Nikobus in Zwitserland....

Nikobus specifiek forum / Fore spécifique Nikobus

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
Bart_Zwitserland
DomoMember
Posts: 3
Joined: Wed Jan 12, 2011 9:44 am

Nikobus in Zwitserland....

Post by Bart_Zwitserland »

Hallo,

Ik plan een Minergie huis in de bergen, houtsysteembouw en wil graag werken met de domotica van nikobus als intelligent systeem. Daarbij heb ik enkele problemen of vragen waar jullie mij zeker kunnen bij helpen.
1. Mijn grootste probleem zijn de wandcontacten die in zwitserland totaal anders zijn en dus niet in het schakelmateriaal van Niko passen. Heeft iemand daarvoor een passende oplossing?
2. Hoeveel aders steek ik best voor mijn drukknoppen. min 4 maar heb gelezen in de handleiding dat een professioneel installateur er 16 neemt....??? is dit niet overdreven?
3. Hoe ver staat het met het touchscreen? kan ik dit ook nadien ergens inboouwen? moet ik er iets speciaal voor voorzien? grotere muuropening? zelfde buskabel?
4. Waar kan ik het beste materiaal bestellen? heeft iemand een goede tip, moet verzonden worden naar Zwitserland.
5. Hoe kan ik het best een kostenraming maken voor mijn systeem?????
6. heeft iemand toevallig gratis elektrische tekensoftware voor mijn eendraadschema?

Dank je wel voor al jullie antwoorden en hulp....

groeten uit de bergen.
Bart
Bart_Zwitserland
DomoMember
Posts: 3
Joined: Wed Jan 12, 2011 9:44 am

Post by Bart_Zwitserland »

Hallo.... niemand een paar goede tips.......????
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Bart,

Ik weet niet wie er hier juist allemaal werkt met Nikobus, en aangezien ik het zelf niet gebruik, kan ik enkel proberen wat globale tips of commentaar te geven :

1) Als Niko geen oplossing heeft voor zwitserse normen, kan je niet anders dan een ander merk kiezen ! Ik denk dat je beter je licht eens ginder ter plaatse opsteekt dan.

2) Dat een prof. installateur er 16 neemt heeft misschien alles te maken met future-proof zijn ? Als je minimum 4 aders nodig hebt, kan je nooit nog wat anders doen, of meer doen. Stel dat je 2 bussen naast mekaar wil draaien, dan heb je 8 draden nodig, stel dat je ooit ergens een draadbreuk krijgt, kan je je domotica niet eens meer aansturen. Misschien worden er ook sommige draden dubbel genomen om verliezen te vermijden in voeding ofzo ??

3) Vermits ik van Nikobus niets weet of heb, zal je wat dat betreft bij Niko zelf moeten horen. Je kan sowieso een groot genoeg potje (bticino heeft er bv. vrij grote) inbouwen, en er een buskabel en een cat6 en eventueel een coax naartoe trekken. Ik heb bv. zo'n grote inbouwdoos van bticino gebruikt ooit, omdat ik toen dacht een videophone van bticino te installeren, uiteindelijk is het een fermax geworden, en heb ik in het potje wat extra moeten aanbrengen om het te doen lukken, maar als het groot genoeg is, kan je nadien nog vanalles doen, anders niet.

4) Dit sluit aan bij vraag 1 denk ik, als je het hier niet kan krijgen, moet je het ginder wel doen ! Verzending kan je met eender welke courier

5) Ik heb mijn kostenraming gewoon gemaakt door op voorhand goed op te sommen wat ik allemaal nodig heb, je zet dan alles in een excell sheet ofzo met een kolom voor de eenheidsprijzen en een kolom voor het totaal.

6) echt goede tekensoftware is er niet veel voorhanden, laat staan gratis. Wil je het toch min of meer gratis moet je je baseren op sjablonen en die in visio of photoshop gebruiken om een schema te tekenen.

Hopelijk heb je hier wat aan, wat ik ben geen zwitser en ook geen niko-fan, vind eerlijk gezegd zelfs dat het tegenvalt, ik moet bv voor iemand een simpele inbouwbel of zoemer zoeken. Niko heeft dit gewoon niet !

