Aansturing luxom

Luxom specifiek forum / Fore spécifique Luxom

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
tus
DomoExpert
Posts: 75
Joined: Sun Jul 23, 2006 11:14 am

Aansturing luxom

Post by tus »

Kwestie van de aansturingsmogelijkheden eens in de kijker te zetten van het luxom domotica systeem.

Het leuke is dat je luxom kan aansturen via TCP/IP en dat het protocol open is.

Ik heb voor mijn huis ( http://www.domotix-forum.be/phpBB2/viewtopic.php?t=451 ) tot hiertoe een android programma geschreven waarmee ik dus mijn smartphone als remote control gebruik voor het huis. Dat is dan via WIFI. In het begin denk je, ik ga dit niet zoveel gebruiken, maar ik gebruik dit al geruime tijd constant. Als je in de zetel zit bijv en je bent tv aan het kijken en je ziet dat het licht in de keuken nog aan is, het licht van buiten schijnt in je scherm, of je hebt het net iets te koud, eens je het hebt kan je er niet meer zonder. Zo heb ik, en dat klinkt mss dom, een gestuurd stopcontact via domotica waar altijd een radio aan hangt en dus via mijn gsm kan ik dus kiezen voor muziek aan/uit...

Om van buiten af op mijn huis in de loggen(en eventueel voor een grotere touch panel in huis) heb ik nu op een oracle database de aansturing geschreven van de luxom domotica, en als grafische interface ga ik hiervoor oracle APEX gebruiken. Ook allemaal gratis officiele software, zowel de oracle XE database als de grafische ontwikkel tool.
Last edited by tus on Thu Dec 02, 2010 12:44 pm, edited 1 time in total.
pipodc
DomoExpert
Posts: 55
Joined: Mon Aug 07, 2006 5:20 pm
Location: Antwerpen - België

Post by pipodc »

Bedankt om dat te posten, ik ben even gaan zien en vind idd wel wat moois bij Luxom. Alles wat TCP/IP en open source is (open protocol is ook al niet slecht, maar toch) heeft zowiezo een streepje voor. Sommige Luxom producten zijn wel weer buiten mijn bereik geprijsd (209 EUR voor een LED spotje : jawadde !). De Oracle XE en APEX keuze heb ik ook even bekeken. Lijkt me idd doenbaar. XE is duidelijk een verdediging van Oracle op MySQL, en hoewel ik een MySQL aanhanger ben vertrouw ik Larry E meer dan de bozo's die nu MySQL runnen. Wel even oppassen met de beperking to single CPU, als dat dual-core CPUs uitsluit kan je later in de problemen komen. Toch mooi, success/plezier ermee !
tus
DomoExpert
Posts: 75
Joined: Sun Jul 23, 2006 11:14 am

Post by tus »

Tja, luxom is idd niet goedkoop, maar ja, goedkope domotica bestaat ook niet echt, tenzij je naar halve zelfbouw dingen overgaat. Maar sommige dingen zijn idd een beetje te duur, maar deze kan je dan ook eventueel van een ander merk kopen.

Voor wbt oracle XE en single core. Je gaat hier volgens mij nooit problemen mee hebben, want deze gaat ook werken op een quad core cpu of zo, tis maar dat hij maar 1 core gebruikt ervan wat meer dan genoeg is voor huis en tuin gebruik.
Maxite
DomoMember
Posts: 1
Joined: Thu Dec 23, 2010 11:06 pm

Re: Aansturing luxom

Post by Maxite »

tus wrote:Ik heb voor mijn huis ( http://www.domotix-forum.be/phpBB2/viewtopic.php?t=451 ) tot hiertoe een android programma geschreven waarmee ik dus mijn smartphone als remote control gebruik voor het huis.
Hoi,
ik ben ook een luxom eigenaar en ondertussen heb ik ook een android telefoon op zak. Ervaring met android widgets/apps programmeren heb ik nog niet, andere dingen wel, dus het zou leuk zijn om een beetje op weg te geraken ... Ik zit nu in de fase dat ik het systeem beetje bij beetje verder wil uitbreiden en had al aan de mogelijkheden gedacht via smartphone, internet, e.d. maar tot nu toe nog niet echt mee van start gegaan.
tus
DomoExpert
Posts: 75
Joined: Sun Jul 23, 2006 11:14 am

Post by tus »

Hey Maxite,

Voor wbt android programmatie zelf zou ik zeggen, lees eerst de info, daar staan tutorials op en dergelijke. Kwestie dat je weet waar je mee bezig bent,
want ook al ken je Java, je moet het \"framework\" kennen om te weten hoe en wat qua structuur van een android programma.

De aansturing van de domotica via tcp/ip is dan weer gewoon java tcp/ip aansturing. Voorbeelden hiervan vindt je hier overal op het net. is maar een paar lijntjes code.

Ikzelf ben van beroep geen Java programmeur, dus heb ik, wegens tijdsgebrek, enkel maar het nodige van java+android geleerd om verder te kunnen. Het enige wat ik wou maken is een hele basic, maar toch heel makkelijk te bedienen menustructuur.
Wat op zich heel snel te maken is. Maar hetgeen wat ik er speciaal aan wou maken is dat je niet telkens, als je bijv een lamp wil toevoegen in het programma, je telkens in de code moet zitten werken. Maar dat je je android phone gewoon ff aan de pc hangt, als een disk mount en een CSV bestandje aanpast dat op de telefoon staat waarin de hele menustructuur staat met het tcp/ip commando erbij wat wordt uitgevoerd als je op die entry in het menu klikt. Maw, een volledige dynamische menustructuur die je onbeperkt zelf kan uitbreiden en niet zoals met sommige devices beperkt zit tot bijv 40 knopjes op het scherm om dingen aan te sturen. Dit alles is wel maar uni-directioneel, dus geen terugkoppeling naar de telefoon om te zeggen of de uitgang effectief gestuurd is.

Ik ben wel bereid om eens te zien om het te publishen op de Android Market...
koenbelgium
DomoFan
Posts: 24
Joined: Thu Jun 01, 2006 9:18 pm
Location: Merelbeke - België

Re:

Post by koenbelgium »

Andere oplossing is gebruik maken van de browser die op een android zit. Hiermee moet je enkel zorgen dat de layout van uw webpagina om uw domotica aan te sturen aangepast is aan het kleinere scherm.<br>
Ikzelf heb ook een java applicatie gemaakt voor het aansturen van mijn verschillende domoticasystemen maar zal voor mijn adriod gebruik maken van een webpagina.
Bartk
DomoMember
Posts: 2
Joined: Sun Jan 23, 2011 11:27 am

Post by Bartk »

ik ben ook nieuw to thet gehele luxom domotica verhaal en android.
is er geen modenlijkheid dat je een voorbeeld ergens ter beschikking stelt zodat we dat evt als voorbeeld kunnen gebruiken?
Via mn ipad heb ik het al aan de praat gekregen, maar wil het ook laten werken via onze android SE telefoons.

dank
koenbelgium
DomoFan
Posts: 24
Joined: Thu Jun 01, 2006 9:18 pm
Location: Merelbeke - België

Post by koenbelgium »

Ik heb geen Luxom systeem maar systemen van een andere leveranciers. Mijn oplossing zal dus niet direct bruikbaar zijn voor u. <BR> Ik wou enkel maar aangeven dat blijkbaar iedereen denkt dat apps de enige oplossing is op dit soort toestellen. Al deze toestellen hebben echter een ingebakken browser dus de web interface die je op uw PC gebruikt kan in principe ook gebruikt worden op de nieuwe toestellen.
Post Reply