voorbeeldjes logo

(Micro) Plc specifiek forum / Fore spécifique (Micro) Plc

Moderator: Domotix-Moderators

Hans
DomoMember
Posts: 10
Joined: Sat May 24, 2008 9:36 pm
Location: Houthulst

voorbeeldjes logo

Post by Hans »

Ik heb me wat geamuseerd met logosoft (5)
hierbij alvast enkele voorbeeldjes van wat met de logo mogelijk is

-meerdere functies op 1 ingang: 1*, 2* drukken en lang drukken
-rolluik bediening
-de twee vorige gecombineerd tot 1 knop per kamer
-een mux/demux voor gevorderen (pas op voor clockskew)
Attachments
HBEP.zip
(81.82 KiB) Downloaded 1197 times
Hans
DomoMember
Posts: 10
Joined: Sat May 24, 2008 9:36 pm
Location: Houthulst

Post by Hans »

Misschien wat meer uitleg bij de mux/demux. Deze heb ik bedacht voor mensen die bvb een alarmsysteem willen bouwen.
Stel dat je op alle ramen en deuren sensoren wil dan kan je wel eens ingangen tekort komen. dit programatje maakt dat je 4 sensoren naar 1 ingang kan herleiden.
Met slechts een paar ic'tjes uit de 74 reeks kun je de 4:1 mux maken.
De logo genereert de klok, eventueel ook de dubbele en vierdubbele frequentie, en zorgt voor het terugzetten van 1 ingang naar 4 markers
ps.
Het moeilijkste was een manier zoeken om een synchrone klokdeler te maken, kan iemand deze eens opmeten? ik kan enkel simuleren
BusVer
DomoMember
Posts: 14
Joined: Mon Apr 07, 2008 6:09 pm

Post by BusVer »

Hoi Hans,

leuk gedaan en bedankt was zelf ook al even aan het prutsen en proberen alvorens aan de eigenlijke programma's voor het huis te begingen.
I.v.m. je voorbeeld:
Is het niet mogelijk om de houdrelais + vertraagde inschakeling te vervangen door een simpel stroomstootrelais en dan de uitgang?
Of zie ik dit fout en is er andere achterligende reden?

Ben zelf ook nog een leek, maar als 1e bijdrage op dit forum mag dat wel tellen ;-)
Hans
DomoMember
Posts: 10
Joined: Sat May 24, 2008 9:36 pm
Location: Houthulst

Post by Hans »

Inderdaad, dat werkt evengoed en verbruikt zelfs 3 keer minder geheugen. Eigenlijk had ik deze schakelingetjes al gemaakt voor ik ontdekt had dat er zon stroomstootrelais in zat. :oops:

Kunnen we niet eens de standaard schakelingetjes waar om de 14 dagen naar gevraagd wordt hier verzamelen? Als we er met een paar man op kijken kunnen we de foutjes eruit halen en tot de efficiëntste manier komen.

van de bovenstaande zijn denk ik de rolluikbediening en de meerkeuzedrukknop wel de moeite, al kunnen ze dus wel nog verbeteren.
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Dit is een iniatief waar velen iets aan zullen hebben, en we kunnen het dan ook enkel maar toejuichen !!!

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Hans
DomoMember
Posts: 10
Joined: Sat May 24, 2008 9:36 pm
Location: Houthulst

Post by Hans »

Ik heb trouwens nog wat nagedacht over dat mux/demux gedoe.
Zoals het nu is (tijdsbasis) wordt er eigenlijk meer geschakeld dan goed is voor de relais. Daarom wil ik eens proberen analoog te muxen, met stapjes van een halve volt moet het toch haalbaar zijn om vier markers door te sturen.
Qua toepassing denk ik in de richting van het delen van markers (bvb alles uit of een alarmlijn) tussen twee logo's (een per verdiep). Een analoge ingang en een analoge uitgang op elke logo zou dan vier markers per richting kunnen overzetten.
Nu eerst eens zien of het wel te maken is met de functies van de logo.
Hans
DomoMember
Posts: 10
Joined: Sat May 24, 2008 9:36 pm
Location: Houthulst

Post by Hans »

Dit is al eentje om twee markers analoog te muxen
Attachments
analog_mux_demux_2.lsc.txt
verwijder de .txt uit de bestandsnaam
(39.56 KiB) Downloaded 825 times
Hans
DomoMember
Posts: 10
Joined: Sat May 24, 2008 9:36 pm
Location: Houthulst

Post by Hans »

drie markers op naar 1 analoge lijn en terug
misschien kunnen er nog enkele blokjes vereenvoudigd worden
ik kan nog proberen over te stappen naar gray codering maar ik weet niet of dat bij deze al voordel zou opleveren qua geheugengebruik
Attachments
analog_mux_demux_3.lsc.txt
verwijder de .txt extentie
(66.64 KiB) Downloaded 703 times
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Al bij al is er via dit forum toch al knap wat uitgevonden en beredeneerd ...

