PLC icm rolluiken en enkele drukknoppen

(Micro) Plc specifiek forum / Fore spécifique (Micro) Plc

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
grijzeblubber.be
DomoMember
Posts: 1
Joined: Tue Mar 16, 2010 12:31 pm
Location: Oostkamp

PLC icm rolluiken en enkele drukknoppen

Post by grijzeblubber.be »

Goeieavond,

Voor onze nieuwbouw ben ik aan het kijken voor een \"intelligente rolluikschakeling\". Het gaat over 11 rolluiken:
- op het gelijkvloers 6 rolluiken, elk apart te bedienen met 1 drukknop per rolluik, 1 centrale bediening
- op het eerste verdiep 5 rolluiken, elk apart te bedienen

Voor het gemak moet er sowieso een centrale sturing (schemerschakelaar, timer) voorzien worden.

Er zijn volgens mij hiervoor twee oplossingen: Eltako's of een PLC (bv siemens Logo). Met de tweede heb ik geen ervaring, vandaar mijn vraag:
is het met een siemens logo mogelijk om rolluiken te bedienen met 1 enkele drukknop (neer, stop, op, stop principe)? Of is het enkel mogelijk om met twee knoppen de rolluiken te bedienen?

Alvast bedankt,
bert.
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Zolang je de zogenaamde 'interlock' maar programmeert is er niets aan de hand, en kan je dat perfect met een logo ...

Maar ik stel me dan alleen de vraag waarom je zoveel rolluiken allemaal apart met een logo wil sturen, dat kost je handenvol geld !

Ik wil hier weer niet MIJN oplossing prediken, maar toch, waarom niet alle rolluiken aan relais hangen (van die insteektypes), dewelke je dan via draad kan 'interlocken' ... Zodoende kan je elke drukknop gewoon aan de relais hangen ... De sturing van groepen (kamer of zelfs per verdiep) kan je dan overlaten aan een logo in combinatie met schemerschakelaar !
Ik heb hier op het forum genoeg uitgelegd over de interlock en de oplossing met relais, dus mocht het je toch zinvol lijken, zoek maar eens op dan ...

Bekijk de prijs per input/output van een logo, en vergelijk met de kostprijs van een relaisvoet met insteekrelais. Hou er rekening mee als je elk rolluik wil sturen met een logo, dat je dan 2 outputs per rolluik nodig hebt !

Een basic logo heeft 4 outputs, en elke digitale uitbreidingsmodule ook, dus, voor 11 rolluiken maakt dit 22 outputs ! oftewel 1 logo basic en 5 uitbreidingsmodules ...

Mvg,

bart
There's No Home Like An Automated Home ...
wimav
DomoFan
Posts: 20
Joined: Fri May 08, 2009 8:46 am
Contact:

Post by wimav »

Via 1 knop kan je altijd programmeren in de PLC. Als je voor PLC-uitvoering zou kiezen kijk dan zeker ook eens bij beckhoff. Zij hebben goedkope controllers en de IO-modules vallen ook zeer goed mee in prijs (en ze hebben zelf dimmers als plc-kaarten dus die kan je dan eventueel ook nog integreren)!
Webbased domotica via beckhoff-controllers: www.dna-software.be
Post Reply