EASY 800 Verbruik

(Micro) Plc specifiek forum / Fore spécifique (Micro) Plc

Moderator: Domotix-Moderators

Bouwer66
DomoExpert
Posts: 97
Joined: Tue Mar 27, 2007 12:53 pm

Post by Bouwer66 »

Interessant idee.
Hebben die Easy's een \"boottime\" ?
Ik bedoel, zijn de circuit direct na het inschakelen up and running ? Kan je inschakelen en direct ook een ingang sturen ?

Anders zou je een schakelaar aan de voordeur en de garage een teleruptor kunnen laten sturen die alle Easy's van stroom voorziet en direct een ingang schakelt .. of iets dergelijks.
Philippe
DomoFan
Posts: 29
Joined: Sat Jan 08, 2005 4:04 pm
Location: Boutersem - België
Contact:

Post by Philippe »

Zo'n 5 seconden boottime. Dus toch liefst 1 module aanlaten (sowieso heb ik er eentje nodig voor de dingen die moeten gebeuren als je er niet bent)

Ik denk inderdaad aan een knop aan de buitendeur. Als je daar dan op drukt, weet het systeem dat je wegt bent (alle sluipverbruikers uit (o.a. EASY 800 modules), start programma voor aanwezigheidssimulatie vanaf een bep uur, ...)

Als je terug komt, druk je eerst op die knop en dan pas kan je de ander lichten gebruiken.

Op die hoofdmodule moet je wel zien dat je bvb het licht van de inkom zet, want dat wil je zo snel mogelijk aanhebben (en van de WC als je eens echt gehaast bent ;-)

Het nirvana zou zijn dat als je weg bent er een switch gebeurt zodat de drukknoppen niet eerst via de PLC en dan naar de teleruptoren gaan, maar direkt naar de teleruptoren (zoals de fallback oplossingen die ergens op het forum besproken worden, maar dan met een elektronische switch).
Dan heb je niet de extra's, maar kan je wel gewoon lichten aan en uit zetten.
Als dat kan, dan kan je het zelfs in \"spaarstand\" zetten 's nachts.

Maar ik vrees dat dit het echt ingewikkeld maakt.
Last edited by Philippe on Sun May 13, 2007 10:25 pm, edited 1 time in total.
Philippe
DomoFan
Posts: 29
Joined: Sat Jan 08, 2005 4:04 pm
Location: Boutersem - België
Contact:

Post by Philippe »

Maar eigenlijk heeft dit alles pas zin als ik weet heoveel zo'n voeding verbruikt als er minder stroom getrokken wordt, want de efficientie cijfers die je voor de voedingen leest, zijn (denk ik) gemeten in ofwel typische last of maximale last. Terwijl je zou willen weten hoeveel de voeding verbruikt als je helemaal niets aan hangt.

Stel bvb dat je niet met een of andere PLC werkt, maar gewoon teleruptoren die niet verbuiken behalve wanneer ze schakelen. Gewoon om 24V DC te hebben verbruik je al iets... maar hoeveel?

Heeft iemand dit al eens gemeten?
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Post by roeln »

Ik snap niet dat jullie vallen over die paar watt verbruik van jullie sturing terwijl je de mond vol hebt over 'aanwezigheidssimulatie'. :roll:


Even ter vergelijking: het verbruik van een commercieel systeem. Bijvoorbeeld peha en qbus (eerste websites die ik snel vond waar ik direct verbruik kon aflezen):

Peha: Ik kom voor stuureenheid + 4x16 ingangen + 5x8 uitgangen al op 13,68Watt!!!
http://www.peha.be/download/berekeningvoeding.xls

Bij QBus is't nog erger :
Controller 3 Watt.
8 voudige relaismodule 4,5W
16 voudige input module 2,5W
Dus voor controller + 4x16 ingangen + 5x8 uitgangen : 35,5Watt!!!
http://www.qbus.be/qfiles/dokumentatie/NEDERLANDS.pdf
Bouwer66
DomoExpert
Posts: 97
Joined: Tue Mar 27, 2007 12:53 pm

Post by Bouwer66 »

Dat plaatst het inderdaad wel wat in perspectief.

Anderzijds met 3 uitgebouwde Easy's zonder voeding is het al 21 watt, met voeding misschien 30 watt!

Ik probeer de easy oplossing te vergelijken met een zelf te maken domotica-via-teleruptor oplossing.

