Siemens S7-200 domotica

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
PLC-fanaat
DomoExpert
Posts: 52
Joined: Mon Dec 05, 2005 10:47 pm
Location: Brugge - België

Siemens S7-200 domotica

Post by PLC-fanaat »

Image
een uit de hand gelopen hobby: domotica stuurkast siemens PLC en LOGO (automatisch/manueel gecombineerd)

na 16 jaar en 6 soft-/hardwareversies
volledig parametreerbaar (langs gratis terminal programma uit windows ..) 2500 parameters, 20-tal manuels, 1800 blz. schema's...

en nog altijd meer dan 20 uur/week van mijn vrije tijd besteden aan het wijzigen en uitbreiden van de mogelijkheden

dat is het leuke aan zelf bouwen en ontwerpen, men kan blijven aanpassen en verbeteren met de evolutie van het materiaal en technieken

domotica blijft nog altijd voor een beperkte groep (door de meerprijs)
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Ik heb hier al zotten gekend (incl. mezelf), maar dit is wel echt de moeite, laat hier maar eens wat meer over horen, wat blijf jij daar allemaal mee doen, als je daar nu, na 16 jaar nog zoveel tijd in stopt ...

Ik in ieder geval heel benieuwd ... Maak er maar eens een lang verhaal van met foto's enzo ...


Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
PLC-fanaat
DomoExpert
Posts: 52
Joined: Mon Dec 05, 2005 10:47 pm
Location: Brugge - België

Post by PLC-fanaat »

Hallo Bart

een lang verhaal kan doch wordt vervelend, kijk eens op mijn site bij keuzeknop 'nieuw' bvb dan ziet u waar mijn tijd in gaat, de software is reeds zo ingewikkeld geworden dat iedere wijziging uren testen met zich meebrengt om nog niet te spreken over aanpassen van manuels en schema's

vooral omdat de PLC waarop alles gebeurt slechts 24kB geheugen heeft, snelheid beperkt enz.

nu kunnen tot 80 knoppen gelijktijdig bedient met elk 9 tijdscombinaties gedetecteerd worden (dus 720 tijdscombinaties) en als resultaat (afhankelijk van de parameters voor iedere knop, samen een kleine 2000) 128 lichtpunten, 30 rolluikgroepen (tot 5 rolluiken/groep), en 64 extra relais sturen met een wijzigende snelheid(=tijd drukken) afhankelijk van de persoon die de drukknop bedient (kind is sneller om bvb 3x kort na elkaar te drukken dan opa van 99 en toch loopt dit foutloos alles door elkaar) met een programmalooptijd van max 3 msec. (dus max 300 combinaties per sec detecteren lijkt mij voorlopig snel genoeg) en ondertussen ook nog alle voorgeprogrammeerde functie uitvoeren in alle combinaties,
zonder rekening te houden met tot 64 extra knoppen(sensoren) eventueel sferen, alarms,.... die niets met die 80 knoppen te maken hebben.

ben nu bezig met mogelijkheid draadloos vanop PC/laptop/PDA/touchscreen... gelijk waar in huis wijzigingen (parameters (sturen, controleren) als extra mogelijkheid toe te voegen (langsover bluetooth).

ben dus nog altijd in staat om nog meer nuttige en bruikbare nieuwigheden te vinden en in te voeren in mijn software (die moet het leven gemakkelijk en aangenaam maken op een eenvoudige manier, naar de gebruiker toe toch wel, niet naar de programmeur)

ik beleef er nog steeds plezier en voldoening aan, en de eigenaar is in bezit van software, schema's, handleidingen, hulpprogramma's zodat hij gerust zonder mij verder kan want dat blijft mijn hoofdbetrachting, materiaal dat betrouwbaar is, lang en gemakkelijk verkrijgbaar, en voorzien van voldoende informatie en documentatie dat men alles zelf kan vervangen

zal een foto van deze nammidag op zo'n installatie in opbouw hierna doorzenden (zijn nog maar aan het de buizen (+/-30 rollen preflex en nog niet compleet)

groeten roger
Xilinx
DomoExpert
Posts: 88
Joined: Tue Jan 11, 2005 10:41 pm
Location: Overijse - België

Post by Xilinx »

Hoedje af, dit is nu echt de max, ik kende je site al een hele tijd en ben nu bezig om ook min of meer zo een installatie zelf te maken. Niet zo complex maar dat kan nog altijd komen met der tijd. Wat ik zo prachtig aan het systeem vindt is dat je bij het falen van de PLC op een eenvoudige teleruptor of is het nu logo kan overschakelen.

Groetjes
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Geweldig Roger,

Iemand 'on the field' kan nog veel meer vertellen dan iemand die enkel z'n eigen huis automatiseert ...

Ik denk dat we allemaal wel benieuwd zijn naar verdere uitleg ... Ik toch al zeker ...

