Siemens Logo: hoe interfacen naar webinterface?

(Micro) Plc specifiek forum / Fore spécifique (Micro) Plc

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
koetjebeu
DomoMember
Posts: 1
Joined: Sun Feb 12, 2006 2:07 pm
Location: Jabbeke - België

Siemens Logo: hoe interfacen naar webinterface?

Post by koetjebeu »

Ik heb een Siemens Logo-installatie voor de bediening van de lichten.
Nu wil ik een webserver maken, waarmee ik de bediening van de lichten, maar ook van cv (viessmann) kan doen.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Concrete vraag is dus welke hardware ik nodig heb om dit te kunnen doen?
Verbinding dus tussen siemens logo modules en ethernet.
kristof
DomoFan
Posts: 22
Joined: Fri Jan 20, 2006 10:26 pm
Location: Egem

Post by kristof »

Ik vrees dat dit niet rechtstreeks mogelijk is met een Logo. De enige communicatiemodules voor een Logo zijn (van Siemens site):
LOGO!CM
Communicatiemodules om een LOGO!-schakeling op te nemen
in een netwerk, leverbaar in drie varianten:


KNX (instabus EIB)
- Voedingsspanning 24 V AC/DC
- 16 DI, 12 DO, 8 AI
- DI/DO ook variabel via EIBA Software Tool

Als slave in een AS-interface netwerk
- Voedingsspanning 24 V DC
- 4 DI/4 DO

LON
- Voedingsspanning 24 V AC/DC 16 DI / 12 DO / 8 AI
Als je EIB zou hebben, kan je er wel je Logo op koppelen en van daaruit verder werken naar de webserver toe.
Voor zover ik weet is de data uit een logo ook niet bereikbaar via een OPC server.

Waarschijnlijk zal de hardware die je nodig hebt dan ook een echte PLC of domotica module moeten zijn om je idee verder uit te werken

mvg,

Kristof
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Post by roeln »

met de LogoSoft kan je live connecten met een running logo om statussen te bekijken en te updaten.

LogoSoft is geschreven in java.
Decompileren met jad, de code bekijken en je bent vertrokken....
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Roel,

Ik zou in dat geval toch zeker eerst eens kijken of er wel reverse-engineering mag gebeuren op die software ... Bij sommige pakketten staat dit uitdrukkelijk vermeld, dat je dit niet mag doen ...

Hoe mooi het ook zou kunnen lukken, ik wou dit toch voor de zekerheid even kwijt !

Mvg,
Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Post by roeln »

ik begrijp niet waarom siemens hier tegen kan zijn als ik enkel voor persoonlijk gebruik doe.

Als zij niet eens de moeite doen om hun code te obfusceren, is dat ook een signaal dat het hun niet interesseert.

Het doen en verspreiden via internet is nog een andere zaak natuurlijk.
Maar tevens zou het dom zijn van hun om hier tegen te zijn omdat dit alleen maar de populariteit van hun logo zou doen stijgen.
Maar misschien willen ze dit niet omdat we dan al stukjes markt van hun plc's en EIB-lijn afsnoepen waar ze waarschijnlijk meer op verdienen.
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Ik weet echt niet hoe het zit bij Siemens hé Roel, maar je moet de licentieovereenkomsten van Microsoft op hun produkten maar eens nalezen, daar staat zwart op wit, dat je geen reverse engineering van hun produkten mag doen ...

Voor persoonlijk gebruik kan niemand je wat maken ... Go ahead zou ik dan zeggen !


Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
kristof
DomoFan
Posts: 22
Joined: Fri Jan 20, 2006 10:26 pm
Location: Egem

Post by kristof »

Dat zou inderdaad een mooie manier van werken zijn. Zover had ik niet gedacht.
Misschien kan het met wat geluk en zoekwerk al volstaan om eens de rs 232 te monitoren terwijl je met logosoft ergens een status update.
Dit zou volgens de site een programma zijn waarmee dit mogelijk is:
http://www.top-shareware.net/Free_Seria ... nitor.html.

Moest iemand op eender welke manier iets te weten komen over dit protocol ben ik ook wel geinteresseerd.
bartman
DomoMember
Posts: 2
Joined: Wed Apr 18, 2007 11:35 am

Post by bartman »

Voor alle duidelijkheid (theoretisch):
zou je dan de logo's enkel kunnen lezen, of ook kunnen sturen?

Kan je een logo in realtime sturen via Logosoft?

Indien je een programma zou kunnen maken dat de logo's stuurt zou dat wel zeer interessant zijn.
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Post by roeln »

damn $#@$@!

heb hier de logo softcomfort code eens bestudeerd

Het is enkel mogelijk om de run mode op te vragen, te starten en te stoppen.
En om de uitgang van de programmablokken te monitoren.

Maar ik zie dus niet hoe je bijvoorbeeld uitgangen kunt manipuleren of ingangen simuleren/overriden. Voor dit soort functionaliteit zie ik niks in hun protocol klassen...
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Post by roeln »

hier een python programmaatje dat alle I/O's van de logo polled en weergeeft :

http://www.ask-hille.de/cms2/startseite ... 174021.dat
Stefke
DomoMember
Posts: 6
Joined: Wed Jan 24, 2007 2:59 pm
Location: Elsloo - Nederland

Post by Stefke »

Hallo Mensen,

Heb ook een installatie op basis van siemens logo en ben al enige tijd aan het zoeken naar een oplossing om mijn installatie aan te sturen mbv een webinterface (tweeweg communicatie zeker gewenst). Naar aanleiding van een ander bericht op dit forum zelfs al eens gezocht naar een ander merk PLC (Wago). Echter vond ik dit toch wel een vrij kostbaar alternatief.

Misschien zou dit een leuke niet al te kostbare oplossing kunnen zijn ook voor andere logo gebruikers die naar deze mogelijk opzoek zijn:
Mbv de usb interface kaart (http://www.velleman.eu/distributor/prod ... ?id=351346) en een relaiskaart je ingangen aansturen van je logo via een server (webserver op draadloos netwerk aan te sturen met bv smartphone of pda). Gebruik makend van de software eerder genoemd in een bericht om je uitgangen te pollen. Weet alleen niet of het mogelijk is de twee programma's samen te laten werken.
Heb nog geen tijd gehad om hiermee te experimenteren maar ben dit zeker van plan. Denk dat dit wel een goede oplossing zou kunnen zijn

Graag jullie reacties op dit plan!!!

Gr Stefan
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Post by roeln »

is wel een kostelijk voorstel hoor. Google maar eens op 'arduino', dat zal mijn interfaca oplossing worden.
Post Reply