Mvg,

bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Bart_Zwitserland
DomoMember
Posts: 3
Joined: Wed Jan 12, 2011 9:44 am

Post by Bart_Zwitserland »

Hallo Bart,

Hartelijk bedankt voor je informatie. Ik merk ik ieder geval dat je geen voorstander bent van het Nikobussysteem. Is er een ander systeem merk dat je me zou kunnen aanraden wat eenvoudig genoeg is voor een niet professionele installateur wat bovendien misschien ook van prijs nog doenbaar is...?

met vriendelijke groeten,

Bart
JBE
DomoMember
Posts: 8
Joined: Fri Jan 16, 2009 1:29 am

Post by JBE »

2. Je kosten raming:
Ook Niko Be, NE of FR kunnen je op weg helpen.
Zij presenteren jou brutoprijzen, aangezien het hier om uitsluitend levering gaat kunnen zij je via een importeur wellicht rabat geven.
ps. als dit zo is, laat mij dit even weten.
In ieder geval ben je m.i met Niko goedkoper uit dan met andere industriele systemen. Niko heeft wel zijn beperkingen, geen 'merker' functie, geen vrij te programmeren timerfuncties, laat staan retended timers. Een klokfunctie (PC-Logic) die bij ietsje ingewikkelde programmering vrij snel vol zit. Maar toch goed bruikbaar.
(vandaar mijn astrologische klok, programmering die zomer en wintertijd bepalen vreten bijna 90% of meer van de PC-Logic).

3. Tekensoftware:
Niko geeft op haar site enkele hulpmiddelen. Niet erg bruikbaar en functioneel. Ik gebruik zelf e-plan maar helaas kan ik mijn dongel niet aan jou uitlenen.

4. Touchscreen:
Niko zijn touchscreen heeft een voeding 12V en een 4 aderige verbinding naar de feedbackmodule nodig.
Deze pijpen moet je vooraf voorzien. Wel kunnen beide door de dezelfde pijp.
Als je de feedmule toepast heb je ook minder busaders nodig. De feedbackmodule kan ook busdrukkers met feedbackleds aansturen.
En dus heb je geen extra aders naast de bus nodig. De functies die je naar deze busdrukker led's kunt sturen zijn wel beperkt (Aan/Uit), wel van elke uitgang van een willekeurige actor. M.i. wordt in de feedbackback module de werking van de actors gekopieerd en kan een status uitgegeven worden.
Een touchscreen !!! geeft dit echt zoveel functionele waarde ? M.i. niet, maar elk systeem heeft het, dus Niko ook.


Resume; Neem contact op met de Niko helpdesk en laat je informeren.

Maar als reeds vermeld Niko heeft wel zijn beperkingen:
Merker functies moet je hardwarematig maken (actor-sensor). Dit is natuurlijk echt anno 1980.
Als je speciale functies nodig hebt zoals b.v. een astrologische klok (Zwitserse locatie) of een \"merker\", retended timer functie laat mij dit even weten, ik kan je daar wel behulpzaamzaam bij zijn (heeft Niko niet in haar programma).
Je moet deze modules dan wel zelf bouwen en dus heb je toch wat electronica/soldeer ervaring nodig.

Groeten JBE
Last edited by JBE on Tue Feb 01, 2011 7:26 pm, edited 12 times in total.
JBE
DomoMember
Posts: 8
Joined: Fri Jan 16, 2009 1:29 am

Post by JBE »

Bart, jouw antwoord aan Bart ging tussen mijn 2 reply's door.
Ik denk dat je met geen enkel ander systeem als niet installateur en of crack beter af bent.
Maar als je van electro, logische functies etc. geen kaas gegeten hebt laat het dan aan een installateur over. Een goed domotica systeem maak je niet zo maar.
Zelfs met Niko waarbij de opzet redelijk eenvoudig is.

JBE
Last edited by JBE on Tue Feb 01, 2011 7:28 pm, edited 1 time in total.
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Ik wil hier toch ook nog even opmerken dat ik nergens laten vallen heb dat ik niet zo voor nikobus ben (dacht ik toch ?), maar ik heb het systeem zelf niet in huis, en ken niemand persoonlijk die het heeft.

Als ik dan toch een voorkeur moest geven, zou ik ofwel voor Qbus gaan ofwel voor EIB in welke vorm dan ook.

Feit is inderdaad dat je logisch moet kunnen denken, en als je dat goed kan, is het altijd maar een kwestie van te zien hoe die systemen werken.

Ik denk ook dat veel van die domotica systemen z'n beperkingen hebben, en het is dan idd vaak de kunst van te weten hoe je die kan omzeilen, vaak door zeer goedkope andere componenten mee in te schakelen.

Mvg,

bart

PS. Wat ik misschien wel laten merken heb is het feit dat niko veel zaken die ik zou verwachten dat ze hebben, toch niet beschikbaar zijn, zoals bv. een simpele inbouw bel of zoemer. Ik wil hier weer niet de kaart van bticino trekken, maar dat is de reden waarom ik destijds daarvoor gekozen heb. Bij mij integreert alles naadloos, en dan bedoel ik ook echt naadloos. Een voorbeeld, in mijn hal heb ik drukknoppen voor verlichting, met daarnaast een schakelaar om een bel die er net naast zit op of af te zetten, en nog eens een dubbele rolluik-drukknop. Allemaal naadloos naast mekaar, zoek dat maar bij vele andere merken, en dan ook nog binnen dezelfde inbouwafmetingen !
There's No Home Like An Automated Home ...
Post Reply