Welke logic controller voor verlichting en ventialatie?

(Micro) Plc specifiek forum / Fore spécifique (Micro) Plc

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
Joeri G.
DomoMember
Posts: 2
Joined: Mon Aug 16, 2010 6:07 pm
Location: Belgium

Welke logic controller voor verlichting en ventialatie?

Post by Joeri G. »

Hallo,

Ik ben op zoek naar een logic controller type LOGO, Millenium, ZELIO,... voor enkele sturingen in een huisinstallatie.

Dit moet er allemaal met mogelijk zijn.

Ik gebruik in de living 2 6-voudige potentiaalvrije drukknoppen van niko (24V) voor de verlichting. Hiervoor heb ik dus 6 DI en 6 DO nodig. Misschien ga ik ook 2 dimbare led of tl-verlichtingen gebruiken die een 0-10V analoge sturing nodig heeft, in dit geval dan 6 DI, 4 DO en 2 AO. De controller moet dus zodanig te programmeren zijn dat je door 1 drukknop te bedienen een analoge uitgang zodanig kan sturen dat met 1 druk de verlichting aan/uit staat en dat bij langdurig bedienen van de drukknop de verlichting gedimd kan worden. (0-10V) Het zou ook leuk zijn als het zodanig te programmeren is dat het met een geheugen werkt dat bij bediening van de drukknop de verlichting terug naar de laatst gedimde waarde gaat.Ik heb 6 verlichtingen in de living, dus de 6-voudige drukknop is volledig bezet.Toch zou ik een alles uit-functie willen programmeren dat bij langdurig (2 sec.) indrukken van 1 (van de 6) drukknoppen, dat alle 6 uitgangen naar 0 gestuurd worden.

De ventilatiesturing wil ik koppelen aan de lichtsturing, hier wil ik dubbelpolige schakelaars voor gebruiken zodanig dat ik 1 contact voor de verlichting kan gebruiken en 1 contact voor een digitale ingang te sturen. Afhankelijk van hoe lang het licht aan is wil ik dan een digitale uitgang bedienen en de vantilator een bepaalde tijd laten draaien. Hiervoor heb ik dan 5 DI en 5 DO nodig.

samengevat:

11 digitale ingangen
11 uitgangen, waarvan 2 analoog (0-10V) of uitbreidbaar naar 2 analoog

Welke controller kan ik hier best voor gebruiken?

Gr Joeri
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

De 3 types zijn een beetje aan mekaar gewaagd, je moet enkel eens kijken naar de uitbreidbaarheid. Van de Logo is geweten dat hij maar een bepaald maximum aantal modules aankan, maar van de andere kant kan je deze nadien nog koppelen met een EIB installatie. Ik denk in verhouding dat de Millenium wel goedkoper uitkomt.
Ik denk dat elk systeem hier wel aanhangers op het forum heeft !

Als je je dimmers slim kiest, hebben deze vaak al een paar standen, waarbij je deze op maximum stand kan zetten door een andere ingang te pulsen, of bij normale activatie te laten terugkeren naar het laatst gekozen dimniveau.
Ga je met analoge dimmers werken, kan je het niveau inderdaad vanuit je programmatie sturen, en kan je dus inderdaad in bepaalde registers bewaren.

Ook het langdurig drukken is gewoon met programmatie op te vangen, eventueel moet iemand hier eens van deze dingen een voorbeeld posten.

Eventueel moeten jullie eens laten weten of het leuk zou zijn van een nieuwe rubriek aan te maken met voorbeelden van bepaalde logische handelingen.
Ik zou dan bv. de hoofdrubriek 'Templates' kunnen noemen, met daaronder een onderverdeling voor Logo, Zelio, Qbus, Teletask, EIB en noem maar op.

Als je werkelijk enkel het aantal voor ogen hebt dat je aan het einde van je post meegeeft, dan kan je ze allemaal kiezen. Ik wil hier wel wijzen op het feit dat je rekening moet houden met de uitbreidbaarheid.
Het aantal ingangen en uitgangen dat je nu voor ogen hebt, kan in korte tijd misschien serieus uitgebreid moeten worden, ook met de indeling van je kast moet je hier rekening mee houden !

Mvg,
bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Joeri G.
DomoMember
Posts: 2
Joined: Mon Aug 16, 2010 6:07 pm
Location: Belgium

Post by Joeri G. »

Bedankt voor je antwoord Bart,

Het is goed te weten dat wat ik wil programmeren mogelijk is met deze toestellen, over het analoog dimmen via 1 drukknop had ik namelijk mijn twijfels. Mijn laatste S5 ervaring is geleden van op school in het jaar 2000, dus voor het programmeren zelf zal wat zoeken zijn.

Uitbreidbaarheid moet ik idd eens over nadenken, met het alarm weet ik nog niet goed wat ik ga doen. Zelf iets programmeren of iets officieel (laten) plaatsen?

Gr Joeri
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Mijn alarm is van Cytech (comfort) google het maar eens.

Bedoel je nu dat je met 1 drukknop een analoge dimmer wil aansturen ?

Volgens mij moet je dan een bepaalde waarde gaan ophogen of verlagen en blijven checken in je loopje tot de drukknop losgelaten wordt, en dan die waarde als analoge waarde naar je analoge uitgang sturen.

Maar zoals gezegd, ik heb hiervoor geen code beschikbaar, maar het zou te doen moeten zijn, lijkt me één van de basisfunctionaliteiten !

bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Post Reply