Lijkt me een enooooorm systeem ... Zal waarschijnlijk ook wel niet voor een rijhuis zijn zeker ... :-)

Groeten,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
PLC-fanaat
DomoExpert
Posts: 52
Joined: Mon Dec 05, 2005 10:47 pm
Location: Brugge - België

Post by PLC-fanaat »

ja bart het is een redelijke woning doch niet overdreven hoor,

het is ook de eerste maal dat ik klapluiken moet sturen ipv rolluiken of gordijnen

het voorlopig voorzien systeem (kan en zal nog uitbreiden)
64 knoppen (combinatie licht/rolluiken 9combinaties/knop)
32 extra knoppen/sensoren
72 lichtpunten
4 dubbele klapluiken
6 gordijnen
16 extra relais

dus een gemiddelde domoticawoning (echt niet overdreven hoor)
comfort vraaft wat bedrading niet (zeker bij niet bus-systeem, ik ben geen voorstander van Bus-sytemen, zeker niet voor partikulieren die zelf hun installatie willen uitbreiden, aanpassen, fouten opsporen....)
er ligt wat meer draad (bij manier van spreken) multikabel ipv coax doch de voordelen zijn groter dan de nadelen

roger
PLC-fanaat
DomoExpert
Posts: 52
Joined: Mon Dec 05, 2005 10:47 pm
Location: Brugge - België

Post by PLC-fanaat »

als antwoord op het het omschakelen, ja het manueel werkt op logo's
dit schakelt automatisch om bij defekt (kan altijd en zeker als het echt niet past) werkt op dubbele voeding (uit 2 afzonderlijke zekeringcircuits met 2 gestabiliseerde voedingen, en kan bij stroomuitval dan toch nog minumum 2uur op noodbatterijen werken,
of gewoon zelf de schakelaar op de stuurkast omschakelen naar manueel en men heeft een normale woning met teleruptoren (logo), constante stopcontacten en handbediende rolluiken/gordijnen.
zo blijft het systeem altijd operationeel

elektronica is prachtig maar.... luxe kan zeer snel fiasco betekenen
voorkom liever dan genezen

raad van oude rot in het vak (35jaar automatisering/programeren)
PLC-fanaat
DomoExpert
Posts: 52
Joined: Mon Dec 05, 2005 10:47 pm
Location: Brugge - België

Post by PLC-fanaat »

bart

sorry foto van V6 installatie die ik gestart heb zit in andere rubriek
(een foto van de voorbereidende werken V6)

mijn test installatie en demokoffer waar alles op ontworpen en uitgeprobeert wordt
met een compleet overschakelbaar systeem in de koffer en een plattegrond van een wonig in het deksel (+/-25kg zwaar) en steeds naast mijn pc in de living (met de nodige commentaar van de vrouw, doch met ouder worden wordt men hardhorig, haha)
kwestie van de naam domoticagek alle eer aan te doen

Image
ps. ter info (ex ON1ARR)
PLC-fanaat
DomoExpert
Posts: 52
Joined: Mon Dec 05, 2005 10:47 pm
Location: Brugge - België

Post by PLC-fanaat »

na een 3-tal maand werk en programmatie, is mijn nieuwe freeware visualisatie en programmatie software bijna klaar, hierbij wat voorbeeldschermen van de testversie

terug een meerwaarde voor het systeem en gratis bijgeleverd

groeten roger
Attachments
visualisatie van 1 der lokalen
visualisatie van 1 der lokalen
Com-lokaal-monitoring.jpg (93.89 KiB) Viewed 21873 times
algemene visualisatie van de elementen
algemene visualisatie van de elementen
Com-monitoring.jpg (132.32 KiB) Viewed 21873 times
drukknop instelling
drukknop instelling
Drukknop.jpg (72.36 KiB) Viewed 21873 times
lichtpunt instelling en visualisatie
lichtpunt instelling en visualisatie
Lichtpunt.jpg (63.96 KiB) Viewed 21873 times
parameters wijzigen
parameters wijzigen
Parwijzig.jpg (55.83 KiB) Viewed 21873 times
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

1 woord Roger, KNAP ....


Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Castelli
DomoMember
Posts: 1
Joined: Thu Mar 23, 2006 3:34 pm

Post by Castelli »

Hoi Roger,

Ik zie dat je weer aktief bezig bent :D
Als je wilt mag je een versie doorsturen.

Roger heeft in ons huis zijn systeem geinstalleerd en zijn daar zeer tevreden mee.
De verschillende features zijn goed doordacht.
Eventjes een voorbeeld:
Omschakeling tussen Manueel/Automatisch: Als we zelf thuis zijn staat ons huis op automatisch maar als de kuisvrouw komt zetten we het huis op manueel. Reden: De lichten in de gang en hal staan allemaal met een specifieke timer maar als de kuisvrouw aan het kuisen is dat niet zo handing.

Stopkontakten bestuurd door de plc voor nachttarief maar wel met de mogelijkheden om die te overriden indien nodig.

Rolluik override in de slaapkamers, de rolluiken (18 in het totaal) worden 's morgens automatisch opgetrokken maar in de slaapkamer kunnen we die overriden door een schakelaar. Zalige gewoon.

Zo zijn er nog een heleboel functies die het leven gewoon gemakkelijk maken
PLC-fanaat
DomoExpert
Posts: 52
Joined: Mon Dec 05, 2005 10:47 pm
Location: Brugge - België

Post by PLC-fanaat »

hallo jan

geen probleem, binnen enkele weken is alles zoals ik het wil en dan contacteer ik u wel, om deze versie te gebruiken zal ik de laatste versie van de software bij u komen installeren en dan breng ik de communicatiesoftware mee,

eind deze maand plaats ik deze laatste versie te knokke en zal dan ook de proeven op een groter en compleet systeem uitvoeren

(de laatste software is wel groter dan het geheugen in uw PLC, doch ik maak wat aanpassingen voor deze types PLC zodat ze ook met dezelfde communicatiesoftware kunnen werken)

de demoversie van de software als installatiepakket is nu reeds een 15MB groot dus niet over e-mail te versturen, ik zend u wel een cd op.
deze demoversie kan met uw huidige software geen verbinding maken (nieuwe parameters die bij u niet aanwezig zijn, zijn nodig, daarom kom ik een nieuwe versie installeren)

groeten roger
ps. contacteer mij desnoods voor verdere vragen
Post Reply