Verder doen zo, zou ik zeggen ! Knap !

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Hans
DomoMember
Posts: 10
Joined: Sat May 24, 2008 9:36 pm
Location: Houthulst

Post by Hans »

Hier is een alternatieve manier om analoog te demuxen die minder functies nodig heeft. Met deze zal het te doen zijn om vier markers over een analoge lijn te zenden. Het probleem is echter dat er nog glitches op zitten en die krijg ik niet meteen weg.

Deze is dus work in progress, nog niet gebruiksklaar!
Attachments
analog_mux_demux_2b.lsc.txt
(41.32 KiB) Downloaded 729 times
Hans
DomoMember
Posts: 10
Joined: Sat May 24, 2008 9:36 pm
Location: Houthulst

Post by Hans »

Hey Bart,

ik wil hier es goed door gaan om aan te tonen dat een logootje meer dan genoeg kan om een deftige elektrische installatie te sturen.

Mensen kennen er niet zoveel van en gaan naar een installateur of systeembouwer, laten zich in de zak zetten voor duizenden euros aan zware plcs, software en touchscreens. Alle soorten zever die ze niet nodig hebben of die nooit goed afgesteld geraakt. (verwarming met zoneregeling iemand?)
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Hey Hans,

Ja, ik kan het alleen maar toejuichen, maar ik blijf me de vraag stellen of je toekomt met de uitbreidbaarheid van de logo's ... Misschien is het demuxen een mogelijke oplossing ...

Ik lees met volle aandacht verder !!!

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Hans
DomoMember
Posts: 10
Joined: Sat May 24, 2008 9:36 pm
Location: Houthulst

Post by Hans »

Wel, laat ons dan eens een soort standaard opstelling uitwerken. Ik had altijd twee a drie logo's in gedachten met alle digitale uitbreidingen erop.
Eens kijken hoever we daarmee geraken.

Stel een villa met boven 3 slaapkamers, badkamer en zolder, beneden living, eetplaats, keuken, slaapkamer, wc, kelder, garage.

1 lichtpunt in elke kamer, een tweede lichtpunt in living, eetplaats en keuken en 2 lichtpunten voor buitenverlichting

elektrisch bediende rolluiken per kamer met uitzondering van wc, kelder en zolder

een \"alles aan\" knop beschikbaar boven en een \"alles uit\" boven en beneden.

kan je me hierin volgen als standaard installatie of zijn er nog zaken?
BusVer
DomoMember
Posts: 14
Joined: Mon Apr 07, 2008 6:09 pm

Post by BusVer »

Hoi Hans,

gewoon kleine opmerking , maar je standaard installatie lijkt me naar huidige normen toch vrij beperkt. De standaard lijkt me tegenwoordig iets hoger dan 1punt per kamer.
voorbeeld:
-slaapkamers: 2 LP per kamer (hoofd + TL boven bureau)
-hoofdslaapkamer: 3 LP per kamer (hoofd en 2 nachtlampjes)
-overloop : 2 LP
-Badkamer: min. 3LP (1hoofd + 2 spiegel)
- .....
Dit is nu maar voorbeeld, ik neem aan dat vele installaties toch in die richting zitten. Is niet exact mijn installatie, maar denk geeft realistischer beeld van een uitgebreide installatie. Naar mijn persoonlijke mening heeft Domotica/PLC/teleruptors/... heel weing nut bij zo een beperkte installatie als je voorbeeld. (maar dat is een andere discussie)

Het aantal uitgangen is nu eenmaal erg beperkt op LOGO en aanverwanten.

In mij geval spreek ik over een totaal van +-38LP en 10 rolluiken, dus een totaal van 58 uitgangen nodig (=4Logo's)
(Misschien tel ik nu wel iets te stevig door aangezien ik de ledverlichting langs trap en in overloop apart wil schakelen :o )
Hans
DomoMember
Posts: 10
Joined: Sat May 24, 2008 9:36 pm
Location: Houthulst

Post by Hans »

Dat is inderdaad al wat kwistiger dan ik me had voorgehouden maar eigenlijk kan ik me er wel in vinden, 2 logo's zijn niet genoeg, 3 eerder krap.

Het aantal ingangen/uitgangen legt dus eigenlijk op dat je al vlug aan 4 logo's zit.

Op welk platform ben jij dan bezig BusVer?
Post Reply