Siemens PLC programmaren met LADDER

(Micro) Plc specifiek forum / Fore spécifique (Micro) Plc

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
User avatar
ON4TOP
DomoFreak
Posts: 112
Joined: Fri Jun 30, 2006 12:42 am
Location: Bavikhove - België

Siemens PLC programmaren met LADDER

Post by ON4TOP »

Ik gebruik een siemens S7-226XM PLC en programmeer via LADDER .

Heb voor lichten die nooit lang moeten branden auto off timers voorzien .. ( soort trappen huis automaat ) .

Ik wil nu echter dit nog een beetje aanpassen , dat ik ze ook permanent kan laten branden bijvoorbeeld bij lang drukken op de drukknop , of bijvoorbeeld 2x drukken .. ik weet dat dit mogelijk moet zijn .. maar ben een newbie op vlak van PLC - Ladder programmeren .. en heb geen flauw idee hoe ik dit moet maken ..

Wil hier nog verder in gaan , door bijvoorbeeld op dezelfde manier wanneer je kort drukt op Knop A - Licht A angaat of uitgaat , indien je LANG drukt op knop .. Alle lichten uit gaan ..
Kortom hoe kan ik meerdere functie toewijzen aan 1 knop/ingang door de hoeveelheid / of duur je op de knop drukt ..

Wie kan mij hier wat mee op weg helpen ?? ..

thanks

Tom
Attachments
plc met timer
plc met timer
plc-timer.png (5.44 KiB) Viewed 15110 times
kristof
DomoFan
Posts: 22
Joined: Fri Jan 20, 2006 10:26 pm
Location: Egem

Post by kristof »

Je kan een on delay timer laten lopen zolang je op de knop drukt
Als deze timer hoog komt kan je ergens een bit zetten die pas gereset wordt als weer op de knop wordt gedrukt.

Om wat te verduidelijken een voorbeeldje voor een S7-300

Indien je systematisch meerdere functies wil toekennen aan elke knop in het hele huis zou ik een aparte functie maken met als ingang je knop, en als uitgangen vb kortgedrukt, langgedrukt, 2xgedrukt, enz). Die uitgangen kan je dan verder in je programma gebruiken. Dit zal echter wat meer werk vragen dan hier in het voorbeeld is aangegeven
Attachments
laddervb.jpg
laddervb.jpg (33.27 KiB) Viewed 15094 times
User avatar
ON4TOP
DomoFreak
Posts: 112
Joined: Fri Jun 30, 2006 12:42 am
Location: Bavikhove - België

Post by ON4TOP »

Kristoft ,

Bedankt voor je reply , ik ben er meteen mee aan de slag gegaan , echter bij een S7-200 is de programma niet hetzelfde als bij een S7-300 ..
Ik gebruik Step7-microwin v4.0.08 .

Ik slaag er bijvoorbeeld niet in om die T53 timer te maken .. vermoed dat dit een delay timer is ifzo ?
Kan enkel kiezen TON - TONR - TOF .. tevens staan de timers bij mij niet in ( ) maar in een blokje zoals je ziet ..
Attachments
timer-wc-test1.png
timer-wc-test1.png (8.57 KiB) Viewed 15081 times
kristof
DomoFan
Posts: 22
Joined: Fri Jan 20, 2006 10:26 pm
Location: Egem

Post by kristof »

Spijtig genoeg heb ik microwin niet, kzal toch eens moeten kijken om dat ergens te installeren, maar het type timer dat je nodig hebt is een on delay timer, en dat zal het blokje met TON zijn denk ik.

groeten,
Kristof
User avatar
ON4TOP
DomoFreak
Posts: 112
Joined: Fri Jun 30, 2006 12:42 am
Location: Bavikhove - België

Re:

Post by ON4TOP »

kristof wrote:Spijtig genoeg heb ik microwin niet, kzal toch eens moeten kijken om dat ergens te installeren, maar het type timer dat je nodig hebt is een on delay timer, en dat zal het blokje met TON zijn denk ik.

groeten,
Kristof
Met wat programmeer jij de s7-300 dan wel ?

Tom
User avatar
ON4TOP
DomoFreak
Posts: 112
Joined: Fri Jun 30, 2006 12:42 am
Location: Bavikhove - België

Post by ON4TOP »

Even dit topic een kick geven .. na lange tijd terug aan de slag met m'n PLC S7-226XM .. en dit voorbeeldje van Kristof werkt nu eindelijk.
Hoewel het er iets ander uitziet in microwin .
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Dat heb je goed gedaan Tom !

Je kan het verschil altijd posten met uitleg waarom het origineel niet wou werken ofzo ?

Mvg,

bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Post Reply