De oplossing die ik in gedachten heb is
- NSLU2 - een Linksys NAS device met linux op waar je zelf software op kan installeren en met 2 usb poorten (Kostprijs 90 euro, verbruik = amper 3.5 Watt!!!, http://www.nslu2-linux.org/)
- Op 1 USB poort een I/O interface die teleruptoren schakelt en inputs aanneemt (dit is het deel dat ik nog moet uitwerken)
- Die NSLU2 moet inderdaad zelf STATE bijhouden van de teleruptoren, maar dat nadeel weegt op tegen de mogelijkheid tot BYPASS schakelaar - inputs rechtstreeks op teleruptoren)
- Op de 2de USB poort kan een USB-VGA convertor aansluiten en zo kan je goedkoop een touchscreen VGA display in de living room zetten.
- Groot voordeel van dit systeem: zelf software schrijven op linux, open source, community erachter...

In elk geval, heb ik momenteel iets meer vertrouwen in de 2de aanpak - omwille van de bypass, en het stroomverbruik (3,5watt+ relais verbruik van de IO module)
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Ik zou hier persoonlijk ook niet wakker liggen van het stroomverbruik hoor, ik ben van in den beginne de mening toegedaan dat je domotica niet enkel voor besparing moet installeren (laten installeren) maar voornamelijk om het leven wat makkelijker en aangenamer te kunnen maken ...

Als je nu echt zegt, dat het verbruik iets uitmaakt, dan moet je ook het volgende bv. in acht nemen : Als je dimmers hebt die je lampen sturen in functie van de hoeveelheid licht die er al is, dan ga je in vele gevallen je lichtpunten niet voor de volle 100 % moeten uitsturen, wat dan ook weer een winst oplevert. Zodoende valt het verbruik van zo'n centrale perfect te rechtvaardigen ... En dit is maar 1 vb. natuurlijk ...

Maar van dat project met die linksys, daar heb ik nog nergens van gehoord, klinkt interessant, en zoiets kan natuurlijk (in mijn ogen) nooit een fatsoenlijke installatie vervangen, maar naar spielerei-gehalte toe, zou ik er toch eens wat meer van willen horen ... Misschien nieuwe thread maken ???

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Bouwer66
DomoExpert
Posts: 97
Joined: Tue Mar 27, 2007 12:53 pm

Re:

Post by Bouwer66 »

on4cet wrote: Maar van dat project met die linksys, daar heb ik nog nergens van gehoord, klinkt interessant, en zoiets kan natuurlijk (in mijn ogen) nooit een fatsoenlijke installatie vervangen, maar naar spielerei-gehalte toe, zou ik er toch eens wat meer van willen horen ... Misschien nieuwe thread maken ???
Komt in orde ;)

EDIT:
http://www.domotix-forum.be/phpBB2/viewtopic.php?t=608
Philippe
DomoFan
Posts: 29
Joined: Sat Jan 08, 2005 4:04 pm
Location: Boutersem - België
Contact:

Post by Philippe »

roeln,

inderdaad de meeste commerciële systemen verbruiken ook veel (amaai 35.5W voor de QBus)... maar om daarom te zeggen dat men niet meer moet erop letten is een beetje kort door de bocht volgens mij.

Wij bouwen een Lage Energie Woning en daar hoort het elek verbruik ook bij in rekening te nemen.

Ik voorzie onder andere mijn \"domotica\" systeem om de standby verlizen van TV en PC weg te krijgen (door bvb lang op de knop te drukken gaat niet alleen het licht uit, maar ook de stopcontacten...) Het zou stom zijn dat ik dat allemaal programmeer en dat dan de PLCs meer verbruiken dan wat ik erbij win.

21W/u is per jaar zo'n 184kWh. Dat is toch niet niks.

Aan de andere kant: er werd bij mijn ouders 3 keer ingebroken in minder dan 1.5jaar. Een alarmsysteem vindt ik niet echt fijn...

Dus wil ik met simpele dingen (zoals aanwezigheidssimulatie) dat een beetje verhelpen. Ik zou natuurlijk kunnen doen zoals we nu doe: een stomme timer op een stopcontact en daar een lamp in. Maar dat doe je enkel als je lang weg bent. Dus als je een knop hebt die je gewoon moet indrukken als je vertrekt ...

Natuurlijk moet je er dan niet een staanlamp van 350W mee aansturen als simulatie.

Maar ik geef toe dat ik soms een beetje teveel daar over nadenk. Als ik het minst wil verbruiken, gooi ik gewoon die ideëen van automatisatie overboord en moet gewoon met teleruptoren werken (daarmee ga ik trouwens beginnen).

Maar ja... het is toch zo tof om te dromen he en een speelteje te hebben.

Trouwens over spielerei gesproken: dat idee om een NAS te gebruiken voor de domotica is niet zo stom, want ik voorzie sowieso om zo'n fileserver te voorzien. Als die inderdaad slechts 3.5W verbruikt... Dan heb 2 vliegen in een klap. Maar dat is voor een ander thread.

Ph
Post Reply