probleem is als het mijne...
Gery
DomoExpert
Posts: 52
Joined: Fri Dec 16, 2005 12:39 pm

Post by Gery »

Hmm... cyclustijd... ik dacht ook al in die richting. Dat blijkt bij industriële PLC's ook wel eens de oorzaak van problemen te zijn.

Sven, welke voeding gebruik jij, 24VDC? Is die wel voldoende afgevlakt?
Probeer eens met een extra afvlakcondensator op de uitgangsklemmen van de voeding (opgelet: enkel bij DC-voeding!!!).
Sven
DomoFan
Posts: 36
Joined: Thu Jan 06, 2005 4:14 pm
Location: Meerhout - België

Post by Sven »

Ik weet het eerlijk gezegd niet goed... Ik haal AC en DC altijd door mekaar.
Ik geloof dat het AC is.

Als ik naar m'n teleruptors kijk zie ik 24VAC dus daaruit concludeer ik dat het wel wisselstroom is.

Heb nog telefoon van elek.handel gekregen.

Ze hadden ook vraag en antwoord op Siemens website gezien (waar ik in m'n vorig bericht naar refereerde) en ze hebben het bij hun eens opgezet.

Met een trad. voeding hebben ze identiek hetzelfde probleem bij de uitbreidingen.
Wanneer ze er een DC voeding aan hangen, is het probleem opgelost.

Nu, ik mocht m'n voeding eventueel omwisselen voor een DC voeding, maar vermits ik deze nodig heb voor m'n deurbel (12V) en voor m'n andere teleruptoren, zal ik deze maar laten zitten en er eentje bijkopen. Spijtig genoeg is dat weer een extra 60€...
Sven
DomoFan
Posts: 36
Joined: Thu Jan 06, 2005 4:14 pm
Location: Meerhout - België

Post by Sven »

Ben ondertussen nog wat aan het lezen geweest in de technische gegevens van de logo hoofdmodule en de uitbreidingen en heb gezien dat :
De Logo! 24RC heeft als ingangsspanning : 24 V AC/DC
De uitbreiding Logo! DM16 24R heeft als ingangsspanning : 24 V DC !!!

In de productfiche lees ik wel dat de DM8 24RC 24V AC en DC aankan, maar de DM16 dus enkel maar DC.

Dus daarmee, dat als ge een uitbreiding van uwe logo wil kopen, ge best eerst is checkt of em wel AC aankan (tenzij ge natuurlijk een DC voeding hebt steken)

Nog een laatste vraagje :

Ik moet me dus een DC voeding aanschaffen.
Logo heeft er 2 van 24V DC : 1.3A en 2.5A. 1.3A moet normaal ruimschoots volstaan om enkel m'n logo van voeding te voorzien.

Op de productfiche zie ik staan :
Ingangsspanning : 100 - 240 V AC
Uitgangsspanning : 24 V DC

Ik veronderstel dan dat wanneer ik deze voeding koop ik niets anders meer van doen heb ?
Gewoon 2 draadjes trekken van een zekering naar de voeding en dan van de voeding verder naar de logo ?
Moet ik deze apart afzekeren of kan ik de zekering gebruiken die nu enkel door m'n 24V AC 63A voeding gebruikt wordt ?

En dan nog een laatste vraagje : Zoals ik dus hierboven al zei zou 1.3A voldoende moeten zijn. Hoe kan berekenen hoeveel A er nodig is ?
Gery
DomoExpert
Posts: 52
Joined: Fri Dec 16, 2005 12:39 pm

Re:

Post by Gery »

Sven wrote:1.3A moet normaal ruimschoots volstaan om enkel m'n logo van voeding te voorzien.
Ik vermoed van wel, dat kan je eenvoudig berekenen/inschatten, zie hieronder.
Sven wrote:Ik veronderstel dan dat wanneer ik deze voeding koop ik niets anders meer van doen heb ?
Klopt
Sven wrote:Gewoon 2 draadjes trekken van een zekering naar de voeding en dan van de voeding verder naar de logo ?
Je kan eventueel de + pool nog afzekeren.
Sven wrote:Moet ik deze apart afzekeren of kan ik de zekering gebruiken die nu enkel door m'n 24V AC 63A voeding gebruikt wordt ?
Neen, die beveiliging is te groot. Best is de DC-voeding apart af te zekeren met een gepast kaliber. De handleiding kan je helpen bij de keuze ervan.
Sven wrote:En dan nog een laatste vraagje : Zoals ik dus hierboven al zei zou 1.3A voldoende moeten zijn. Hoe kan berekenen hoeveel A er nodig is ?
Tel volgende vermogens samen:
- de module zelf
- alle ingangen
- alle uitgangen
Dit is dan normaal te veel (het zal nl niet dikwijls gebeuren dat alle in- en uitgangen gelijktijdig werken) maar het geeft al een goed idee. Neem de voeding ook niet te groot want het sluipverbruik is navenant.

Wat zegt trouwens de handleiding hieromtrent?
Staat die handleiding ergens op het net, dan zal ik zelf eens kijken?
Sven
DomoFan
Posts: 36
Joined: Thu Jan 06, 2005 4:14 pm
Location: Meerhout - België

Post by Sven »

@Gery :
Vermits ik hier nog een paar vragen over heb, heb ik je een mailtje gestuurd...

Sven
Gery
DomoExpert
Posts: 52
Joined: Fri Dec 16, 2005 12:39 pm

Post by Gery »

Sven, dat zal pas voor vanavond zijn. Ik kan nl mijn privé e-mail vanaf mijn werkplek niet lezen.
Post Reply